اهمیت برنامه‌های آینده در حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان

در نشست خبری که با عنوان «جایزه ملی فناوری نکست» برگزار شد، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: بدون شک یکی از افتخارات کشور، شرکت‌هایی هستند که تلاش‌های آن‌ها وجود دارد، اما کمتر دیده می‌شوند. در سال‌های گذشته با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که هر روز حتی در حوزه دارو هم وجود داشته، کسانی در شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها حضور داشته‌اند که با تولید داروهای مورد نیاز کشور فضایی ایجاد کرده‌اند که تحریم‌ها زیاد احساس نشود.

وی ادامه داد: اگر چه در برخی از دوره‌ها با سختی‌هایی روبرو بوده‌ایم، اما امروز از امنیت نسبتا خوبی در حوزه دارو برخوردار هستیم.  

دهقانی فیروزآبادی بحث توازن و تناسب حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان را هدف اصلی این معاونت مطرح کرد و افزود: تمام برنامه‌هایی که در قالب رویدادها و اعطای جوایز در برنامه‌ها و رویدادهایی مانند برنامه «رویانو»، «نکست» یا برنامه‌های دیگر در حوزه معاونت مطرح می‌شود، همه یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند و آن اینکه بتوانیم به تمام زیست بوم علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان یک حمایت متوازن و متناسب را عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه این حمایت متوازن و متناسب از دو زاویه مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این حمایت متوازن و متناسب از زاویه «اندازه و ابعاد شرکت‌ها» و نیز از زاویه «زمان» حائز اهمیت است. در زاویه ابعاد و اندازه شرکت‌ها، توجه به این نکته که شرکت‌های نوپا یا شرکت‌هایی با ابعاد متوسط و نوآور و یا شرکت‌های فناور وجود دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به تناسب، برای هر سه دسته برنامه‌های حمایتی را تنظیم کرد.  

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت «رشد پایدار، مداوم و پویا»، خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد به ثمر نشستن تلاش‌هایی هستیم که بعضا از ۲۰ یا ۳۰ سال پیش آغاز شده و امروز به نتیجه رسیده است. کشوری که می‌خواهد در حوزه علم و فناوری الگو باشد و اقتصاد موفقی داشته باشد، باید برای آینده برنامه داشته باشد و اگر ما از آینده این شرکت‌ها غافل باشیم، آیندگان ما را به درستی قضاوت می‌کنند!

وی هدف «رویداد نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه» که تحت عنوان «نکست» نامگذاری شده است را تشویق شرکت‌ها برای داشتن نگرشی بلند نظرانه‌تر نسبت به آینده دانست و افزود: ما وظیفه خود می‌دانیم که در قالب یک برنامه ملی و اهدای جوایز ارزشمند، برای تشویق شرکت‌های پیشرو برنامه‌ریزی کنیم تا به آینده خود بیندیشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند، چرا که برنامه‌ریزی برای آینده موضوعی است که عموما با خطرپذیری و ریسک‌پذیری بیشتری همراه است.  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، یادآور شد: «رویداد ملی نکست» به دنبال این است که از طریق اعطای جوایز و پرداخت هزینه‌های پژوهانه که معاونت، علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان فراهم می‌کند، به شرکت‌های تاثیرگذار کمک کند و آن‌ها را تشویق کند تا با خیال راحت‌تری به محصول و فناوری و دانش چند سال آینده خود بیندیشند. در این رویداد، هر چه شرکت‌های بیشتری حضور پیدا کنند، موضوعاتی که انتخاب می‌شوند نیز ارزشمندتر و سرمایه آفرین تر خواهند بود.  

آذرماه امسال، اصفهان میزبان نخستین رویداد «جایزه ملی فناوری نِکست» خواهد بود. این رویداد با شعار «ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور» با هدف حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور، تشویق ورود صنایع و شرکت‌های صاحب فناوری به توسعه در جهت فناوری‌های نوظهور، افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور و هم‌افزایی، هم‌آفرینی و رقابت فن‌آفرینان برگزار می‌شود.