به طور تاریخی امنیت غذایی همیشه اولویت اصلی رهبران چین بوده است و این موضوع برای نسل کنونی سردمداران و مردم آن مستثنی نیست و برای آنها به عنوان یک وظیفه ابدی که از گذشتگان بر دوش آنها نهاده شده، تلقی می‌شود. این در حالی است که پکن امنیت غذایی را به عنوان تعادل نسبی در تقاضای داخلی و عرضه غلات تعریف می‌کند. بنابراین، سیاست‌‌‌های امنیت غذایی پکن، در راستای محافظت از زمین‌‌‌های کشاورزی این کشور که به این محصولات اختصاص داده شده است، برای تسریع توسعه و تجاری‌‌‌سازی بذرهای اصلاح‌‌‌شده ژنتیکی در چین و اطمینان از حفظ تولید کشاورزان چینی و در عین حال دستاوردهای بیشتر در بازده گندم، برنج، ذرت و سویا طراحی شده است.

برای دستیابی به تعادل غلات، دولت چین مدت‌‌‌هاست که تمرکز خود را بر تولید غلات داخلی، سطح ذخایر و واردات معطوف کرده است. این کشور برای تشویق کشاورزان خود، سالانه قیمت‌های خرید تضمینی محصولات اساسی مردم را که تضمین کرده، تعدیل می‌کند. همچنین این کشور به ساخت ذخایر عظیمی معادل تقریبا نیمی از ذخایر جهانی گندم، برنج، ذرت و سویا ادامه می‌دهد. به‌رغم مشکلات شدید آب و هوایی، اداره ملی آمار چین اخیرا اعلام کرد که تولید سالانه غلات این کشور در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۶۹۵.۴۱ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال گذشته حدود یک‌درصد افزایش داشته است.

این نهمین سال متوالی بود که برداشت غلات به بالای ۶۵۰ میلیون تن رسید، معیاری که دولت مرکزی برای تضمین امنیت ملی غذا برای تقریبا یک‌پنجم جمعیت جهان تعیین کرده بود. این افزایش در پس‌زمینه افزایش جهانی گرسنگی نقطه روشنی است. داده‌‌‌های اداره ملی آمار (NBS) نشان داد که تولید غلات چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته آن ۱.۳‌درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش NBS، تولید ذرت این کشور از سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴.۲‌درصد افزایش یافته، در حالی که تولید برنج و گندم به ترتیب ۰.۹‌درصد و ۰.۸‌درصد کاهش یافته است.

به‌‌‌رغم اینکه این کشور تحت‌تاثیر یکسری رویدادهای بد آب و هوا قرار گرفته بود، از جمله طلسم باران‌های طولانی در طول دوره برداشت در مناطق حاشیه رودخانه زرد و رودخانه Huaihe، سیل در مناطق شمالی و شمال شرقی و خشکسالی در مناطق شمال غربی، با این حال کشاورزان برداشت قابل قبولی داشتند، اما برای تشویق کشاورزان به کشت غلات، دولت مرکزی حداقل قیمت خرید گندم و برنج را افزایش داد و سیاست‌‌‌های یارانه غلات را برای کشاورزان ذرت و سویا در سال ۲۰۲۳ بهبود بخشید. در نتیجه تلاش‌‌‌های مشترک، در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۱۱۹ میلیون هکتار انواع غلات در چین کشت شد که نسبت به سال قبل ۰.۵‌درصد رشد داشت.

وانگ گویرونگ، مدیر NBS گفت که این برداشت حاصل تلاش‌‌‌های تمامی بخش‌‌‌های این صنعت برای افزایش عملکرد در تولید محصولات عمده و بهبود حمایت فناوری از کشت محصولات است. وانگ گفت که با رسیدن تولید غلات کشور به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳، این کشور پایه محکمی را برای پیشبرد احیای کشاورزی روستایی در سراسر کشور و حرکت سریع‌تر برای تقویت قدرت خود در این صنعت ایجاد کرده است. زمین‌‌‌های قابل کشت چین تنها کمتر از ۹‌درصد از کل زمین را تشکیل می‌دهد، اما این کشور قادر است جمعیت بیش از ۱.۴ میلیارد نفری خود را تغذیه کند. وانگ خاطرنشان کرد که رکورد جدید تولید غلات سهم مثبتی در ثبات بازار جهانی غلات و تضمین امنیت غذایی جهان داشته است.

این در حالی است که برام گوارتس، مدیرکل مرکز بین‌المللی بهبود ذرت و گندم، که مقر آن در مکزیک است، در سفری به چین در ماه نوامبر سال گذشته، وضعیت امنیت غذایی جهانی را ترسناک توصیف کرد و گفت که سیستم تامین غذا در جهان شکننده است. او گفت: یک جنگ یا درگیری می‌تواند در دسترس بودن گندم جهانی را بی‌‌‌ثبات کند و به دلیل درگیری‌‌‌هایی که در دنیا داشتیم، جهان از افزایش قیمت گندم رنج می‌‌‌برد. گوارتس اضافه کرد که تلاش‌‌‌های اخیر چین برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه صنعت کشاورزی خود دلیل دیگری است که این کشور اکنون در مواجهه با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و مشکلات زنجیره تامین انعطاف‌‌‌پذیرتر شده است.