وی ادامه داد: سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تأمین معدن، سیمان، فولاد، تونل‌سازی، راه‌سازی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته اصفهان برگزار خواهد شد و باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره برد، از تمامی فعالان معدنی دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه که در دی‌ماه برگزار می‌شود حضور فعال داشته باشند و از این فرصت بهره‌برداری مناسبی داشته باشند.

 رضا جانقربان، تأمین‌کننده، کارگزار رسمی و ترخیص کار گمرکی در خصوص بررسی جزئیات نحوه واردات ماشین‌آلات معدنی و ارائه راهکارهای اصلاحی دستورالعمل واردات اظهار کرد: انواع روش‌ها جهت واردات ماشین‌آلات معدنی شامل واردات قطعی (دائمی) به استناد ماده ۱۱۰ آیین‌نامه اجرای قانون معادن، واردات موقت و واردات از طریق سازمان اموال تملیکی (ماده ۲۴ و ۵۴ قانون امور گمرکی و آیین‌نامه مربوطه) است.

وی ادامه داد: واردات قطعی رویه‌ای ایست که به موجب آن اجازه داده می‌شود تا کالای وارده به قلمرو گمرکی برای مصرف در داخل کشور به طور دائم قرار بگیرد و در کشور بماند و با پرداخت حقوق گمرکی و مالیات متعلقه و هزینه‌های انجام خدمات و انجام تشریفات قطعی گمرکی از گمرک ترخیص گردد.

کارشناس امور گمرکی با اشاره به برخی پیشنهادات اصلاحی افزود: مزایا استفاده از روش واردات اصولی شامل کاهش خواب سرمایه، کاهش خطرات، کاهش مدت نگهداری و رسوب کالا در انبارهای گمرک و به‌تبع کاهش هزینه انبارداری، امکان بهره‌مندی از خرید ارز از سامانه‌های ارزی کشور، کاهش قیمت تمام شده کالا و کاهش مدت زمان ترخیص و طی تشریفات گمرکی است.  وی در خصوص مراحل ورود موقت نیز اظهار کرد: کلیه مراحل طی تشریفات گمرکی همانند تشریفات گمرکی واردات قطعی است. با این تفاوت که حقوق ورودی پرداخت نمی‌گردد و مابه ازای آن از یک تا سه برابر مجموع ارزش گمرکی دستگاه به علاوه کلیه حقوق ورودی متعلقه ضمانت‌نامه اخذ می‌گردد.

 جانقربان در خصوص واردات از طریق سازمان اموال تملیکی نیز بیان کرد: کالاهای وارده به قلمرو گمرکی پس از طی مدت مجاز نگهداری کالا درصورتی‌که توسط صاحب کالا تعیین تکلیف نگردد مشمول اعمال ماده ۲۴ قانون امور گمرکی و اعمال مقررات متروکه و اعلام به سازمان اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف واگذار می‌گردد.

در ادامه، علی‌اکبر سعادت نیا، دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، در خصوص بررسی روش‌های تأمین مالی در معادن و صنایع معدنی کوچک‌مقیاس اظهار کرد: استان اصفهان از نظر تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره‌برداری رتبه دوم، از نظر میزان ذخیره قطعی رتبه سوم و میزان استخراج اسمی رتبه پنجم را در کشور دارد، میزان سرمایه موردنیاز حدود یک میلیارد دلار و ۲۰ برابر سرمایه‌گذاری فعلی است.

وی ادامه داد: از جمله روش‌های جذب سرمایه معادن می‌توان به مشارکت در سهام و سرمایه‌گذاری خارجی اشاره داشت، روش‌های تأمین مالی معادن شامل صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، انتشار اوراق مختلف، تأمین مالی جمعی، و روش تأمین مالی جایگزین هستند.