Untitled-1 copy

تقدیر از یک اقتصاددان زن

امینه محمود‌زاده که در حال حاضر عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف است، نخستین اقتصاددانی بود که لوح تقدیر گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد را دریافت کرد. مجری مراسم اعلام کرد که این تقدیرنامه به پاس تلاش مجدانه و مستمر در تدریس و ترویج علم اقتصاد و به احترام کنار گذاشتن کلیشه‌های رایج در رسیدن به بالاترین مدارج علمی و همچنین به پاس بیش از یک دهه همراهی و همکاری با گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد، به امینه محمود‌زاده تعلق می‌گیرد.

نقش دو حلقه در توسعه ایران

امینه محمودزاده، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، در سخنان خود، این مراسم را نمادی از کنار هم قرار گرفتن دو حلقه از یک زنجیره ارزش دانست. به عقیده محمودزاده، یکی از این دو حلقه افرادی هستند که با استفاده از داده‌ها و نظریه‌های اقتصادی می‌توانند در تصمیم‌گیری اقتصادی اثرگذار باشند و حقله دوم، افراد حاضر در رسانه هستند که می‌توانند نتایج کار حلقه نخست را به سمع و نظر عموم مردم برساند. او با موثر خواندن همکاری میان این دو حلقه، رویه فعلی آن در تلاش برای رسیدن به یک روایت مشترک درباره توسعه ایران و به اتفاق نظر رسیدن درباره این روایت مشترک را مناسب دانست. او در انتهای سخنان خود، از دنیای‌اقتصاد به‌عنوان رسانه‌ای که سعی داشته تا درک اقتصادی جامعه و تصمیم‌گیری در کشور را بهبود ببخشد، آرزوی موفقیت کرد.

تقدیر از استاد دانشگاه استنفورد

محمد اکبرپور که اخیرا به رتبه «استاد تمام» در دانشگاه استنفورد رسیده است، یکی از اقتصاددانانی بود که به پاس افتخارات زیادی که در دانشگاه‌های مطرح جهان آفریده است، از گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد لوح تقدیر دریافت کرد. محمد اکبرپور در سال‌های گذشته همکاری زیادی با گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد داشته و زمینه گفت‌وگو با اقتصاددانان سرشناس جهان را برای رسانه‌های این گروه فراهم کرده است.

نهاد غایب در دانشگاه

محمد اکبرپور، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد که به تازگی موفق شده به درجه استاد تمامی این دانشگاه دست پیدا کند، با پیامی ضبط‌شده در این مراسم حضور یافت و فیلم سخنانش برای حاضران پخش شد. او اولین اقتصاددان ایرانی است که به چنین جایگاهی دست پیدا می‌کند. این استاد دانشگاه در ابتدا به تلاش خود برای انتقال دانش و تجربه خود به داخل ایران اشاره کرد و گفت که این کار را از همان سال2010 که از ایران خارج شده پی گرفته است. او ضمن برشمردن اقداماتی که در این راستا به انجام رسانده است، یکی از این تلاش‌ها را مربوط به ارتباط با رسانه‌های اقتصادی چون دنیای‌اقتصاد و تجارت‌فردا دانست. اکبرپور هدف از این کار را ترجمه یافته‌های پیچیده علمی به زبان ساده و قابل فهم برای عموم جامعه و سیاستگذاران اعلام کرد. به گفته این اقتصاددان، یکی از نقاط افتراق میان دانشگاهی مثل استنفورد با دانشگاه‌های ایرانی، وجود نهادهایی درون دانشگاهی است که وظیفه ترجمه و بیان یافته‌های علمی برای عموم مردم و سیاستگذاران را بر عهده دارند. علت این موضوع به این نکته بازمی‌گردد که اگر این بیان ساده در درون دانشگاه رخ ندهد، ممکن است بیرون دانشگاه خطای ترجمه رخ دهد یا افراد غیرمتخصص این کار را برعهده بگیرند. به گفته اکبرپور، امروز در ایران برای این مهم، مصداقی بهتر از دنیای‌اقتصاد و تجارت‌فردا نمی‌توان یافت. او آرزو کرد که این نهادها بتوانند در دانشگاه‌ها نیز شکل بگیرند و پل ارتباطی دانشگاه با عموم مردم و سیاستگذاران تقویت شود.

تقدیر از عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی

علی چشمی از دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی دومین اقتصاددان جوانی بود که از گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد لوح تقدیر دریافت کرد. این لوح به پاس تلاش علی چشمی در تدریس علم اقتصاد و به احترام زحماتی که در زمینه تحقیق و پژوهش کشیده است، به وی تعلق گرفت. این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، بیش از یک دهه است که با گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد همکاری می‌کند.

تقدیر از سرمقاله‌نویس

علی سرزعیم سومین اقتصاددانی بود که به پاس تلاش مجدانه و مستمر در عمومی‌سازی علم اقتصاد و به احترام زحماتی که در زمینه تحلیل علم اقتصاد، با نگارش سرمقاله‌ و ارائه تحلیل‌های دقیق از پدیده‌های اقتصادی، کشیده، از گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد لوح تقدیر دریافت کرد. سرزعیم یکی از سرمقاله‌نویسان روزنامه دنیای‌اقتصاد است که در طول دو دهه گذشته همواره با نشریات ما همکاری داشته است.

تقدیر از فارکست

گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد همچنین از فرهاد نیلی به به پاس تلاش مستمر در تحقیق، تدریس و ترویج علم اقتصاد و به احترام زحماتی که در زمینه عمومی‌سازی این دانش ملال‌آور، از طریق انتشار گزارش‌های علمی و محتوای صوتی و تصویری، متحمل شده است، تقدیر کرد. این تقدیرنامه به‌طور مشخص به خاطر به‌روزرسانی مستمر «فارکست» به فرهاد نیلی اهدا شد. با توجه به اینکه دکتر نیلی در مراسم حضور نداشت، تقدیرنامه به سیدفرشاد فاطمی اهدا شد.

تقدیر از گردانندگان چراز

گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد همچنین از گردانندگان «چراز» تقدیر کردند که ماموریتش  افزایش فهم عمومی اقتصاد و بالا بردن سواد مالی جامعه و ترویج اقتصاد به زبان ساده، از طریق تولید محتوای صوتی و تصویری است.

گروه چراز که با گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد همکاری دارد، برنامه‌های با کیفیتی تولید می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. تقدیرنامه هم به حسین میرزایی اهدا شد.