ولی‌‌‌اله جعفری، در سیزدهمین نشست گروهی خبرنگاران بازار سرمایه با مدیران سازمان بورس اظهار کرد: شرکت‌هایی‌‌‌ که متقاضی ورود به بازار سهام هستند ابتدا باید مراحل پذیرش را طی کنند و این اداره مطابق دستورالعمل‌‌‌ها به‌‌‌عنوان عضو ناظر در جلسات پذیرش حضور پیدا می‌کند.

وی افزود: پس از ثبت شرکت‌ها، اطلاعات جاری و سنوات گذشته منتشر شده و بر گزارش ارزش‌‌‌گذاری نظارت می‌شود. پس از برطرف شدن ابهامات مربوط به بحث ارزش‌‌‌گذاری، شرکت برای عرضه اولیه به بورس یا فرابورس معرفی می‌شود. در واقع شرکت‌ها از ابتدا که مدارک و مستندات خود را ارائه می‌کنند تا زمانی که درخواست خود را به ثبت می‌‌‌رسانند، این اداره در کنار آنها خواهد بود و ناظر بر فرآیندهاست.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس ادامه داد: برای این مدیریت حدود ۵۰ردیف وظیفه تعریف شده است که از جمله آنها می‌‌‌توان به محاسبه سهام شناور در هر سه‌ماه، پاسخ به مراجع‌‌‌ نظارتی و... اشاره کرد. در نهایت ۶ اداره وظایف مربوط به ۳۴۴ناشر در بورس، ۱۶۷ناشر در فرابورس، ۲۰۲ناشر در بازار پایه و ۱۴۱ناشر را که تنها ثبت آنها به انجام رسیده‌‌‌ است به سرانجام می‌‌‌رسانند.

وی افزود: در مجموع بالغ بر ۸۲۰شرکت سهامی عام تحت نظر وجود دارند که زیرمجموعه‌‌‌هایی تحت کنترل دارند که تعداد آنها به‌‌ حدود ۳‌هزار و ۶۰۵شرکت می‌رسد و اطلاعات مربوط به این شرکت‌ها در دو دوره ۶ماهه و یکساله منتشر می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: در این مدیریت، چهاراداره مسوولیت نظارت بر ناشران را دارند که به گروه‌‌‌های صنعتی و معدنی، شیمیایی و غذایی، سرمایه‌گذاری و استانی تقسیم می‌شوند. اداره میز صنعت و رتبه‌‌‌بندی هم یکی از اداره‌‌‌ها به حساب‌‌‌ می‌‌‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توقف و رفع توقیف نمادها یکی از اقدامات این اداره بوده است، بیان کرد: نمادی بیش از ۶ماه حق بسته ماندن ندارد و مطابق آخرین دستورالعمل اگر شرکت پذیرفته‌شده‌‌‌ای بیش از این مدت بسته بماند باید به بازار پایه انتقال یابد.  جعفری تصریح کرد: تا پایان سال ناشران رتبه‌‌‌بندی می‌‌‌شوند. البته از سال ۹۶ این رتبه‌‌‌بندی انجام می‌‌‌شد اما در مقطعی این موضوع متوقف شد تا دستورالعمل‌‌‌های آن اصلاح شود. پیش‌بینی می‌شود این موضوع طی سال‌جاری به‌‌‌طور آزمایشی عملیاتی شود و تا سال آینده به‌‌‌ طور رسمی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌‌‌نویس دستورالعمل‌‌‌ رتبه‌‌‌بندی شرکت‌ها تدوین شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران تا آخر آذرماه تصویب و ابلاغ شود. این رتبه‌‌‌بندی براساس معیارهایی همچون رعایت الزامات حسابرسی در گزارش‌‌‌های حسابداری، عدم‌تاخیر در پرداخت سود و... است.

کاهش پرداخت سود شرکت‌ها از ۸ماه به ۳ماه

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: شرکت‌ها برای پرداخت سود، حداکثر هشت‌ماه زمان دارند. در اصلاحیه قانون بازار سرمایه که به مجلس ارائه شد، پیشهاد دادیم که این زمان به سه‌ماه کاهش پیدا کند. در این صورت پس از برگزاری مجمع، شرکت‌ها سه‌ماه برای پرداخت سود به سهامداران فرصت خواهند داشت.

ضرورت اصلاح رویه بودجه‌‌‌ریزی اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمتی در حامل‌‌‌های انرژی و حجم تولید وجود نداشته‌‌‌ و ۲۰۰همت کسری بودجه به دولت تحمیل شده است. از سوی دیگر افزایش حقوق‌‌‌ها در کنار عدم‌تحقق‌‌‌ سایر درآمدهای در نظر گرفته‌شده در بودجه این کسری را تشدید کرده است. حال سوال این است که منابع مالی کسری بودجه سال ۱۴۰۱ از چه محلی تامین می‌شوند؟

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی به بررسی جزئیات منابع تامین مالی کسری بودجه ۱۴۰۱ و چشم‌‌‌انداز بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و به بورسان گفت: مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده دلار، تورم، مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده تورم، رشد نقدینگی و مهم‌ترین عامل رشد نقدینگی در اقتصاد ایران، کسری بودجه است. وی افزود: کسری بودجه موجب شوک ارزی در طول چهار دهه گذشته شده است. اینکه ریشه کسری بودجه، حامل‌‌‌های انرژی بوده است، در پاسخ باید گفت، خیر. اما حامل‌‌‌های انرژی بار مضاعفی بر کسری بودجه اضافه کرده‌اند. به گفته این پژوهشگر اقتصادی، روزانه حدود ۱۰۵ تا ۱۰۷میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که بخشی از آن بنزین ۱۵۰۰تومانی و بخش دیگر آن ۳‌هزار تومانی است، حال اگر این عدد را ۱۰۰میلیون لیتر در روز در نظر بگیریم، روزی ۲‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان نسبت به حوزه فوب خلیج‌فارس، یارانه بنزین پرداخت می‌شود که در طول سال عددی بالغ بر ۹۵۰‌هزار میلیارد تومان خواهد شد.