میرزایی با اشاره به اقداماتی که دولت برای کنترل و کاهش نرخ تورم باید انجام دهد، اظهار کرد: در غیاب حل‌وفصل برجام، دامنه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی زیاد وسیع نیست و محدود است.

او توضیح داد: اقتصاد ایران عملاً در کمند تحریم‌های اقتصادی، مالی و سیاسی گرفتار است و «شوک‌درمانی ممنوع» مهم‌ترین توصیه برای اقتصاد کشور است.

این استاد اقتصاد ادامه داد: باید از هر سیاستی که به خانوارها و بخش تولید آسیب می‌زند، به‌طورجدی پرهیز شود. همچنین باید از هرگونه سیاستی که سرمایه اجتماعی و اعتماد را تضعیف می‌کند، دوری کرد.

وی تصریح کرد: دولت باید برای انسجام حداکثری نهضت ملی و تداوم تولید و حفظ قدرت خرید مردم تلاش کند.

میرزایی با تاکید بر اینکه خیری در تداوم تحریم‌ها نیست، گفت: اگرچه در تحریم‌ها به‌صورت موضعی موفقیت‌هایی داشته‌ایم و این موفقیت‌ها را در شرایط تحریم می‌توان باسیاست‌های اندیشمندانه ادامه داد، اما شرط موفقیت‌ها تداوم تحریم‌ها نیست. رفع تحریم‌ها باید نخستین گامی باشد که برای کاهش محدودیت‌های اقتصادی کشور  انجام داد.

وی درباره مذاکرات اخیر ایران با روسیه و ترکیه و تاثیر آن بر وضعیت تجاری و اقتصادی کشور، گفت: ممکن است این تبادلات تجاری بخشی از نیازهای کشور را برطرف کند، اما موفقیت ما در اقتصاد بین‌الملل، تنوع‌بخشی به شرکا و امکان انتخاب در یک شرایط کاملاً رقابتی است، اما محدودیت کردن اقتصاد ایران به یک یا دو همسایه ممکن است مکمل تجاری و اقتصادی ما هم نباشند و نیاز ما به مبادلات بین‌المللی را برطرف نکنند.

میرزایی تاکید کرد: امروز بسیاری از پروژه‌های ناتمام کشور نیاز به تکنولوژی کشورهای اروپایی و یا آسیای شرقی دارد، بنابراین الزاماً تنها یکی دو شریک اقتصادی نمی‌توانند تامین کننده نیازهای ما باشند و حتی نمی‌توانند کالاهای اساسی کشور را تأمین کنند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی با پیش‌بینی آینده اقتصاد ایران تا پایان امسال، اظهار کرد: امیدوارم که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد تا هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها کاهش یابد.