سید مهدی حسینی هرندی، رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان با اشاره به چالش‌های اساتید حق‌التدریس، اظهار کرد: اساتید حق‌التدریس در حوزه‌های مختلفی دچار مشکل هستند و در حق آنها اجحاف می‌شود. فقدان قوانین حمایتی بیمه‌تأمین اجتماعی، ناکافی بودن حقوق، به رسمیت شناخته نشدن و نبود قانون حمایتی استخدامی و نبود امنیت شغلی در دوام حق‌التدریس از اصلی‌ترین مشکلاتی است که اساتید حق‌التدریس با آن مواجه هستند.

وی افزود: همچنین با توجه به موجب بند ب تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، کلیه پرداخت‌های مشابه مانند حق‌التدریس، حق الزحمه و... هزینه اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و مشمول مفاد جز ۵ بند الف این تبصره است و باید به‌صورت ماهانه پرداخت شود.

رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان با اشاره به اینکه دوسال گذشته همزمان با شدت گرفتن روند همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، این قشر با مشکلاتی دست به گریبان هستند، گفت: از یک سو نبرد نابرابر با کاستی امکانات علمی، آموزشی و ناملایمات، بی‌مهری‌ها و قانون‌گریزی‌های متعدد برخی مراکز تابعه و از سوی دیگر، قوت لایموت بسیاری از اعضای این تشکل بوده است، گفت: جامعه متشکل از اساتید کار آزموده شاغل در صنایع مختلف در این انجمن با هم‌افزایی با سایر ارگان‌ها و مجموعه علمی، متحده شده‌اند تا ایرانی شایسته نام و تاریخ بلند بالای ایران بسازند.

وی اضافه کرد: مشکلات حاد معیشتی و رفاهی ناشی از امنیت شغلی سست و شکننده اساتید حق‌التدریس، خلاء ارگان‌های نظارتی به منظور التزام مراکز آموزشی نسبت به تعهدات مادی و معنوی مندرج در قراردادهای فی ما بین و استفاده از پتانسیل اساتید برای اندیشه‌ورزی در باب مشکلات استان اصفهان به ویژه مساله آب و صنایع ورشکسته استان و مبحث شهرداری‌ها از دیگر چالش‌هایی است که این قشر با آن درگیر هستند.

حسینی هرندی به سفر اخیر رئیس جمهور به یزد اشاره و تصریح کرد: در جلسه با رئیس جمهور آماری که از طریق وزیر علوم از دانشگاه فنی حرفه‌ای بیان شد اعلام می‌کند که ۱۸ هزار استاد حق‌التدریس در این دانشگاه مشغول هستند و ۳۸ هزار استاد حق التدریس در دانشگاه علمی کاربردی حضور دارند، اما دانشگاه آزاد آماری از اساتید حق التدریس ارائه نکرده است، اما درخواست ما این است این موضوع روشن شود.

رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان تاکید کرد: نحوه پرداخت و میزان حقوق اساتید سروقت و منظم نیست که این موضوع مشکل دیگری برای اساتید حق‌التدریس است. تعویق در پرداخت حقوق، مشکل بزرگی است. پرداخت حقوق اساتید به‌صورت ماهانه نیست، بلکه پس از گذشت حداقل ۶ ماه محاسبه می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: انتظار داریم پرداخت حق التدریس مانند پرداخت شهریه سیستمی و ماهانه شود، حق التدریس کارورزی و معرفی به استاد مطابق آیین‌نامه محاسبه و پرداخت شود و ابلاغ دروس مدرس، قرارداد، سند واریز حق التدریس و سند واریز مالیات به دارایی در سیستم آپلود شود و یک نسخه به مدرس داده شود. دانشگاه آزاد سامانه محاسبه حقوق و دستمزد را به‌روز کند، طبق قانون خواستار پرداخت به موقع حقوق اساتید حق التدریس هستیم.

حسینی، فقدان قوانین حمایتی بیمه تامین اجتماعی را از دیگر مشکل این اساتید اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: نبود قانون صریح مصوب مجلس در این زمینه منجر به تفسیرهای ناصواب به نفع بیمه‌گر شده است. به گونه‌ای که حتی شعب تامین اجتماعی تفاسیر ضد و نقیض راجع به اساتید حق‌‍التدریس دارند. گرچه طبق قوانین موجود قراردادهای ساعتی و پاره‌وقت مشمول قانون کار است و به‌تبع آن بر اساس ماده ١٤٨ قانون کار مشمول مقررات تامین‌اجتماعی باید باشند، اما به دلیل ساعات کاری کم، سازمان تامین اجتماعی حتی به استادی که تمام روزهای هفته درس می‌دهد (که تعدادشان بسیار نادر است) حتی دفترچه درمان نمی‌دهد، بماند که بیشتر اساتید در طول سال حداکثر ۲-۳ ماه بیمه شامل آنها می‌شود. وی به طرح «چهارشنبه‌های آموزشی» که به تازگی آغاز شده، اشاره و تأکید کرد: این طرح با همکاری مشترک انجمن‌های صنفی اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، مازندران و لرستان، کانون عالی کشوری و مشارکت مرکز آموزش علمی و کاربردی اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و نقره و سکه تهران و کانون علمی خادمیاران استان تهران و اصفهان شکل گرفته و قرار است وبینارهای تخصصی ویژه اساتید و هموطنان ایرانی و خارج از ایران برگزار کند.