p11 copy

 واکاوی گزارش‌‌‌های بورسی

گزارش‌‌‌های فصلی صنعت لوازم‌خانگی، همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت، گزارش‌‌‌های بسیار خوبی بوده و امیدها را به این صنعت افزایش داده است. با این حال، برخی از نمادهای این صنعت عملکرد بهتری داشتند که دلیل آن فروش فصلی است. انتظار می‌‌‌رفت، نمادهایی که فروش محصولات آنها مربوط به عید نوروز و بهار بوده است، عملکرد بهتری را به ثبت برسانند. «آبسال» با رشد 93 درصدی سود خالص نسبت به زمستان سال گذشته موفق شد بهترین عملکرد را نسبت به سایر نمادهای این صنعت داشته باشد. این نماد با ثبت حدود 58‌ درصد بازدهی قیمتی در بهار سال‌جاری، در صدر بازدهی صنعت لوازم‌خانگی قرار دارد.

با این حال، با توجه به احتمال افت فروش در فصول آتی، این نماد نمی‌‌‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در این میان، «انتخاب» و «لخزر» به دلیل اینکه فروش تابستانی و زمستانی دارند، رشد سودآوری خوبی را نسبت به زمستان تجربه نکرده‌‌‌اند. محصولات اصلی این دو نماد، یخچال و وسایل سرمایشی و گرمایشی است و در تابستان و زمستان عملکرد خوبی را به ثبت خواهند رساند. بر همین اساس، این دو نماد می‌‌‌توانند در صدر بازدهی این صنعت در فصل آتی قرار بگیرند. از آنجا که قیمت به سود این دو نماد مناسب است و در وضعیت تکنیکال مناسبی قرار دارند می‌‌‌توانند گزینه‌‌‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند. از سوی دیگر «لبوتان» و «لپارس» جزو صنایعی هستند که در پاییز می‌‌‌توانند عملکرد بهتری را به ثبت برسانند و با گزارش تابستان می‌‌‌توانند فرصت خرید مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورند.

«لپارس» به دلیل فروش بسیار بالای تلویزیون در بهار، بازدهی بالایی را به ثبت رسانده و پس از «آبسال»، با رشد 43درصدی قیمت این نماد در صدر بازدهی‌‌‌ها قرار گرفته است. با این حال، رشد نقطه به نقطه سود شرکت‌ها در بهار سال‌جاری نیز نشان می‌دهد که «آبسال» موفق شده است در صدر رشد سودآوری بهار امسال نسبت به بهار سال قبل قرار بگیرد.

 گزارش‌‌‌های ماهانه مطابق انتظارات

بررسی‌‌‌ها در مورد گزارش‌‌‌های ماهانه به‌خصوص تیرماه صنعت لوازم‌خانگی نشان می‌دهد که میزان فروش نماد «لخزر» به دلیل شروع فصل تابستان نسبت به میانگین چهارماه اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است.  همین امر موجب خواهد شد تا شرکت پارس‌خزر به‌عنوان یکی از پرفروش‌‌‌ترین برندهای لوازم‌خانگی در ایران، تابستان بسیار خوبی را پیش‌رو داشته باشد. برخی از شرکت‌ها نظیر «آبسال» نیز با کاهش فروش مواجه شده‌‌اند و همان‌طور که اشاره شد، تابستان خوبی در انتظار این شرکت‌ها نخواهد بود. بر همین اساس، گزارش‌‌‌های ماهانه «آبسال» مطابق با انتظارات بوده است. به طور کلی، بررسی میزان و نرخ فروش دو شرکت پارس‌خزر و انتخاب الکترونیک در گزارش مرداد و شهریور نیز می‌‌‌تواند مهر تاییدی بر سرمایه‌گذاری در سهام پارس‌خزر و انتخاب الکترونیک به عنوان دو شرکت پرسود و داغ تابستانی در فصل آتی باشد.

