ضریب بهره‌وری فولاد مبارکه بالاتر از صنعت کشور

چهار استراتژی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص استراتژی‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: شرکت فولاد مبارکه سال گذشته چهار استراتژی‌های راهبری با تایید هیات مدیره در دستور کار قرارداد که این استراتژی‌ها به چهار بخش استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمّی، کیفی و متوازن، توسعه پایدار و تبدیل‌شدن به صنعت سبز و تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین تقسیم‌شده است.

وی در ادامه افزود: اولین آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود بود. گزارش‌های سال‌ گذشته نشان می‌دهد در صنعت فولاد ظرفیت‌های خوبی ایجاد شد؛ درعین‌حال که ضریب بهره‌وری در صنعت کشور ما تنها ۳۰ درصد است، این رقم برای صنعت فولاد سال گذشته بالاتر از ۶۰ درصد محاسبه شد.

طبق گفته مدیرعامل فولاد مبارکه و آمار منتشرشده گروه فولاد مبارکه با گذر از مرز تولید سالانه ۱۰ میلیون تن تولید فولاد خام در سال ۱۴۰۱ حماسه‌ای تاریخی آفرید و نسبت بهره‌برداری از ظرفیت نصب‌شده فولاد خام کشور توسط این گروه به ۶۷ درصد رسید. افزایش تولید تختال به میزان ۹۰۰ هزار تن در گروه فولاد مبارکه، نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه میزان تولید سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ است.

طیب نیا توسعه کمی، کیفی و متوازن را استراتژی دوم این شرکت معرفی کرد و گفت: اکنون توسعه کمی در صنایع کشور زیاد است و ما در کنار آن، توسعه کیفی و متوازن را نیز هدف مجموعه خود قراردادهایم.

توسعه پایدار در کنار تبدیل‌شدن به صنعت سبز

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اهمیت صنعت سبز در کنار توسعه پایدار، اظهار کرد: اگرچه شاهد طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در کشور هستیم ولی در کنار توسعه شاهد آلایندگی، عدم توازن در حوزه آب، گاز، برق و... نیز هستیم. فولاد مبارکه در کنار تمامی طرح‌های توسعه‌ای، بحث محیط‌زیست را به همراه توسعه متوازن و پایدار را سرلوحه خود قرار داده است؛ برای‌ نمونه نوآوری و فناوری، محیط‌زیست، کاهش ضایعات و دیگر موارد مرتبط با توسعه پایدار را موردتوجه قرار داده است.

طیب نیا با اشاره به کاهش مصرف آب مجموعه فولاد مبارکه، گفت: یکی از اقدامات فولاد مبارکه در راستای توسعه پایدار و تبدیل‌شدن به صنعت سبز، کاهش برداشت آب خام از رودخانه است. اکنون این شرکت حدود ۱۴ میلیون مترمکعب آب در سال برداشت می‌کند و مصارف ما از طریق پساب فاضلاب‌های اطراف تامین می‌شود. با رویکرد صنعت سبز فولاد مبارکه، برداشت آب این مجموعه از رودخانه در دو سال آینده به صفر می‌رسد. همچنین این شرکت سال قبل پروژه‌های نیروگاهی زیادی در راستای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اجرا کرد.

نوآوری رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ

طیب نیا معتقد است تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، استراتژی چهارم و رویکرد مجموعه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ تلقی می‌شود زیرا رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ در دنیای امروز، بحث نوآوری و فناوری‌های نوین است. وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت بالغ دانش‌بنیان، تشکیل ۱۵۰ هسته و استارت‌آپ فناور و حمایت از ۵۰۰ طرح دانشگاهی از دیگر اقدامات فولاد مبارکه برای تحقق توسعه و نوآوری در سال گذشته بوده است. ما حوزه نوآوری را بسیار جدی می‌دانیم زیرا تضمین‌کننده رشد خود و توسعه شتابدار کشور است.

