محمدعلی صلواتی درباره تمهیدات اداره کل راهداری جهت عزیمت زائران به کربلا و مسائل و مشکلات حمل‌ونقل اظهار کرد: امسال با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته نسبت به دو سال گذشته که درگیر پاندمی کرونا و خروج از آن بودیم؛ ظرفیت بیشتری از مردم متقاضی پیاده‌روی اربعین هستند.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تصریح کرد: آمار بازگشت زائران اربعین حسینی استان اصفهان از طریق ناوگان‌های عمومی مرزها از ابتدای طرح تا پایان روز ۱۱ شهریور، ۳۵ هزار و ۹۲۱ نفر با ۱۱۷۰ ناوگان سفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه اعزام سفر به اربعین از ۲۷ مرداد ماه آغاز شده و تا ۲۵ شهریور ادامه خواهد داشت؛ یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر حدود ۸۰۰ ناوگان برای جابه‌جایی زائران از استان اصفهان به مرزهای کشور تخصیص یافته است که حدود بیش از ۶۰۰ ناوگان آن جزو ناوگان در این حوزه و مابقی از طریق صنایع تامین شده است.

صلواتی گفت: طی چند سال گذشته، بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های برون‌شهری به دلیل مسائل معیشتی، اقتصادی و ممنوعیت سفرهای برون شهری در دوران کرونا و کاهش تقاضا برای سفر و درآمد قابل توجه در بخش صنایع جنوب کشور جذب صنایع، کارخانجات و شرکت‌های خصوصی شدند.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان بیان کرد: عدم تناسب درآمد در برابر هزینه‌های ناوگان اتوبوس برون شهری و نیز نگهداری، تعمیر و لوازم جانبی در مقابل هزینه ناکافی بلیط، افزایش تقاضای مسافر و خروج روز افزون ناوگان از بخش جاده‌ای از یک سو و افزایش قیمت ناوگان به دلیل عدم تولید مکفی و عدم واردات و در نتیجه ثابت بودن سبد ناوگان در چند سال گذشته؛ شرکت‌های حمل و نقلی مسافربری جاده‌ای را با کمبود اتوبوس مواجه کرده است.

وی ادامه داد: پس از سال ۱۴۰۰ و با خروج از پاندمی کرونا، تقاضای مردمی برای سفرها برون شهری با اتوبوس چندین برابر شد.

صلواتی اضافه کرد: البته طرح های دولت و مجلس در خصوص تامین و استمرار واردات اتوبوس مورد نیاز کشور در دست اقدام است که از جمله این اقدامات، مصوبه هیات دولت در خصوص واردات ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس در چند ماه گذشته بود.