فرانکلین روزولت

اثر: ام.جی.هیل

1 copy

فرانکلین روزولت (۱۸۸۲-۱۹۴۵) به‌عنوان یگانه فردی که چهار دوره به مقام ریاست‌جمهوری امریکا رسید، با قدرت رهبری کم‌نظیر و تدابیر هوشمندانه‌ی خود این کشور را از دو بحران عظیم قرن بیستم - رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم - نجات داد و بدین منظور حوزه‌ی اختیارات دولت فدرال را با اجرای سلسله‌ای از برنامه‌های اصلاحی، موسوم به «طرح نو»، به نحو بی‌سابقه‌ای وسعت بخشید. روزولت در این راه با فراز و فرودهای بسیار مواجه شد و مانع‌تراشی‌های بسیار دید، اما عقب ننشست و همراه با شماری از مشاوران خود پایه‌های امریکای مدرنی را مستحکم ساخت که نیمه‌ی دوم قرن بیستم سخت تحت تأثیر نفوذ اقتصادی و سیاسی آن قرار گرفت. در این کتاب نویسنده علاوه بر شرح احوال روزولت، نمایی کلی از اوضاع تیره‌وتار ایالات متحده در سال‌های شکل‌گیری زندگی حرفه‌ای او ترسیم می‌کند و سپس خط سیر تحولات سیاسی و اجتماعی امریکا را به موازات اقدامات متهورانه‌ی وی در مقام رئیس‌جمهور (۱۹۴۵-1933) پی می‌گیرد. روزولت در مواجهه با دو قدرت تهدیدآفرین زمانه (آلمان نازی و ژاپن) نقش رهبری قوای متفقین را بر عهده گرفت که شرح فعل و انفعالات این دوره‌ی حساس تاریخی از دیگر فصل‌های مهم کتاب است. مجموعه‌ی «کارگاه تاریخ» به‌پشتوانه‌ی تحلیل‌های دقیق و اسناد معتبر، پرتوی تازه بر رویدادهای مهم و مناقشه‌برانگیز جهان، از اوایل عصر مدرن تا امروز، می‌اندازد. این کتاب‌ها بیش از پنج دهه منبع اساسی دانشجویان و پژوهندگان تاریخ بوده است که اینک به‌تدریج در اختیار خوانندگان فارسی‌زبان قرار می‌گیرد.

آشنایی با اقتصاد ایران

ابراهیم رزاقی

2 copy

آشنایی با اقتصاد ایران نوشته ابراهیم رزاقی است.این کتاب ، از طرفی برای آشنایی با نتیجه گزینش الگوها و اعمال سیاست‌های توسعه و نیز برای آشنایی با عامل پراهمیت اقتصاد در تأثیرگذاری بر این گزینش‌ها و سیاست‌ها، و از طرف دیگر به‌عنوان عامل تعیین‌کننده سمت و سوی حرکت جامعه و به‌ویژه روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضرورت دارد.

در این کتاب با پرهیز از مطلق‌کردن عامل اقتصادی، به کوتاهی هرچه بیشتر، سیمای تاریخی، طبیعی، جمعیتی، اشتغال، بودجه دولت، برنامه‌های عمرانی، نظام پولی بانکی، بخش‌های کشاورزی و صنعت، صنعت نفت و گاز، بازرگانی خارجی و داخلی، و چند بخش اجتماعی، با استفاده از اسناد و آمارهای رسمی بررسی می‌شود. در این کتاب ضمن بررسی واقعیت‌های اقتصادی کشور، مطالب به‌گونه‌ای ارائه شده است که خواننده می‌تواند به‌طور مستقل به تحلیل اطلاعات ارائه‌شده بپردازد.

معرفی نویسنده کتاب

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، متولد سال ۱۳۱۸ در تهران است. فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته‌ی توسعه‌ی اقتصادی از فرانسه در سال ۱۳۳۵ است. سابقه‌ی تدریس در دانشگاه‌های مختلف را دارد و هم‌اکنون دانشیار بازنشسته‌ی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران است.

دو کتاب «آشنایی با اقتصاد ایران» و «اقتصاد ایران زمین» از ابراهیم رزاقی بیشتر شناخته شده اند.

آستانه ی تجدد

نویسنده: مرحوم داوود فیرحی

AASTANEyeTAJADOD copy

«آستانه ی تجدد» در شرح «تنبیه الامه و تنزیه المله»، اثری است از «داود فیرحی» که نشر نی آن را در بیش از ششصد صفحه، چاپ و منتشر نموده است. کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» که از تالیفات «آیة الله میرزا محمد حسین نائینی» است، یکی از مشهورترین آثار در ادبیات مشروطه خواهی بوده و برخی از شناخته شده ترین رهبران مذهبی در جوامع شیعی، از آن حمایت نموده اند.

این اثر خیلی زود به یک متن اساسی و محوری پیرامون تبیین دین و مذهب در نظام مشروطه تبدیل گشت و سبب شد تا در تاریخ معاصر نام این کتاب و همچنین نام نویسنده ی آن، در بالاترین مقام و جایگاه، در زمینه نوگرایی سیاسی و مذهبی جامعه ی شیعی قرار بگیرد.

در واقع «تنبیه الامه و تنزیه المله» از «آیة الله میرزا محمد حسین نائینی»، به نمادی از یک مکتب فقهی-سیاسی بدل شد که مقدمات را برای بیان دیدگاه دین در مساله ی دموکراسی و آزادی، خصوصا در مذهب شیعه فراهم می کرد. اما همانطور که مضامین بحث شده در این کتاب، از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار هستند، به همان اندازه می توان میزان پیچیدگی و دشواری بیان کتاب را مشاهده کرد. به همین علت کتاب «آستانه ی تجدد» که به وسیله ی «داود فیرحی» در شرح «تنبیه الامه و تنزیه المله» به رشته ی تحریر درآمده، می تواند کمی از فشردگی و پیچیدگی بیان «آیة الله میرزا محمد حسین نائینی» را تعدیل کرده و با نگارشی روان تر و امروزی تر، پژوهشگران و علاقمندان به مسائل سیاسی و مذهبی را در درک این اثر شاخص، یاری کند.