رشد ۱۷ هزار درصدی طی ۱۱ سال

محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد از اختلاف قابل‌توجه سودآوری سهام فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بازارها خبر داد و بیان داشت: سال گذشته شاهد تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور بودیم. قیمت فروش ما نیز میزبان کاهش یک‌درصدی بود ولی با تمامی این مسائل درآمد شرکت فولاد مبارکه به دلیل رشد در بهره‌برداری و تولید افزایش پیدا کرد. سال گذشته درآمد عملیات ما درمجموع ۱۰ درصد و هزینه‌های عملیاتی ما ۵۰ درصد رشد کرد.

وی ادامه داد: شرایط بازارهای جهانی و محدودیت‌های تولید سبب کاهش قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومانی سود خالص آن مجموعه شد. با این اوصاف کارشناسان ارزش سود حدود ۶۸ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ را با در نظر گرفتن نرخ تورم و کاهش قیمت فروش تولیدات این شرکت، بسیار بالاتر و والاتر از سود ۸۴ هزار میلیارد تومانی این شرکت در سال ۱۴۰۰ می‌دانند.

همچنین طیب نیا با اشاره به بازده ۵۶ درصدی سهام فولاد مبارکه و پیشتازی در مقایسه با شاخص کل بورس و صنعت فلزات اساسی توضیح داد: فولاد مبارکه رتبه دوم بورس کشور ازلحاظ ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. در یک سال گذشته بازدهی سهام فولاد مبارکه ۵۶ درصد بوده درحالی‌که بازده شاخص کل ۵۱ درصد و بازدهی میانگین فلزات اساسی ۴۶ درصد بوده است.

سود هزار همتی حاصل از اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی و نورد گرم ۲ فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه از سود هزار همتی پروژه‌های توضیح داد: میزان سود برآوردی ناشی از اجرای پروژه‌های نیروگاهی و نورد گرم ۲ فولاد مبارکه از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به میزان هزار همت افزایش می‌یابد.

 درآمد بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد ریالی حاصل سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه طی پنج سال اخیر

مقایسه ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در مقایسه با بهای تمام‌شده شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه رقم قابل‌توجه ای است و مدیرعامل فولاد مبارکه دراین‌باره توضیح داد: روند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه طی پنج سال اخیر به ۱۴۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال رسیده است. علاوه بر آن نقدینگی در فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ به‌خوبی مدیریت شد و این رقم نقدینگی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال به‌صورت ریالی و ۱۹۵ میلیون یورو به‌صورت ارزی بود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد فولاد مبارکه پیشتاز در سرمایه‌گذاری بوده و سهام آن رشد قابل‌توجهی در مقایسه با سایر بازارها تجربه کرده است. طیب نیا دراین‌باره گفت: عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ فولاد مبارکه در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای بوده که سود هر سهم به ۸۵۹ ریال، حاشیه سود خالص به ۴۲ درصد و بازده حقوق مالکانه به ۴۶ درصد رسیده است.

طی ۱۱ سال گذشته و از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵ هزار و ۸۰۰ درصد، قیمت هر دلار ۴ هزار درصد، هر مترمربع آپارتمان هزار و ۷۰۰ درصد و قیمت خودروی پراید ۳ هزار درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در مقایسه با این بازارها، سهام شرکت فولاد مبارکه با در نظر گرفتن افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی ۱۷ هزار درصد رشد داشته که این موضوع بیانگر اختلاف سودآوری سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران در مقایسه با دیگر بازارهاست. این در حالی است که طی سال‌های اخیر بازدهی سهام فولاد مبارکه بیشتر از بازدهی شاخص کل بازار سرمایه و صنعت گروه فلزات اساسی بوده است.

افق ۱۴۱۰ فولاد مبارکه؛ درآمد ۱۵ میلیارد دلاری و تولید ۱۸ میلیون تنی

محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ین شرکت در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، از ۱۴ محصول جدید ازجمله تختال و ورق فولاد زنگ نزن و الکتریکی رونمایی کرد و تولید آن‌ها را در دستور کار قرارداد. طیب نیا درباره ظرفیت تولید این شرکت گفت: در زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، اتفاقات خوبی در سال گذشته برای شرکت فولاد مبارکه رقم خورده است. سال گذشته بیش از ۶۱ رکورد تولیدی در بخشی‌های مختلف خود فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه به ثبت رساندیم. همچنین سال گذشته به لطف الهی موفق شدیم از مرز ۱۰ میلیون تن تولید باوجود حدود سه ماه قطعی گاز، برق، محدودیت‌های آبی و حمله سایبری عبور کنیم.

طیب نیا افزایش تولید را روند همیشگی شرکت فولاد مبارکه دانست و گفت: زمانی که از افزایش تولید در فولاد مبارکه و رکورد زنی صحبت می‌کنیم، یک تفاوت با دیگر شرکت‌ها داریم. اول اینکه این افزایش تولید یک‌روند همیشگی در فولاد مبارکه است. دوم اینکه منظور از رکوردشکنی چند ده هزار تن نیست و حرف از ۹۰۰ هزار تن است که این ظرفیت معادل ظرفیت یک کارخانه تولیدی برآورد می‌شود.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه با در مدار قرار گرفتن کارخانه سفیددشت ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه به ۱۱.۱ میلیون تن فولاد خواهد رسید و در افق ۱۴۱۰ دستیابی به ۱۸ میلیون تن تولید فولادهای کیفی در دست‌کار قراردادهایم.

پروژه‌های نوین فولاد مبارکه با سود میلیاردی

گروه فولاد مبارکه در راستای توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های موردنیاز خود پروژه‌های بزرگی نظیر احداث و راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲، بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی، احداث واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری را در دستور کار قرار داده است که اتفاقات بسیار ارزشمندی بوده است. مدیرعامل فولاد مبارکه در این خصوص توضیح داد: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی از پروژه‌های اصلی ماست که به لطف خدا با یک رکورد بی‌سابقه پیش رفت. فاز یک این نیروگاه پس از ۱۶ ماه در مدار قرارگرفته و آماده بهره‌برداری است. این اتفاق هم برای سهامداران و هم برای کشور بسیار ارزشمند است. علاوه بر این پروژه‌های دیگری مانند پروژه‌های نیروگاهی فولاد مبارکه برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و... در دست احداث قرار دارد که هرکدام از آن‌ها متضمن سود ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی در سال است.

چشم‌انداز فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه درباره چشم‌انداز این شرکت اظهار کرد: چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و رسیدن به درآمد سالانه بالغ‌بر ۱۵ میلیارد دلاری است تا به‌عنوان یک شرکت جهان تراز به یکی از ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان تبدیل شود. در قدم اول فولاد مبارکه برای رسیدن به این چشم‌انداز تلاش می‌کند. علاوه‌ بر رشد هسته اصلی، ۲۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در حوزه‌های سودآور خواهد بود تا بتوانیم یک مجموعه مقاوم در برابر نوسانات داشته باشیم.

عمل به مسوولیت‌های اجتماعی با رویکرد جدید

فولاد مبارکه در طول سال ۱۴۰۱ با رویکرد جدید در راستای انجام مسوولیت اجتماعی عمل کرد که این رویکرد شامل شناسایی و هدف‌گذاری در حوزه‌ محدودیت‌ها و محرومیت‌های محیطی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سلامت و بهداشت، آموزش، فرهنگ و اجتماعی می‌شود. مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: سال گذشته به میزان هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی، ۹۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های عام‌المنفعه، ۵۴۲ میلیارد ریال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، ۲۰۳ میلیارد ریال در حوزه‌های سلامت و بهداشت و ۱۶۳ میلیارد ریال در حوزه آموزش هزینه شده است. همچنین فولاد مبارکه اقدامات زیادی ازجمله شکل‌دهی به کسب‌وکارهای نوپا، تربیت نیروی انسانی، توسعه دانش و... انجام داده است.