شاید از اول هم قرار نبوده که «زنبور عسل» به عنوان یک حشره گرده‌افشان در موازنه کشاورزی، مرتع و جنگل‌داری و حفظ محیط‌زیست نقش‌آفرینی کند چرا که زنبور عسل در حیات و زندگی مردم ایران نقش بسزایی ایفا می‌کند و منافع هیچ رانت خارجی را تامین نمی‌‌‌کند.

اهمیت نقش زنبور عسل مساوی است با حفظ محیط‌زیست، امنیت و استقلال غذایی و پرواضح است که فرآیند صنعت زنبورداری برای هر جمعیت زنبور عسل بیش از ۱۰۰ برابر ارزش تولید عسل آن در چرخه‌‌‌های مختلف پایدار طبیعت ارزش افزوده به وجود می‌‌‌آورد، اما متاسفانه طبق ماده ۱۳۳ قانون مالیاتی، به درآمد اندک زیر خط فقرشان هم مالیات تعلق می‌گیرد.

کاستی و کم‌لطفی سیاستگذاران به صنعت زنبورداری در بحث تسهیلات نیز یکی دیگر از گلایه‌‌‌های فعالان این بخش است و نظر به اینکه در حال حاضر زنبورداران کشور از نظر تعداد و تولید جمعیت‌‌‌های زنبور عسل و عسل مقام چهارم بین‌‌‌المللی را دارد، آیا در شرایط زیر خط فقر بودن زنبورداران شایسته نیست تسهیلات کم‌بهره و امکاناتی برای توسعه این صنعت در نظر گرفته و پرداخت شود؟ اگر نگاهی هم به رفاه زنبورداران و خانواده‌‌‌های آنها داشته باشیم بحث بیمه گویای شرح حال این قشر است که بتوانیم منحنی نمایش نیمه تاریک بازنشستگان این صنعت و فعالان آن همراه با آینده‌‌‌ای روشن و تامین رفاه اجتماعی را ترسیم کنیم. البته گویا هنوز هم کسانی هستند که جایگاه نظام جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران بزرگ را درک نکرده و چشم به راه چشم آبی‌‌‌ها هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی ‌‌‌استان البرز چندی پیش در پاسخ به گلایه زنبورداران مبنی بر مشکل تامین نهاده برای زنبورداران گفت: دو کوپن از سهمیه شکر را زنبورداران البرز به علت ضعف در اتحادیه و تعاونی‌‌‌ها سوزاندند، اولا: اتحادیه چرا باید دچار ضعف باشد در صورتی که در سیاستگذاری‌‌‌های اقتصادی نظام، تعاونی‌‌‌ها جایگاه اساسی دارند. ثانیا: کوپن‌‌‌های سوزانده‌شده آیا باطل شد، مفهوم کوپن و سهمیه آیا این است که شکر کوپنی گران‌‌‌تر و بی‌‌‌کیفیت‌‌‌تر از شکر آزاد باشد؟ این نوع روند‌‌‌ها فرآیند زنبور عسل را در مجموعه دام قرار دادن و کار را به غیر‌متخصص سپردن است.

۲۶ اسفند ماه سال گذشته به ما به طور شفاهی اعلام شد بابت هر کندو ۶۰۰ گرم شکر محاسبه شده و تا دو روز مانده به عید مبلغ آن به حساب اتحادیه واریز شود. سوال اینجاست چرا استفاده از «کوپن اصطلاحی شکر» دو روز مانده به عید و چرا ۶۰۰ گرم، از آن مهم‌تر چرا اعلام نمی‌شود که از نظر تغذیه زنبور عسل، این شکر کوپنی دارای کدام گرید کیفیت است و چرا هیچ مقامی‌‌‌ کیفیت مصرف استاندارد این شکر را برای زنبور عسل تضمین نمی‌‌‌کند.

چند روز مانده به تعطیلات عید، شکر کوپنی یا سهمیه نهاده دامی ‌‌‌تعیین و متعاقب آن اعلام می‌شود تعاونی‌‌‌ها می‌توانند سهمیه شکر نهاده دامی ‌‌‌خود را از خوزستان به قیمت ۲۵ هزارتومانِ آن زمان درب کارخانه تحویل بگیرند. کرایه حمل، سهم اتحادیه سراسری، سهم اتحادیه استانی، سود ۴‌درصد تعاونی، پرداخت ارزش افزوده مالیات و هزینه انبارداری تعاونی‌‌‌ها را محاسبه کرده و به قیمتی با اختلاف ناچیزی با شکر مصرفی روزانه درجه یک بازار آزاد برای زنبوردار تمام می‌شود. اگر این آب گل‌آلود سهمیه و شکر گرید دو برای زنبورداری منجر به زیان هنگفتی برای زنبورداران باشد، آیا این کار یک جفای بزرگ در حق صنعت زنبورداری کشور نیست و اگر این صنعت زیر نظر امور دام قرار دارد، چرا مانند دامداران و گاوداران و مرغداران، تعریف نهاده دامی ‌‌‌سهمیه و کوپن را با ارز نیمایی مقایسه نمی‌‌‌کنند. ما زنبورداران و اعضای تعاونی زنبورداران البرز منتظر بررسی و پاسخ قانع‌کننده مسوولان هستیم.