«وآذر»: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، در نظر داشت تعداد ۹۱۵میلیون سهم معادل ۵/ ۳۰‌درصد سهام شرکت مجتمع فولاد صائب تبریز را به صورت یکجا واگذار کند که این مزایده به دلیل نبود متقاضی بدون نتیجه باقی ماند.

«درازی»: شرکت پخش رازی، به‌منظور اجرای ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به این وسیله اعلام کرد، پروژه مرکز توزیع جدید کرمانشاه واقع در شهرک صنعتی کرمانشاه با افزایش در متراژ و ظرفیت طبق موارد زیر نسبت به مرکز توزیع افتتاح شد.

افزایش ۳‌هزار و ۵۰۰ متری زمین احداثی، افزایش ‌هزار و ۲۵۰مترمربعی متراژ انبار، افزایش ۲۱۰مترمربعی متراژ اداری، افزایش ‌هزار و ۹۰عددی پالت‌های موجود و افزایش ۳۰متری فضای ریکال، ضایعات، مرجوعی و انبار خنک با توجه به مراتب فوق و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، افزایش متراژ و ظرفیت در پروژه جدید باعث افزایش ۱۵ تا ۲۰‌درصدی فروش مرکز توزیع کرمانشاه خواهد شد و هزینه ساخت و بهره‌برداری پروژه بالغ بر ۵۹میلیارد تومان بوده است. همچنین افتتاح پروژه‌های مرکز توزیع جدید کرمانشاه باعث افزایش ۲‌درصدی فروش کل پخش رازی شده است.

«شتوکا»: توکا رنگ فولاد سپاهان اعلام کرد، همان‌گونه که در گزارش تفسیری مدیریت ۶ماهه این شرکت به اطلاع سهامداران رسیده است، عطف به افزایش اندک قیمت فروش کالاهای تولیدی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته و از طرفی نوسانات افزایشی قیمت نفت و مواد اولیه مرتبط با صنعت رنگ و رزین، این امر موجب پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی با شرکت فولادمبارکه در جهت اصلاح قیمت‌های فروش شد که پس از چندماه مذاکره و جلسات متعدد در تاریخ ۲۱/ ۰۸/ ۱۴۰۱ شرکت موفق به اخذ تعدیل به مبلغ ۹میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان شد.

«وثنو»: سرمایه‌گذاری ساختمان نوین، در تاریخ ۰۳/ ۰۳/ ۱۴۰۱ طی صورتجلسه هیات‌مدیره به جهت چابک‌سازی پرتفوی شرکت که عمدتا مربوط به سهام‌ کنترلی گروه بود، مقرر کرد برخی از سهام‌ طبقه‌بندی‌شده در گروه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به کوتاه‌مدت انتقال یابد که شامل شرکت‌های ساختمان ایران، بانک اقتصاد نوین، تامین مسکن جوانان، نوسازی و ساختمان تهران، سرمایه‌گذاری توسعه خوزستان، سرمایه‌گذاری و توسعه عمران اردبیل و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان بوده است. این امر موجب تغییر طبقه‌بندی سهام‌ مزبور از طبقه سرمایه‌گذاری بلندمدت به کوتاه‌مدت در صورت‌های مالی ۳۱/ ۰۳/ ۱۴۰۱ شد. در رسیدگی‌های حسابرس در صورت‌های مالی ۱۲ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ مقرر شد که طبق استانداردهای حسابرسی تغییر طبقه‌بندی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت صرفا می‌تواند به دارایی‌های نگهداری‌شده برای فروش انتقال یابد. در این راستا با عنایت به اینکه شرکت کلیه سهام مزبور را در برنامه فروش جهت یک‌سال آتی ندارد و در تبادل با سهامدار عمده و هماهنگی است، مقرر شد که سهام مزبور مجددا به طبقه‌بندی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انتقال یابد تا طبق هماهنگی با سهامدار عمده در مورد سهام‌ کنترلی امکان فروش آنها برای چابک‌سازی و افزایش بازده پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت فراهم شود.

 لازم به ذکر است که طبق همان مصوبه مقرر شد با توجه به روند بازار تمامی سهام تامین مسکن جوانان واگذار شود که در این راستا تا تاریخ ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ تعداد ۳۶میلیون سهم از شرکت مزبور  برای فروش واگذار شد.

«رانفور»: شرکت خدمات انفورماتیک در نظر دارد ملک مازاد و بدون استفاده خود واقع در بلوار میرداماد را که موردنیاز شرکت‌های هم‌گروه است، بر مبنای ارزش‌گذاری کارشناسی واگذار کند. کلیات موضوع در روز جاری به تایید هیات‌مدیره شرکت رسیده است.

«تپسی»: شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس در راستای سهولت استفاده کاربران از خدمات ارائه‌شده، از سرویس اعتباری (BNPL) خود رونمایی کرده است. سرویس اعتباری به کاربران امکان می‌دهد تا هزینه سفرهای خود را در پایان هر ماه و به صورت اعتباری تسویه کنند، این امر موجب استفاده آسان‌تر کاربران و افزایش وفاداری مشتریان برای شرکت خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود، بازگشایی این سرویس در مرحله اول، ۱۰‌درصد رشد در تعداد سفر و ۵/ ۱درصد رشد درآمد عملیاتی را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که مرحله اول این سرویس با ۶۰۰میلیارد ریال اعتبار برای ۱۵درصد از مسافران خواهد بود و با افزایش اعتبار می‌توان این سرویس را برای ‌درصد بیشتری از مسافران گسترش داد.

«قتربت»: شرکت قند تربت‌حیدریه، دلیل کاهش ۵۱درصدی سود ناخالص در صورت‌های مالی ۳۱/ ۰۴/ ۱۴۰۱ را افزایش بهای تمام‌شده کالای ساخته‌شده و فروش رفته دانست که این کاهش ناشی از موارد زیر است.

افزایش قیمت گاز مصرفی از میانگین ۱۰۰تومان به ۸۰۰تومان به طوری که بهای کل گاز مصرفی شرکت از مبلغ ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به ۲۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان افزایش داشته است.

به دلیل اینکه سال مالی شرکت تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ بوده، به مدت چهارماه از سال مالی شرکت با افزایش ۵۷درصدی هزینه حقوق و دستمزد مواجه شده و آن را پرداخت کرده است.

افزایش میانگین قیمت تمام‌شده چغندر خریداری‌شده با توجه به شرایط رقابتی سایر شرکت‌های قندی در داخل استان در جهت جذب چغندر بوده، به طوری که میانگین کرایه خرید هر تن چغندر در شرکت‌های قندی داخل استان معادل ۱۲۵‌درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد داشته و باعث کاهش قابل ملاحظه سود خالص شرکت‌ها شده است. همچنین ضریب استحصال در شرکت‌های قندی داخل استان و متوسط کشوری به دلیل خشکسالی و استفاده از کودهای ریزمغذی نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.