برنامه و طرح کسب‌وکار شما تا چه اندازه باید مفصل باشد؟

در حالت کلی طرح‌های کسب‌وکار، هدف خاصی دارند: نشان دادن اینکه شما و کسب‌وکارتان در حال حاضر کجا هستید و به کجا قرار است بروید. درواقع نشان می‌دهد که چگونه از نقطه‌ A به نقطه B خواهید رسید. خوب، مشکل اصلی این است که مانند هر استارتاپی، شما اطلاعات بسیاری کمی در مورد رسیدن به نقطه  B دارید! درواقع استارتاپ ها در آغاز کار حتی نمی‌دانند مشتریانشان چه کسانی هستند و محصولاتشان باید چگونه باشد.

«اریک ریس» در مقدمه  کتاب «استارتاپ ناب» چنین می‌گوید: «برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های شما تنها زمانی دقیق هستند که بر اساس سابقه طولانی عملیاتی و در محیطی نسبتا پایدار ارزیابی شوند، که استارتاپ ها هیچ‌کدام چنین شرایطی را ندارند.! »

ازنظر یک کارآفرین سریالی، راه‌اندازی استارتاپ ها کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی است. درست است که تماشای تکرار محصول و مخاطبان در حال افزایش، برای صاحبان کسب‌وکار جذاب است، اما کسانی که از این مرحله عبور کرده‌اند، تجربیات خود را به‌عنوان بینش‌هایی در مورد آنچه باید در مرحله برنامه‌ریزی برای شروع یک کسب‌وکار پشت سر گذاشت، بیان کرده‌اند.

طرح‌های کسب‌وکار  به‌طور فزاینده‌ای بی‌اهمیت می‌شوند

در این مورد باید بدانید که مشتریان هیچ‌وقت به طرح‌های کسب‌وکار شما اهمیت نمی‌دهند و امروزه سرمایه‌گذاران نیز به‌طور فزاینده‌ای، در حال نشان دادن بی‌علاقگی خود به این بخش هستند.

به‌عنوان‌مثال، Y Combinator را در نظر بگیرید. این شرکت درواقع یک شتاب‌دهنده است که در سابقه کاری ۹ ساله  خود، به بیش از ۵۰۰ شرکت برای راه‌اندازی کمک کرده است. شرکت‌های زیرمجموعه  این شتاب‌دهنده‌ شامل غول‌هایی چون Reddit، Aribnb و Dropbox است. بنابراین باید متوجه شده باشید که ورود به این شتاب‌دهنده شامل یک فرآیند رقابتی است، اما درعین‌حال چیزی که شما مطلقا به آن نیازی ندارید، یک طرح کسب‌وکار است، زیرا مدیران این شتاب‌دهنده هرگز آن را نخواهند خواند.

سام آلتمن، رئیس Y Combinator، منطق خود را دراین‌باره چنین بیان می‌کند:

«در مرحله‌ای که ما در آن کار می‌کنیم، نوشتن طرح کسب‌وکار کاملا بی‌مورد است! ما ترجیح می‌دهیم افراد وقت خود را صرف کار روی محصولات خودکرده و با کاربران خود ارتباط موثر برقرار کنند، آنچه ما درواقع به آن اهمیت می‌دهیم این است: آیا شما محصولی ساخته‌اید؟ آیا با کاربران خود صحبت کرده‌اید؟ آیا ما می‌توانیم این محصول و این ارتباط را ببینیم؟!»

مدل کسب‌وکار خود را با «بوم ناب» ترسیم کنید

فراموش نکنید که تدوین طرح‌های کسب‌وکار مکتوب زمان زیادی می‌برد و درنهایت اجازه نمی‌دهد که انعطاف‌پذیری موردنیاز شما با رشد کسب‌وکار شما، به‌صورت برابر رشد کند. بااین‌حال، هم چنان اهمیت دارد که مدل کسب‌وکار خود را ترسیم کرده و فرضیه‌های خود را مستند کنید! که این کار را می‌توانید به‌طور موثری با استفاده از «بوم ناب» انجام دهید. بوم ناب که توسط «اش موریا» خلق‌شده و توسط «الکساندر استروالدر» توسعه و بهبودیافته است، درواقع یک طرح کسب‌وکار عملی و متمرکز برای کارآفرینان است. این بوم درواقع بر روی مشکلات، راه‌حل‌ها، معیارهای کلیدی و مزایای رقابتی تمرکز دارد، به‌علاوه صدها کار مختلف که می‌توانید با آن انجام دهید! یک بوم ناب خوب، درواقع به شما کمک می‌کند که مواردی را که باید در اولویت قرار گیرد، در نظر بگیرید.

این بوم از اطلاعات یکسانی مانند یک طرح کسب‌وکار سنتی، اما در یک صفحه واحد (یک برگه)، استفاده می‌کند. هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که در صورت عدم اجرای طرح A، انعطاف‌پذیری بیشتری برای تغییر برنامه به طرح B،داشته باشید و باعث می‌شود که بدون اتمام منابع، به رویکرد جدیدی منتقل شوید. مسلما این امر که بتوانید موارد ضروری مدل کسب‌وکارتان را در یک صفحه خلاصه کنید، می‌تواند برای شما سودآوری زیادی داشته باشد. در این حالت، زمانی که با مشتریان یا سرمایه‌گذاران بالقوه ملاقات می‌کنید، نیاز به زمان زیادی برای توصیف چشم‌انداز خود نخواهید داشت، درنتیجه اگر بتوانید مشکلات مشتریان خود را به‌صورت واضح و مختصر توصیف کنید، مسلما می‌توانید به دلایل مناسب بودن راه‌حل‌های خود نیز بپردازید.

ادامه دارد..