پردیس حجازی copy

البته که در طول سال‌های گذشته با افزایش سهم سرمایه‌های نهادی و سرمایه‌های دولتی در این حوزه، نمی‌توان گفت بیت‌کوین و رمزدارایی‌ها هیچ تاثیری از تصمیمات دولت‌ها یا نهادها نمی‌پذیرند، اما همواره کاربران این بازار نقش کلیدی و تعیین‌کننده در قیمت‌ها دارند. به واقع شاهد عرضه و تقاضای واقعی‌تر و تاثیر واقعی‌تر این عرضه و تقاضا در بازار هستیم. محدودیت استخراج بیت‌کوین نیز باعث می‌شود این رمزارز که شاخص‌ترین رمزدارایی جهان است، ماهیتی ضد تورمی داشته باشد. به این معنی که با دارایی محدودی رو‌به‌رو هستیم که هر روز متقاضیان بیشتری پیدا می‌کند و این باعث افزایش ذاتی ارزش آن می‌شود.

رمزارزها به عنوان یک کلاس دارایی جدید و فناورانه، کارکردهایی دارند که سرمایه‌گذاری کاربران ایرانی در یک بازار جهانی، یکی از آنها است. تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ازسوی شرکت‌های فعال در این حوزه و البته اشتغالزایی، کاربردهای دیگر رمزدارایی‌ها هستند که در توسعه اقتصادی کشورها نقش دارند و کشوری مثل امارات متحده عربی سعی کرده از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

مواردی از جمله هاوینگ بیت‌کوین، پذیرش ETF بیت‌کوین در بورس اوراق بهادار آمریکا و ورود سرمایه‌های جدید به این بازار و همچنین کاهش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می‌توانند قیمت بیت‌کوین و به تبع آن سایر رمزارزها را تحت تاثیر قرار دهند.

هاوینگ به معنای نصف شدن پاداش استخراج بلاک‌ها توسط ماینرهاست که بعد از استخراج هر 210 هزار بلاک و تقریبا هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد. این فرایند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که عرضه بیت‌کوین به صفر برسد. این ویژگی موجب می‌شود تا عرضه بیت‌کوین در کل ثابت باقی بماند و از 21 میلیون واحد تجاوز نکند. همچنین به علت عدم کنترل یا ایجاد بیت‌کوین توسط دولت‌ها به علت ماهیت کدگذاری‌شده آن، در صورت وقوع بی‌ثباتی و بحران در اقتصادهای جهانی و چاپ پول یا برداشته شدن پشتوانه پولی، امکان افزایش یا کاهش ارزش آن وجود ندارد. یعنی همانطور که گفته شد نوسانات این بازار بیشتر در کنترل سرمایه‌گذاران خرد و کلان است تا در اختیار دولت‌ها.

با کاهش سرعت عرضه بیت‌کوین هر چهار سال یک‌بار، قیمت آن نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. تا کنون سه هاوینگ بیت‌کوین رخ داده که به ترتیب در نوامبر 2012، جولای 2016 و می‌2020 بوده است. چهارمین هاوینگ نیز به احتمال زیاد در آپریل 2024 یعنی اردیبهشت 1403 خواهد بود. تجربه نشان داده با توجه به سخت‌تر شدن استخراج بیت‌کوین در هر هاوینگ، در مجموع در یک میانگین یک ساله بعد از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

در سال آینده با توجه به چشم‌انداز فدرال رزرو در صورت ثبات تورم و دستمزدها در دوره‌های متوالی، امکان کاهش نرخ بهره در چند مرحله وجود دارد. این عامل می‌تواند شرایط را برای سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله طلا، بورس و کریپتو فراهم کند که این عامل نیز امکان افزایش قیمت این دارایی را در سال آینده فراهم می‌کند.

از طرف دیگر با مطرح شدن درخواست تایید ETF بیت‌کوین توسط هفت شرکت به کمیته بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، نهایتا با طی کردن چالش‌های فراوان، ETF بیت‌کوین در 29 دسامبر 2023 تایید شد. ایجاد صندوق آتی که پیش از این صورت گرفته بود و تایید صندوق اسپات ETF بیت‌کوین، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا بدون مالکیت رمزارزها روی صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین در بورس با ریسک کمتری ا زلحاظ نوسانات بازار و ریسک‌های امنیتی کیف‌های پول، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. از جمله مزایای دیگر این رویداد می‌توان به افزایش جذابیت بیشتر رمز ارزها برای معامله‌گران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، افزایش نقدینگی بیشتر در معاملات مربوط به ارز‌های دیجیتال، امکان تنوع‌بخشی به سبد ETF با استفاده از سایر دارایی‌ها از جمله طلا و کاهش ریسک معاملات از طریق ETF بیت‌کوین اشاره کرد. به علاوه، پذیرش ETF بیت‌کوین توسط SEC، نشاندهنده پذیرش بیشتر رمزارزها ازسوی دولت‌هاست. از طرفی چنین اتفاقاتی منجر به پذیرفته شدن بیشتر رمزدارایی‌ها نزد عموم مردم می‌شود؛ چراکه پذیرش آن توسط یک نهاد مثل SEC به آن اعتبار می‌دهد و باعث افزایش اعتماد به این کلاس دارایی می‌شود.

با توجه به موارد مطرح شده می‌توان پیش بینی کرد که بیت‌کوین در مجموع روندی صعودی را طی خواهد کرد که می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز‌ها ایجاد کند. اما بلاتکلیفی نهاد قانونگذار در ایران فرصت‌های سرمایه‌گذاری چه در بخش تبادل، چه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این فناوری را با محدودیت رو به رو کرده است.