6 copy

 روند عملکردی شرکت

موضوع فعالیت شرکت پارس‌سرام عبارت است از تولید و فروش انواع چینی بهداشتی و انجام کلیه عملیات بازرگانی.

در میان محصولات تولیدی شرکت می‌توان به انواع توالت، روشویی و پایه اشاره کرد که به ترتیب حدود 66درصد، 24‌درصد و 9‌درصد مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهند.

در بین مواد اولیه شرکت نیز مهم‌ترین ماده عبارت است از خاک چینی، آسا و خاک که از طریق شرکت خاک‌نسوز استقلال آباده تامین می‌شود. بررسی روند مبلغ فروش فصلی شرکت از ابتدای سال 1398 تا پاییز سال 1401 نشان می‌دهد که به طور کلی این آمار روند افزایشی را طی کرده است. با توجه به اینکه رشد مبلغ فروش در اکثر شرکت‌های تولیدی ناشی از رشد قیمت محصول بوده که از افزایش نرخ ارز اثر می‌پذیرد، برای آنکه متوجه شویم رشد محقق‌شده در درآمد شرکت رشد حقیقی براساس توسعه آن بوده است یا خیر، باید به بررسی میزان تولید و فروش شرکت بپردازیم.

روند میزان فروش شرکت نشان می‌دهد، برخلاف مبلغ فروش در میزان فروش رشد قابل‌توجهی به چشم نمی‌خورد، با این حال به طور کلی روند درآمد شرکت، صعودی است. پس می‌توان گفت دلیل اصلی رشد درآمد شرکت افزایش نرخ محصولات بوده است.

یکی از آمار‌هایی که نحوه سیاستگذاری شرکت‌ها در زمینه گردش کالای انبارشده را نشان می‌دهد، بررسی خالص ورود تولیدات به انبار است.

این آمار براساس اهداف شرکت‌های مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال اگر شرکتی انتظار دارد که محصولاتش در فصل‌های آینده با قیمت بیشتری مورد معامله قرار گیرد، با تعویق فروش، به وارد کردن تولیدات به انبار اقدام می‌کند.

در شرکت پارس‌سرام روند خالص ورود به انبار نشان می‌دهد که در برخی سال‌ها شرکت اقدام به ذخیره‌گیری محصولات کرده؛ اما در فصل‌های بعد‌تر محصولات انبارشده را فروخته است.

بررسی سه‌سود اصلی یعنی سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص نشان می‌دهد که عملکرد شرکت  به طور کلی چگونه بوده است. با توجه به نمودار این آمار می‌توان متوجه شد که «کسرام» تا اواخر سال 1399 زیان‌ده بوده؛ اما پس از آن توانسته است به سود‌آوری برسد. با توجه به مدل رگرسیون تخمین زده‌شده برای سود ناخالص پارس‌سرام، می‌توان متوجه رشد این آمار در هر فصل بود. براساس پیش‌بینی‌ها رشد شرکت پارس‌سرام در فصول آینده نیز صعودی خواهد بود.

 نسبت سهامداران شرکت

سهامداران پارس‌سرام عبارتند از شرکت تولیدی صنعتی عقاب‌افشان، اشخاص حقیقی، شرکت سات شیدسپهر، شرکت تجارت کالارابین و شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه که به‌ترتیب 13درصد، 9/ 22درصد، 5/ 5درصد، 3‌درصد و 56/ 1‌درصد از مالکیت شرکت را برعهده دارند.

 تحلیل سود سال آینده

به‌منظور تحلیل سود شرکت پارس‌سرام ابتدا به تعیین مفروضات اثر‌گذار بر سود‌آوری آن می‌پردازیم. مهم‌ترین متغیری که فروش و به تبع آن سودآوری «کسرام» را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد عبارت است از قیمت محصول اصلی شرکت که انواع توالت است. این نرخ برای سال آینده برابر با 31میلیون تومان برای هر تن محصول در نظر گرفته شده است.

همچنین از دیگر مفروضات می‌توان به تعداد فروش این محصول در سال آینده اشاره کرد که برای «کسرام» برابر با 2‌هزار و 718عدد در نظر گرفته شد. از دیگر نرخ‌ها می‌توان به افزایش حقوق و دستمزد، تورم و نرخ رشد حمل‌ونقل اشاره کرد که برابر با 40درصد، 40‌درصد و 35‌درصد است.

با توجه به این مفروضات میزان فروش شرکت در سال 1402 برابر با 134میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به سال 1401 رشدی برابر با 54‌درصد را به ثبت خواهد رساند. همچنین سود ناخالص شرکت می‌تواند به 28میلیارد و 435میلیون تومان برسد که نشان‌دهنده رشد 174درصدی این آمار نسبت به سال 1400 است.

 در نهایت سود خالص شرکت معادل 16میلیارد و 748میلیون تومان خواهد بود که بیانگر رشد 137درصدی این سود نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

با توجه به سرمایه 98میلیارد تومانی این شرکت می‌توان سود هر سهم را برابر با 171ریال پیش‌بینی می‌شود. در نتیجه با در نظر گرفتن آخرین قیمت هر سهم «کسرام» که برابر با 547تومان است می‌توان نسبتP/ E  32واحدی را برای شرکت متصور بود.

 نقاط قوت و ریسک‌های شرکت

یکی از نقاط قوت شرکت پارس‌سرام سهولت تامین مواد اولیه است. با توجه به اینکه ماده اولیه این شرکت گچ است و «کسرام» خط فرآوری آن را دارد، بهای تمام‌شده شرکت نسبت به رقبای فعال در این صنعت کمتر است.

از دیگر نقاط قوت شرکت پارس‌سرام می‌توان به داشتن ریل سقفی برای حمل‌ونقل محصولات و مواداولیه اشاره کرد. این نوع حمل‌ونقل مواد سبب می‌شود که جابه‌جایی راحت‌تر و کنترل دما و رطوبت تولیدات بهتر انجام شود. این روش مکانیزه همچنین باعث می‌شود که فرآیند خشک‌شدن محصول اولیه تولیدی تسریع پیدا کند.

یکی دیگر از نقاط قوت شرکت پارس‌سرام، فرآوری و استفاده مجدد از ضایعات مواد است. این موضوع موجب کاهش هزینه‌های ماده اولیه و همچنین کاهش آلودگی محیط می‌شود. با توجه به اینکه رعایت مسائل زیست‌محیطی و پرهیز از تولید آلایندگی باعث تخفیف‌های مالیاتی می‌شود، این شرکت می‌تواند از این لحاظ سود ببرد. از ریسک‌های شرکت پارس‌سرام می‌توان به تشدید تحریم‌های تجاری و افزایش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از حضور در سطح بین‌المللی اشاره کرد. این موضوع موجب افت فروش شرکت و به تبع آن سود‌آوری می‌شود.

از طرف دیگر یکی از مزایایی که «کسرام» به دلیل وجود تحریم‌ها تجربه می‌کند، نبود رقبای خارجی است؛ رقبایی که محصولات بیشتر و باکیفیت‌تری را به بازار عرضه کنند. البته بررسی‌ها حاکی از آن است که فقدان رقیب در کوتاه‌مدت شاید به نفع شرکت باشد، اما در بلندمدت به دلیل کاهش انگیزه بهبود و توسعه شرکت، بنگاه‌ها با افت تولید و فروش روبه‌رو می‌شوند.