شاید مشهورترین و تاثیرگذارترین تبیینی که تاکنون از تفاوت اقتصادی بین کشورها ارائه شده است، نظریه «امپریالیسم» لنین باشد. این نظریه به لحاظ هنر متقاعدسازی و القای باورها، یک شاهکار است، زیرا به‌رغم فقدان شواهد تجربی متقاعدکننده و با وجود مجموعه گسترده‌ای از مستندات متناقض، توانست بسیاری از افراد دارای تحصیلات عالیه در سراسر جهان را شیفته خود سازد.
نظریه امپریالیسم این بود که کشور‌های صنعتی سرمایه‌دار، سرمایه‌‌های مازادی داشتند که طبق نظریه مارکسیسم، نرخ سود را با گذشت زمان پایین می‌‌آورد، مگر اینکه این سرمایه اضافی به کشورهای ضعیف‌تر غیرصنعتی جهان صادر می‌شدند تا بتوانند میدان وسیع‌تری برای استثمار فراهم کنند. آنچه لنین «ابرسود» می‌‌نامد و باید از طریق ملت‌‌های فقیرتر به دست آید، سرمایه‌داری را در کشور‌های صنعتی نجات خواهد داد و حتی به آنها امکان می‌‌دهد بخشی از سود استثمار خود را با طبقه کارگر خود قسمت کنند، تا بتوانند آنها را ساکت نگه دارند و مانع انقلاب طبقه کارگر شوند.
ترکیب نبوغ تبلیغاتی لنین و شنوندگانی که پذیرای نظریه‌اش بودند، به نظریه سرمایه‌داری وی این امکان را داد تا به‌طور گسترده‌ای در میان روشنفکران و فعالان و مردمان جهان سوم مورد قبول واقع شود. استثمار توجیه سیاسی بی‌نقصی برای تفاوت درآمدها است. این نظریه به هرگونه احساس حسادت یا رنجش خاطر مردم کم‌درآمد نسبت به پردرآمد‌ها اعتبار می‌‌بخشد. باور به این نظریه هر احساس بدی را که به واسطه توانایی‌‌های پایین‌تر یا عملکرد ضعیف‌تر به افراد کم‌درآمد دست می‌‌دهد، رفع می‌‌کند. این رویکرد، به جای اینکه نیاز به تغییر را وظیفه کسانی بداند که می‌‌خواهند رشد کنند، آن را متوجه دیگران می‌‌کند. کسانی که استعمار را مسوول فقر ملت‌‌های جهان سوم می‌‌دانستند، تا دهه‌ها پس از استقلال این ملت‌ها همچنان میراث استعمار را مقصر می‌‌دانستند. همچنین این عقیده‌ دستاویزی شد برای ملت‌‌های استقلال‌یافته جهان سوم تا املاک سرمایه‌گذاران خارجی را که «استثمارکنندگان» محسوب می‌‌شدند، مصادره کنند. در مکان‌هایی که جوامع بزرگی از مهاجران اروپایی حضور داشتند، همانند زیمبابوه و آفریقای جنوبی، این دیدگاه بهانه‌ای شد برای خلع ید مهاجران اروپایی از دارایی‌هایشان. ولی حکومت‌‌های کشور‌های جهان سوم، ناخواسته با این عملشان نادرستی این باور را که ثروت مادی بسیار حائز اهمیت است، آشکار ساختند.اگر ثروت مادی واقعا اهمیت داشت، این‌گونه مصادره‌‌های اموال شرایط اقتصادی جمعیت بومی کشور‌های مصادره‌کننده را بهبود می‌‌بخشید اما...

حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد

توماس ساول/ ترجمه سجاد امیری و جواد قربانی
قطع رقعی/ 320 صفحه
قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

توماس ساول، برخی مغالطه‌های مشهور حوزه اقتصاد را به زبانی ساده و جذاب پیش روی خواننده قرار می‌‌دهد که فهم آن نیازی به دانش و معلومات پیشین در مورد اقتصاد ندارد. این مغالطه‌ها، بسیاری از باور‌های شایع در رسانه‌ها و گفتار سیاستمداران را شامل می‌‌شود؛ از مغالطه‌ها در مورد مسائل شهری گرفته، تا تفاوت‌‌های درآمدی، تفاوت‌های اقتصادی زنان و مردان و همچنین تصورات نادرست در مورد دانشگاه، نژاد و کشور‌های جهان سوم. «حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد» به ما نشان می‌‌دهد مغالطه‌ها صرفا افکاری ابلهانه نیستند، بلکه در حقیقت آنچنان خود را موجه جلوه می‌‌دهند که به آنها قدرت ماندگاری می‌‌دهد. در نتیجه بررسی دقیق نقص‌هایشان لازم ومهم است.
دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر