علی فتاحی افزود: امسال برای نخستین بار طرح « بورسیه صنعتی دانشجویان مستعد تحصیلی در واحدهای اقتصادی» توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری صنایع برتر اجرا می شود که در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در مقطع کارشناسی، حدود ۳۰ رشته محل با ظرفیت جذب ۱۰۰ دانشجو برای استان اصفهان تعریف شده است.

وی با بیان اینکه داوطلبانی که رتبه آنها کمتر از ۲ هزار شود، می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند، اظهار‌کرد: این طرح سال گذشته بطور آزمایشی در یزد اجرا شد و با توجه به اینکه مورد استقبال قرار گرفت از امسال به‌صورت سراسری در کشور اجرا می شود.

فتاحی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح به اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و نخبگان کمک می‌کند و سبب تقویت پیوند صنعت و دانشگاه می‌شود، اضافه کرد: در این طرح افراد نخبه و دارای استعداد برتر که رتبه زیر ۲ هزار کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به دست آوردند می توانند از حمایت ویژه بنیاد نخبگان که در تعامل با صنایع شکل می گیرد، بهره مند شوند.

وی ادامه داد: داوطلبانی که رتبه آنها در آزمون سراسری کمتر از ۲ هزار شد می‌توانند در دفترچه کنکور، رشته محل هایی را که دارای بورسیه صنایع و واحدهای اقتصادی است را انتخاب کنند و اگر برگزیده شوند در طول دوران تحصیلی خود از حمایت های بنیاد نخبگان و واحدهای صنعتی برخوردار شده و ۲ برابر میزان سالی که مورد حمایت قرار گرفتند، متعهد به ارائه خدمت به صنایع هستند.

معاون بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به اینکه یک مصاحبه علمی مهارتی نیز برای افراد منتخب با محوریت صنایع برگزار می شود، خاطرنشان کرد: ماهانه بین سه تا چهار میلیون تومان به دانشجویانی که مشمول بورسیه صنعتی شوند توسط بنیاد نخبگان و واحدهای صنعتی در طول دوران تحصیل پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات دیگری مانند وام ازدواج و مسکن نیز در اختیار این دانشجویان قرار می‌گیرد، گفت: رشته محل‌های بورسیه صنعتی دانشجویان برتر در استان اصفهان در ۲۰ واحد صنعتی تعریف شده است.

فتاحی افزود: امسال مجموعه ای از صنایع و واحدهای اقتصادی استان که زیست بوم نخبه پرور مناسبی دارند برای اعطای بورسیه صنعتی اعلام آمادگی کردند تا بعد بتوانند از ظرفیت آنها در مجموعه خود استفاده کنند.

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را شناسایی، توانمندسازی و حفظ نخبگان، پیش بینی آینده شغلی نخبگان و استعدادهای برتر و بهره گیری از ظرفیت نخبگان در داخل کشور و استان اصفهان دانست و اظهار امیدواری کرد که با استقبال نخبگان و واحدهای اقتصادی، ظرفیت اعطای بورسیه صنعتی در سال‌های آینده افزایش یابد.

تاکنون حدود سه هزار نُخبه در استان اصفهان زیر پوشش حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد نخبگان قرار گرفته‌اند.