منافع اقتصادی آخر هفته دو روزه

این فعال حوزه گردشگری به دنیای‌اقتصاد می‌‌‌گوید: مقوله تعطیلات دو روزه آخر هفته مقوله‌‌‌ای فراتر از گردشگری است، ‌‌‌به این معنا که نه تنها منافعی برای این حوزه دارد بلکه در سایر جنبه‌‌‌ها نیز دارای تبعات مثبت است. انسان قرن بیست و یکم اگر بخواهد ۳۰ سال شش روز در هفته کار کند و تنها یک روز در آخر هفته وقت آزاد و تعطیلی داشته باشد‌‌‌، با توجه به مشغله‌‌‌هایی که دارد قطعا به لحاظ روحی آسیب می‌‌‌بیند. او در همین رابطه به تجربه‌‌‌های جهانی در این زمینه اشاره می‌کند و می‌‌‌افزاید: بسیاری از کشورها سال‌هاست که حداقل دو روز تعطیلات آخر هفته را لحاظ کرده و برخی هم ساعات حضور در محیط کار را کاهش داده‌‌‌اند. برخی هم تعداد روزها را کم کرده و در روزهای دیگر ساعت‌‌‌های کار را افزایش داده‌‌‌اند.  

حاجی سعید ادامه می‌دهد: اگر یک بررسی انجام گیرد که آیا میزان ساعاتی که کارمندان با توجه به حجم کارشان ضروری است همه تایید می‌کنند نیاز به ساماندهی در ساعت کاری وجود دارد. از این رو بهتر است به جای آنکه ساعت کاری و روزهای حضور در محل کار را افزایش دهیم به دنبال بهره‌‌‌وری بالاتر باشیم کما اینکه دنیا در این زمینه به جمع‌‌‌بندی رسیده است. او سماجت بر ۶ روز کاری را اجحاف به خانواده کارمندان به واسطه کاهش امکان سفر در استان‌‌‌های مختلف می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید: باید تعادلی میان کار و زندگی رقم بخورد. علاوه بر آن با کاهش روزهای کاری شاهدیم که صرفه‌‌‌جویی در انرژی و... هم در ادارات، سازمان‌ها و نهادها می‌‌‌افتد.

18- (3) copy

رونق روستاها با تعطیلات دو روزه آخر هفته

رئیس هیات‌مدیره تشکل حرفه‌‌‌ای راهنمایان گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گردشگری و فوایدی که دو روز تعطیلات آخر هفته بر این صنعت دارد، ‌‌‌ اشاره کرده و می‌‌‌افزاید: با افزایش روزهای تعطیل آخر هفته امکان سفر برای خانواده‌‌‌ها فراهم می‌شود که در نهایت به ارتقای فردی آنها هم منجر خواهد شد. او ادامه می‌دهد: زمانی که تعطیلات دو روزه باشد امکان سفر درون استانی و استان‌‌‌های همجوار مهیا می‌شود، ‌‌‌مثال این امر را در سفر به استان‌‌‌های شمالی از سوی شهرهای اطراف نظیر تهران و... می‌‌‌بینیم. حال فکر کنید اگر این اتفاق برای کل کشور بیفتد شاهد مهاجرت معکوس نیز در کشور خواهیم بود.

حاجی سعید در این باره که چطور ممکن است تعطیلات دو روزه به مهاجرت معکوس منجر شود می‌‌‌گوید: زمانی که مردم به مناطق خوش آب و هوا که جاذبه‌‌‌های تاریخی یا طبیعی در استان‌‌‌شان دارند مراجعه می‌کنند روستاییان ساکن در این مناطق تمایل کمتری به مهاجرت پیدا می‌کنند. با تبدیل شدن این روستاها و مناطق به‌جاذبه‌های گردشگری، شاهد سرمایه‌گذاری‌‌‌ هم از سوی روستاییان و هم از سوی شهرنشینان هستیم. رونق بوم‌‌‌گردی، ‌‌‌ توسعه کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی یا محصولات روستایی از دیگر پیامدهای مثبت تعطیلات دو روزه آخر هفته است که این فعال حوزه گردشگری بر آن تاکید می‌کند و می‌‌‌افزاید: در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت بی‌‌‌رویه روستاییان به شهرها بودیم که این موضوع می‌تواند شرایط را به نفع توسعه روستایی تغییر دهد. 

رئیس هیات‌مدیره تشکل حرفه‌‌‌ای راهنمایان گردشگری ادامه می‌دهد: ساماندهی سفر از دیگر مواردی است که با تعطیل شدن پنج‌شنبه‌‌‌ها در کشور شاهد آن خواهیم بود. در حال حاضر شاهدیم با یک تعطیلی مناسبتی حجم بالایی از سفر در کشور اتفاق می‌‌‌افتد که علائم آن را در بسته شدن جاده‌‌‌ها و ترافیک‌‌‌ها دیده‌‌‌ایم. اگر تعطیلات با دو روزه شدن به کل سال توزیع شود و تمام آخر هفته‌‌‌ها امکان سفر وجود داشته باشد طبیعی است که حجم زیاد مسافر در تعطیلات را شاهد نخواهیم بود زیرا امکان مسافرت برای آنها در کل سال فراهم است.

گفته‌‌‌های این فعال حوزه توریسم نشان می‌دهد اگر ایران بخواهد از سبک سفرهای تهاجمی بیرون بیاید و امکان سفر را برای شهروندان فراهم کند؛ چاره‌‌‌ای جز تعطیلات دو روزه آخر هفته ندارد. بیش از 100 کشور جهان طرح تعطیلات دو روزه پایان هفته را اجرایی کرده‌‌‌اند. با مشاهده نتایج مثبت این طرح، کشورهایی مانند اسپانیا، ‌‌‌ انگلیس، کاستاریکا، نیوزیلند‌‌‌، فنلاند، ژاپن و مکزیک به این فکر افتاده‌‌‌اند چرا تعطیلات را به سه روز افزایش ندهند، نمونه‌‌‌اش آلمان که پس از تجربه «کار کوتاه» در سال 2008 و در دوران بحران اقتصادی دریافت این شیوه می‌تواند راندمان کاری را هم افزایش دهد. تحقیقی هم که در انگلیس انجام شد نشان داد یک هفته کاری چهار روزه هم منافع دولت را تامین می‌کند و هم منافع کارفرما و شهروندان را.

در ایران نیز شرایط با سایر مناطق و کشورهای جهان متفاوت نیست. آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد 70‌درصد ایرانی‌‌‌ها سفر نمی‌‌‌کنند و از سوی دیگر 30‌درصدی هم که سفر می‌کنند بیشتر سفرهایشان به سفرهای بین شهری و خصوصی محدود می‌شود. یکی از دلایل این موضوع به ارزان نبودن سفر برمی‌‌‌گردد، ‌‌‌ در این بخش هم دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند به کاهش هزینه‌‌‌های سفر منجر شود.

با افزایش سفرها، مجموعه‌‌‌ کسب و کارهای مرتبط با توریسم نظیر خوراک، صنایع دستی، ‌‌‌ حمل‌‌‌ونقل و... در طول سال دارای مشتری می‌‌‌شوند و لازم نیست برای جلوگیری از ضرردهی نسبت به بالا بردن هزینه خدمات در ایامی از سال اقدام کنند. نتیجه اینکه رقابتی شدن و تعدیل قیمت‌ها با ورود جمع بزرگ‌تری به بازار گردشگری محقق می‌شود و تعداد بیشتری از ایرانی‌‌‌ها قادر خواهند بود سفر و گردشگری را در سبد خانوار خود بگنجانند.