بحران ایمنی لوازم عمومی‌شهری در اصفهان

مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای شهر و رئیس مرکز پژوهش‌ها، درباره مختصات ایمنی شهر و اقدامات اخیر شهرداری در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت:

سامانه مدیریت دانش شهرداری تجربه نگاری های شهرداری در کنار دیگر تحقیقات را در خود جای داده است و در صورت نیاز به دسترسی به تحقیقات شهرداری می توان از آن استفاده کرد. اگر ایمنی شهر مدنظر شماست باید در آن سامانه به دنبال پژوهش ها باشید. مهم ترین طرح ایمنی که میلیاردی از ما هزینه می گیرد و به چشم شهروندان هم نمی آید تغییر کامل گاردریل رینگ سوم ترافیکی شهر است که به جای آن نیوجرسی کار می شود. شما می توانید ببینید که بخش هایی از آن تمام شده است. متاسفانه سال ها بعد از افتتاح رینگ سوم که بار ترافیکی زیادی روی آن است و تصادف های آن منطقه عمدتا جانی بود. ما با تدبیری که در این دوره شد سعی کردیم این پروژه را تمام کنیم. این پروژه نیز چندان به چشم نمی آید اما جز وظایف ماست و در حال پیگیری آن هستیم. سازمان قطار شهری نیز در بحث ایمنی پروژه ها نزدیک ۲ هزار نفر نیرو دارد. ایمنی راننده، مسافر، و.. نیز مسائل مهمی است که روی آن کار شده است. روی بحث ایمنی نظافت شهری هم تا ۲ سال پیش کشته داشته ایم و در اتوبان های شهر پیمانکار نیرو انسانی را به اتوبان ها فرستاده بودند اما ملزم شدند اتوبان‌ها به‌صورت مکانیزه تمیز شود. یک طرح ویژه نیز ۲ هفته پیش مصوب شد که شهرداری را به مدیریت یکپارچه اچ.اس.ای موظف کنیم که مربوط به ایمنی و بهداشت است. به صورت پارکنده کارشناسان ایمنی و بهداشت و محیط زیست داشته ایم اما این مفهوم به صورت یکپارچه را نداشیم.

وی در ادامه درباره خاموش بودن پله برقی ها و احتمال حادثه در برخی از آن ها اشاره کرد: در مورد پله برقی ها هم حادثه داشتیم و سال گذشته یکی از کارگران نگهبان پله برقی فلکه احمد آباد درگیر یک حادثه شد.

 روزی‌که قرارداد پله برقی بسته می شود به صورت یکپارچه نیست و هر منطقه با یک شرکت قرارداد می بنددد که یک شرکت پله برقی را مستقر کند و بهره برداری تبلیغاتی خود را داشته باشد. به مرور شهرداری درگیر آن پیمانکار می شود. هزینه این پله برقی ها نیز زیاد است. یک اختلاف حقوقی پیچ در پیچ بین شهرداری و پیمانکاران پله برقی شکل گرفت. این دوره شهرداری وارد کارزار شد، حوزه حقوقی هم پیگیری جدی کرد و قرار شد به مرور مدیریت پله برقی از بخش خصوصی گرفته و به دست شهرداری داده شود. هر کدام از پل ها که به دست شهرداری سپرده شده است و شرکت نیک اندیش آنجا مستقر شده هم مردم راضی هستند، هم کمتر خاموشی دارند.

نبایت‌نژاد در پایان بیان کرد: تک تک ما هر کجا که هستیم باید ایمنی و حفاظت را برای شهروندان در اولویت قرار دهیم. چه در حوزه کارفرمایی و چه در حوزه فرهنگ شهروندی و مسوولیت پذیری نیز باید دقت داشته باشیم و مردم فرهنگ ایمنی را تحت قالب فرهنگ عمومی درنظر داشته باشند. در ادامه به برخی نکات ایمنی درباره پله برقی اشاره خواهیم کرد:

 بد نیست پیش از صحبت درباره خطر پله برقی خاموش همه چیز درمورد پله برقی از جمله کاربرد و مزایا و همچنین قیمت این وسیله را بیان کنیم. با ظهور ساختمان‌های بسیار مرتفع طبیعی است که پله برقی‌ها و آسانسورها افزایش یابند، پله برقی به صورت پله‌های به هم پیوسته‌ای است که به حالت افقی هستند و برای بالا و پایین رفتن افراد کاربرد دارند. از نظر کاربردی پله برقی‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

- فضای آزاد

- محیط بسته

- نیمه بسته

نحوه کارکرد پله برقی بسته به نوع کاربری که دارد متفاوت است، زاویه طراحی پله برقی در پله برقی‌های مختلف متعدد است، همین زاویه و البته ارتفاع پله برقی عامل اصلی تعیین قیمت پله برقی است. یکی از مزایای اصلی پله برقی نسبت به پله معمولی امکان جابجایی و انتقال افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. همچنین این وسیله ظرفیت بسیار بالایی نسسبت به آسانسور برای انتقال افراد دارد، البته شما باید جدا از مزایای بسیار زیادی این وسیله خطر پله برقی خاموش را نیز در نظر بگیرید. البته وجود برخی از قطعات در پله برقی از جمله فرچه یا برس پله برقی ایمنی آن را بسیار افزایش می‌دهد.

- در صورت خاموشی پله برقی از آن به عنوان پله معمولی استفاده نکنید زیرا ارتفاع زیاد آن مانع از گام برداشتن راحت شما می‌شود. همچنین استفاده از پله برقی در این شرایط برای افراد سالمند یا ناتوان بسیار سخت است، خطر پله برقی خاموش به علت افزایش بار وارده به آن در این شرایط افزایش یافته که مسافران تعادل خود را از دست می‌دهند و ممکن است به درون پله برقی سقوط کنند.

- از تکیه دادن به دیواره‌های پله برقی اجتناب کنید

پوشیدن لباس‌های بسیار بلند نیز می‌تواند خطر پله‌برقی خاموش را افزایش دهد. البته این خطر در شرایط روشن بودن پله برقی بسیار بیشتر است.

- دور کردن پاها از کناره‌های پله برقی.

- پرهیز از استفاده از فرچه پله برقی برای تمیزی کفش‌ها.

- استفاده از دستگیره‌ها برای کاهش خطر پله برقی خاموش.

- حفظ نگاه خود در جهت حرکت پله‌ها.

- گرفتن دست کودکان بر روی پله برقی و دور کردن آن‌ها از کناره‌های پله.

- دور شدن سریع از قسمت خروجی پله برقی.

- پرهیز از مسدود نمودن مسیر پله برقی.

- عدم ازدحام بر روی پله برقی.

- پرهیز از قرار دادن کیف و یا وسایل همراه بر روی دستگیره پله.

- قدم زدن بر روی پله با استفاده از کفش.

- پرهیز از جابجایی کالسکه و یا سبد خرید با استفاده از پله.

- اجتناب از نشستن بر روی پله برقی یا دستگیره آن.

- اطلاع هر نوع صدای غیر معمول به مسوولان ساختمان.

- پرهیز از پوشیدن کفش پاشنه بلند هنگام استفاده از پله برقی.