 ارزش‌گذاری صنعت لوازم‌ خانگی

روند احتمالی سودآوری صنعت لوازم‌خانگی نشان می‌دهد که پارس‌خزر در میان تمام شرکت‌های این صنعت P/ E آینده‌نگر بسیار پایینی دارد و احتمالا در آینده مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت؛ چرا که انتظارات از سودآوری این شرکت در تابستان بسیار بالاست و این نماد می‌‌‌تواند با P/ E بسیار بالایی معامله شود. البته شرایط بازار نیز بر این صنعت و نمادهای آن موثر است و در صورتی که وضعیت بازار نرمال باشد، این صنعت می‌‌‌تواند بازدهی بالاتر از شاخص را به ثبت برساند.

مفروضات این نماد برای سودآوری پارس‌خزر در سال‌جاری، بسیار محافظه‌کارانه و براساس رشد دلار و میزان تورم در فواصل تعیین شده است، به طوری که قیمت محصولات سرمایشی و گرمایشی، حدود 5/ 1 میلیون تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته با رشد 26درصدی همراه بوده است. نرخ غذاسازها نیز حدود 2/ 2 میلیون تومان فرض شده است که نسبت به سال گذشته با رشد 45 درصدی همراه خواهد بود. در صورت تحقق مفروضات فوق، احتمالا سود هر سهم پارس‌خزر، حدود 270 تومان و P/ E آینده‌نگر آن 6/ 5 واحد خواهد بود.

در نماد «لبوتان» نیز نرخ شوفاژ داخلی حدود 12میلیون و 600هزار تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته رشد 35درصدی را تجربه کرده است. علاوه بر این، نرخ آبگرمکن با رشد 38درصدی حدود 3میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده است. نکته قابل‌توجه برای شرکت بوتان رشد سریع‌‌‌تر قیمت آبگرمکن است که به دلیل تسهیل در مجوز افزایش نرخ و افزایش تقاضا با توجه به برند بوتان، رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده است. در صورت تحقق مفروضات فوق، احتمالا سود هر سهم این نماد در پایان سال‌جاری، 171تومان خواهد بود، P/ E آینده‌نگر نیز حدود 8/ 8 واحد محاسبه می‌شود. پیش‌بینی‌‌‌ها درخصوص آبسال نیز نشان می‌دهد که احتمالا شرکت آبسال سودی معادل 57تومان را به ازای هر سهم در پایان سال‌جاری خواهد ساخت و نسبت قیمت به سود آینده‌نگر آن نیز حدود 6/ 12واحد خواهد بود.

با وجود اینکه P/ E آینده‌نگر این صنعت بسیار پایین بوده و به لحاظ تکنیکال نیز صنعت در وضعیت مناسبی قرار دارد، به نظر می‌رسد شرکتی با P/ E بالا معامله می‌شود که انتظار رشد سودآوری بالاتری نسبت به آن وجود داشته باشد. از آنجا که پارس‌خزر، احتمالا تابستان داغی را تجربه می‌کند و انتخاب نیز به‌واسطه فروش وسایل برودتی در فصل تابستان رشد سودآوری بالایی را به ثبت می‌‌‌رساند، احتمالا این دو نماد جزو نمادهای پیشرو این صنعت خواهند بود. در هر صورت صنعت لوازم‌خانگی در شرایط ثبات قیمت دلار، سودسازی بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. مزیت ثبات نرخ دلار در آن است که احتمالا شرکت‌های ریالی ارزبر به‌خصوص صنعت لوازم‌خانگی، می‌‌‌تواند با چانه‌‌‌زنی نرخ محصولات کم‌‌‌کشش شرکت را بیش از رشد نرخ دلار، افزایش دهد. همان‌طور که در گزارش تایرسازان نیز، گزارش‌‌‌های مثبت فراوانی دیده شده و با توجه به احتمال ثبات ارزی در تابستان رشد صنعت لوازم‌خانگی مانند سایر صنایع ریالی، به وقوع خواهد پیوست.