بازگشایی مقطعی زاینده‌رود به کشت کشاورزان آسیب‌ می‌زند

حسین محمدرضایی  اظهار‌کرد: بازگشایی رودخانه به‌صورت مقطعی و آبیاری مزارع به‌صورت غیر پیوسته(وَنِشی) نابودی محصولات کشت شده را در پی دارد و نتیجه آن تحمیل هزینه غیرقابل جبران به کشاورزان و از بین بردن حجم زیادی آب است که با کمی تدبیر می‌توان از این خسارت جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در جلسه برگزار شده در استانداری با حضور معاونان استاندار، مدیرعامل آب منطقه‌ای، هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزان و شماری از کشاورزان، درخواست ما این بود که آب با دبی ۲۸ متر مکعب در ثانیه تا ۲۰ خرداد ماه بطور دائم و پیوسته در سد انحرافی آبشار در شرق شرق اصفهان به کشاورزان تحویل داده شود.

محمدرضایی تصریح کرد: اما بنا بر مصاحبه روز گذشته مسوولان شرکت آب منطقه‌ای، بازگشایی رودخانه برای ۱۲ روز خواهد بود که بی تردید با مخالفت کشاورزان شرق اصفهان رو به رو می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق بند ۲ سیزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور که تونل اول کوهرنگ و رودخانه طبیعی زاینده‌رود را جزو حقابه کشاورزان و محیط زیست زاینده‌رود و تالاب بین المللی گاوخونی دانسته است با بارش‌های بالای نُرمال سال آبی جاری(از مهر ۱۴۰۱ تاکنون) حدود یک میلیارد متر مکعب آب به این بخش‌ها تعلق دارد.

عضو اتاق اصناف کشاورزی اصفهان افزود: با کم کاری مسوولان ذیربط در آب منطقه ای و دفاع نکردن آنان از حقآبه کشاورزان در وزارت نیرو، فقط ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از محل سد زاینده‌رود و برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان در نظر گرفته شده است.

محمدرضایی ادامه داد: رئیس حوضه زاینده‌رود با اطلاعات ناکافی از این حوضه، از داخل وزارتخانه قصد مدیریت زاینده‌رود را دارد که شدنی نیست، محل کار این مسوول باید در خود حوضه و قابل دسترس باشد تا با برداشت‌های غیرمجاز، غیر قانونی و بی رویه قاطعانه برخورد کند.

وی اظهار‌کرد: این امر برغم تمام تاکیدها و درخواست‌ها تا به امروز محقق نشده و نتیجه آن بازگشایی دوره‌ای رودخانه زاینده‌رود با وجود بارش های گسترده و چشمگیر است.

بنا بر اعلام مسوولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، خروجی سد زاینده رود به منظور تخصیص آب برای آبیاری مرحله سوم کشت کشاورزان در مزارع شرق اصفهان و جاری سازی آب در رودخانه در محدوده شهر و شرق این خطه از عصر دوشنبه به صورت پلکانی افزایش یافت. به گفته آنان افزایش خروجی از سد زاینده رود بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان و به مدت ۱۲ روز است.

استان اصفهان ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد اما به‌دلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.