طرح‌های فناورانه و پیشران ۱۹ استان در رویداد «نِکست» ارائه شد

احسان یزدیان افزود: ۲۴۰ شرکت با ارائه طرح‌های فناورانه و پیشران خود در این رویداد ثبت نام کردند که پس از ارزیابی‌ها و غربالگری صورت گرفته ۸۹ شرکت از بین آنها به مرحله بعدی راه یافتند. وی اظهار کرد: از بین طرح‌های راه یافته به مرحله ارزیابی‌های تخصصی و میدانی، ۲۸ طرح در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت نسل چهارم، ۲۰ طرح در زمینه اتصال پذیری ارتباطات و میکروالکترونیک و ۲۰ طرح در زمینه زیست فناوری و زیست مهندسی است. یزدیان خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰ طرح در زمینه مشترک هوش مصنوعی و اتصال پذیری، یک طرح در زمینه مشترک هوش مصنوعی و زیست فناوری و سه طرح در زمینه مشترک زیست فناوری و اتصال پذیری به مرحله ارزیابی تخصصی راه یافت.

وی گفت: ۸۶ درصد از ثبت‌نام شدگان نهایی در رویداد جایزه ملی فناوری نکست از شرکت‌های با مجوز دانش بنیان هستند. یزدیان با اشاره به اینکه در این رویداد بر چهار بخش نوآوری، کارآفرینی، سرآمدی و توسعه تاکید می‌شود، توضیح داد: شرکت‌های فناور از نظر شاخص‌هایی مانند ساختار، مدیریت، سبد محصولات فناوری، منابع انسانی و مالی، واحدهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و فروش محصولات فناورانه مورد بررسی قرار گرفتند. وی با اشاره به جایزه‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های برتر، افزود: این جایزه، مشوق و انگیزه‌ای برای هدفگذاری جدید در بخش‌های تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در واحدهای نوپا برای شتاب دهی به اجرای طرح‌های توسعه است. یزدیان با بیان اینکه محورهای این رویداد بر اساس اولویت‌های مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تعیین شد، خاطرنشان کرد: نمایشگاهی با حضور بیش از ۶۰ شرکت فناور و دانش بنیان از بین رقابت کنندگان نهایی و سایر شرکت‌های فناور در حوزه‌های تخصصی نیز همزمان با رویداد نکست برپا می‌شود.

وی ادامه داد: نشست‌هایی نیز در حاشیه این رویداد بمنظور ترویج تامین مالی جمعی و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های پیشران برگزار خواهد شد. به گزارش ایرنا، شناسایی و حمایت از ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور، ایجاد انگیزه بیشتر و گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های جدید از دیگر اهداف رویداد نکست است. سه طرح منتخب رویداد مذکور در هر محور از رتبه اول تا سوم به ترتیب «۵۰ میلیارد ریال جایزه و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات» ، «۳۰ میلیارد ریال جایزه و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات» و «۲۰ میلیارد ریال جایزه و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات» دریافت می‌کنند. برای سایر طرح‌های مُنتخب (تا ۱۰ طرح در هر محور) حمایت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و صنایع پیشران در طرح‌ها و ایده‌ها و استفاده از مزیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در نظر گرفته شده است