بر اساس نتایج یک پژوهش با عنوان « نگاهی به تاثیر جنگ با اوکراین بر تجارت خارجی روسیه « که در شماره ۷۶ ماهنامه «پیشرفت»، نشریه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان منتشر شده، آمده است که زمینه افزایش هر چه بیشتر مراودات تجاری کشور و استان با روسیه وجود دارد.

بر اساس این گزارش، نگاهی به آمار منتشر شده در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در هشت ماه نخست امسال بالغ بر ۴۶۷ میلیون دلار کالا به روسیه صادر شده و روسیه بعد از چین، عراق، امارات، ترکیه، هند، افغانستان، پاکستان، عمان، اندونزی و تایلند یازدهمین مقصد کالاهای صادراتی از ایران بوده است.

طبق آمار فوق و با توجه به میزان صادرات انجام شده در هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با صادرات سال ۱۴۰۰، انتظار می‌رود صادرات به روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

همچنین طبق آمار منتشر شده در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیارد و ۱۸ میلیون دلار کالا از روسیه وارد شده و روسیه بعد از امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان ششمین کشور صادر کننده به ایران بوده است.

طبق آمار فوق و با توجه به میزان واردات انجام شده در هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با واردات در سال ۱۴۰۰، انتظار می‌رود واردات از روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش یابد. نگاهی به عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به روسیه در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ نشانگر اهمیت سهم انواع مرکبات و پس از آن ماشین آلات و وسایل مکانیکی در ترکیب صادرات کشور به روسیه در سال ۱۴۰۱ است. همچنین بر اساس آمار دریافتی از گمرک اصفهان، میزان کل صادرات از گمرک استان به روسیه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹ میلیون دلار بوده اما در هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۷.۸ میلیون دلار رسیده است بنابراین انتظار می‌رود صادرات به روسیه از گمرکات استان در سال جاری به حدود ۱۲ میلیون دلار برسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش سهم کالاهای صنعتی در صادرات اصفهان به روسیه

همچنین آمار صادرات اصفهان به روسیه، نشانگر اهمیت سهم فرش و محصولات لبنی در ترکیب صادرات استان به روسیه در سال ۱۴۰۰ است اما مقایسه ترکیب کالاهای صادراتی اصفهان به روسیه در سال جاری گویای تغییر قابل ملاحظه ترکیب کالاهای صادراتی از گمرکات استان به روسیه و افزایش سهم کالاهای صنعتی است.

در جمع بندی این نوشتار با اشاره به جنگ اوکراین و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، آمده است که ترکیه با استفاده از تغیر گرایش در سیاست روسیه، مراودات تجاری با مسکو را به سرعت متحول کرده و ارزش صادرات به روسیه را به میزان ۱۱۳ درصد افزایش داده اما میزان افزایش روابط تجاری ایران با روسیه به این سرعت رشد نکرده است و با توجه به آمار منتشر شده توسط گمرک انتظار می‌رود صادرات به روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

در این بین، میزان صادرات از طریق گمرکات استان اصفهان به روسیه رشد بیشتری نسبت به کشور داشته است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به حدود ۱۲ میلیون دلار برسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت اما این میزان رشد در مقایسه با افزایش چشمگیر مراودات تجاری برخی از دیگر کشورها به‌ویژه ترکیه با روسیه کمتر از حد مورد انتظار ارزیابی شده و می‌توان از این فرصت برای افزایش هر چه بیشتر مراودات تجاری کشور و استان با روسیه بهره‌برداری کرد.

این مطلب به قلم سعادت طهماسبی دهکردی دکترای روابط بین‌الملل و در نشریه پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان منتشر شده است.