ترمیم دستمزدها می‌تواند از مهاجرت نیروی متخصص جلوگیری کند

بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه زیست بوم فناوری و رایانه  با چه مؤلفه‌هایی رخ می‌دهد؟

پیش‌نیازهای زیادی را لازم داریم تا وضعیت کسب‌وکار بهبود پیدا کند. اولین مسأله ما زیرساخت‌هاست که در حوزه کاری ما، زیرساخت‌های دسترسی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و شبکه و پهنای باند تا مراکز داده و... از نیازمندی‌های جدی برای رونق کسب‌وکار است. موضوع دوم زیرساخت‌های حقوقی است. ما در برخی از حوزه‌های ازجمله در کسب‌وکار‌های فضای مجازی با یک مشکل جدی مواجه هستیم چون با یک سری فناوری‌های جدید مواجه می‌شویم که بحث‌های سیاست‌گذاری آن از گذشته مطرح نشده و بعدازاینکه راه می‌افتند و به حجمی از کار می‌رسند، این مباحث جدی می‌شود و گا‌هی با ممانعت از ادامه فعالیت‌ها مواجه می‌شویم. سومین چالش‌های مساله متولی‌های متعددی است که این حوزه در کشور دارد. البته فضای کسب‌وکار‌های حوزه ما به دلیل اینکه ما مجموعه‌های مختلفی سروکار دارند، متولی‌های متعددی دارند و هرکدام از این‌ها سیاست‌های خودشان را دارند. گاهی اوقات وزارت ارتباطات به‌عنوان تسهیلگر وارد می‌شود اما با نقاطی مواجه می‌شود که در اختیارش نیست. امیدواریم با کارگروه اقتصاد دیجیتال یک بخش قابل‌توجهی از مشکلات را حل کنیم و متولیان اصلی هر حوزه را مشخص کنیم.

یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان  زیست‌بوم فناوری ، مهاجرت نیروی کار است، رویکرد نظام صنفی در این مورد چیست؟

در بحث مهاجرت این پدیده از فرد و نیروی متخصص  به مهاجرت شرکت‌ها رسیده است که تبعات خطرناک‌تری دارد. امیدواریم تک شاخ (یونیکورن)‌های خودمان را در کشور توسعه دهیم و داشته باشیم. ما خیلی از پلتفرم‌های بزرگمان در کشور که نیروی انسانی زیادی را جذب کردند و بازار خوبی را برای خودشان به دست آوردند با مشکلات زیادی مواجه هستند. دولت باید به ما کمک کند. ما معمولاً کمک دولت را در این حوزه خیلی کم داشتیم. با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری درباره جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کردند، امیدواریم  حداکثر بهره‌برداری از  ظرفیت بخش خصوصی انجام شود. من فکر می‌کنم اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و سرمایه‌ها به این حوزه ورود کنند، وضعیت بهتر می‌شود. کسانی که سرمایه‌دارند به دنبال کاری ‌می‌روند که ریسک کمتری دارد. تحریم در حوزه سخت‌افزار مجموعه‌های ما را اذیت می‌کند. در حوزه نرم‌افزار هم از حمایت خاصی برخوردار نیستیم. اگر تحریم‌های داخلی و خارجی را برداریم، قطعاً وضعیت بهتر می‌شود. مجموعه عواملی هستند که یک کسب‌وکار را ایجاد می‌کنند. امسال یک نوید خوبی داده می‌شود و با توجه به اینکه وارد برنامه هفتم توسعه می‌شویم که نقش بیشتری برای بخش خصوصی دیده‌شده است، امیدواریم با حمایت از بخش رایانه وضعیت بهتر شود.

آمار خاصی از مهاجرت نیروی متخصص در حوزه زیست بوم در دسترس هست؟

من آمار خاصی از این بخش ندارم. البته مهاجرت همیشه وجود داشته و هست، شاید نباید  خیلی نگران باشیم. در صورتی که بتوانیم جایگزین‌های خوبی تربیت کنیم وضعیت سخت نمی‌شود.ممکن است مهاجرت‌ها به این سمت برود که این افراد فضا را در داخل بهتر ببینند و به ایران برگردند. تعداد زیادی از افراد این حوزه دور کار و غیررسمی بودند و رفته‌اند که آمار خاصی از آن نیست. ما خوشحال می‌شویم با کمک وزارت ارتباطات به یک آمار مشخص و قابل اتکا برسیم. وزارت ارتباطات هم یک برنامه توسعه ۵۰۰ هزار نیروی جدید را با آموزش دارد که بتواند جایگزین کند اما نیاز به برنامه‌ریزی و منابع دارد و آموزش ۵۰۰ هزار نفر کار کوچکی نیست.

به‌عنوان یک‌نهاد صنفی، در مورد حفظ منافع صنفی اعضا تا امروز تا چه حد موفق بوده‌اید و برنامه شما برای ۱۴۰۳ چیست؟

ما الان دور جدید انتخابات را پیش رو داریم و چند ماهی از عمر دوره جدید بیشتر نگذشته است. البته در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مشکلات این حوزه را با تعامل بیشتر با دولت به حداقل برسانیم. این صنف مشکلات زیادی دارد که در سؤال اول بخشی از آن را گفتم. ما همچنان با مشکل بیمه و مالیات مواجه هستیم؛ ما یک‌فاصله خیلی جدی بین دستمزد و حقوق در داخل و خارج مواجه هستیم که یکی از دلایل مهاجرت همین است. ما با تعرفه گذاری امسال و بازنگری در تعرفه‌های دستمزد‌ها در حوزه فناوری اطلاعات کمک می‌کنیم که وضعیت بازنگری شود و فاصله‌ترمیم شود. از طرفی ما باید شرکت‌هایمان را کمک کنیم؛ در حوزه تسهیلات برخی شرکت‌ها مشکل جدی دارند. در مورد پلتفرم‌ها جلسات متعددی با نهاد‌های متولی داریم. از بانک مرکزی تا نهاد‌های نظارتی مختلفی که در ارتباط با پلتفرم‌های بزرگ وجود دارند و بخش‌های دیگر که فعال هستند. در حوزه‌های جدید مثل حوزه بلاک چین هم با نهاد‌های مرتبط همکاری می‌کنیم که بتوانیم یک بخش قابل‌توجهی از سیاست‌گذاری‌ها را تسهیل کنیم. ما در این دوره توجه بیشتری به صنف داریم. برنامه‌ریزی جدید ما تعامل بیشتر با دولت است. یکی از بحث‌های اصلی ما مسأله بازنگری آیین‌نامه‌های صنف در حوزه توسعه کسب‌وکار است. امیدواریم بتوانیم بازار‌های هدفی را برای صنف شناسایی کنیم. امسال یک نمایشگاه خواهیم داشت که ظرفیت صنف را به نمایش می‌گذارد و یک کتاب را آماده خواهیم کرد تا صنف معرفی بهتری به جامعه شود.