11 copy

این شرکت مهم‌ترین هدف تاریخی خود را احیای زنجیره ارزش و اصلاح چرخه تولید از یک‌طرف و اتخاذ استراتژی‌های توسعه‌محور برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی از طرف دیگر می‌داند. از اهداف کلان این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   بهینه‌سازی کارخانه‌های پایین‌دستی؛

   دستیابی به فناوری تولید محصولات با ویژگی‌های خاص؛

   افزایش ‌درصد تولید مواد نسبت به مصرف مواد.

  محصولات شرکت

محصول اصلی شرکت پتروشیمی آبادن  PVC است که هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور به فروش می‌رسد. از دیگر محصولات شرکت می‌توان به DDB  و سود سوز‌آور اشاره کرد.  دلیل فروش کم این شرکت در سال 1398 را می‌توان ناشی از فروش اندک PVC، به‌خصوص  PVCصادراتی دانست که احتمالا یکی از دلایل کاهش فروش آن، بازگشت تحریم‌های آمریکا بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش شرکت پتروشیمی آبادن افت شدیدی در سال 1398 داشته؛ اما دوباره به‌سرعت به حداکثر فروش خود تا سال 1400 رسیده و علاوه بر رشد فروش، رشد نرخ فروش نیز به صعودی بودن روند درآمد عملیاتی کمک کرده است. مواد اولیه شرکت پتروشیمی آبادن به طور عمده شامل EDC و گاز خوراک است. گاز خوراک از پالایشگاه آبادان تامین می‌شود. نرخ آن نیز به صورت دستوری تعیین می‌شود. دیگر مواد اولیه به‌جز گاز خوراک از پتروشیمی اروند و بندر امام تامین می‌شوند. به‌منظور دیدن روند مواد مصرفی شرکت به دیتای مواد که توسط شرکت منتشر می‌شود، نیاز داریم. اما به دلیل اینکه از سال 1397 این دیتا در سایت کدال منتشر نمی‌شود، دیتای تخمینی براساس فروش هر سال تهیه شده که به واقعیت نزدیک است. اگر بخواهیم از سودآوری شرکت پتروشیمی آبادن برای سال 1401 برآوردی ارائه دهیم، ابتدا به مشخص‌کردن مفروضات موجود که شامل مفروضات کلان و خرد می‌شوند، می‌پردازیم. مفروضات کلان بر کل صنایع یک کشور تاثیر می‌گذارند، در حالی که مفروضات خرد فقط بر یک صنعت یا یک شرکت اثر می‌گذارند. براساس مفروضات موجود می‌توان گفت، شرکت پتروشیمی آبادن در سال بعد سود ناخالص 28میلیارد تومانی و در نهایت زیان خالص 8/ 4میلیاردی را می‌سازد و به سهامداران خود بازدهی نمی‌دهد. این شرکت را نمی‌توان با نسبت قیمت بر سود تحلیل کرد؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که به دلیل نوسانات سود و زیان، نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

  مزایای شرکت

   به دلیل اینکه جمعیت جهان در حال رشد است، میزان مصرف  PVC در جهان نیز رو به افزایش است؛ این موضوع سبب رشد تقاضا برای این محصول در بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود. این شرکت به دلیل تولید بالای این محصول و بسنده نبودن تقاضا در ایران، بخشی از محصولات خود را صادر می‌کند و باعث ارز‌آوری به کشور می‌شود؛

    توان اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و به‌روزرسانی تجهیزات مانند بازسازی واحد 300 و احداث واحد پروپیلن پلیمر در صورت ورود نقدینگی؛

   راه‌اندازی خط تولید جدید تولید پلی‌وینیل کلرید یا همان PVC با توان تغییر گرید آن؛

  موقعیت مکانی در منطقه آزاد تجاری که باعث معافیت‌های مالیاتی و همین‌طور دسترسی راحت‌تر برای صادرات می‌شود.

   ریسک‌های شرکت

از ریسک‌های شرکت پتروشیمی آبادن  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   ناکارآمدی ماشین‌آلات تولیدی: وضعیت نامناسب دستگاه‌ها و تجهیزات تولید به دلیل فرسودگی و قطعی برق سبب ناپایداری تولید شده است. این معضل هزینه‌های تعمیر و نگهداری واحد‌های عملیاتی شرکت را افزایش داده، بنابراین شرکت ملزم به اجرای طرح‌های افزایش سرمایه به منظور نوسازی و بهینه‌سازی بخش‌های تولید خود که کارآیی عملیات بسیار پایینی دارند، شده است.

   ریسک خوراک و مواد اولیه: عدم‌دسترسی برنامه‌ریزی‌شده و دائمی به خوراک و مواد اولیه نیز به افزایش ریسک شرکت منجر می‌شود. دریافت خوراک از پالایشگاه آبادان و خرید  EDC از پتروشیمی اروند انجام می‌شود.

   ریسک نوسانات نرخ بهره: با توجه به اینکه بالا و پایین رفتن نرخ بهره بانکی در ورود و خروج پول از بازار سرمایه تاثیر زیادی می‌گذارد، مشخص نبودن تصمیمات بانک مرکزی برای این نرخ باعث ایجاد ریسکی به نام ریسک نرخ بهره می‌شود؛ زیرا شرکت‌ها از قبل نمی‌دانند که قرار است چه بلایی بر سر این نرخ بیاید و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

   ریسک ارز: به دلیل اینکه فروش این شرکت بخش صادراتی نیز دارد، نوسان این پارامتر می‌تواند بر سود شرکت اثر بگذارد.