آبشار شوی عروس خوزستان - ۱۱ آبان ۹۱
سعید قربانی
موقعیت: شمال شرقی اندیمشک و مرز استان‌های خوزستان و لرستان
مدت زمان برنامه: حداقل 2روز و دو شب از تهران
ارتفاع آبشار: ارتفاع این آبشار نزدیک به ۷۰ مترو عرض آن ۶۰ متر می‌باشد و جزو چهار آبشار بزرگ ایران است.
معرفی آبشار: آبشار شوی یا تله زنگ یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران از لحاظ بزرگی، عظمت و زیبایی است. نام آبشار برگرفته از روستای شوی است که در نزدیکی این آبشار قرار دارد. قابلیت گردشگری بالا و وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و باستانی استان خوزستان این منطقه را از دیگر مناطق کشورمان متمایز می‌کند. از جاذبه و مکان‌های گردشگری استان خوزستان می‌توان به سازه‌های آبی شوشتر، معبد چغازنبیل - هر دو جزو آثار ثبت شده یونسکو است- مقبره دانیال نبی در شوش دانیال، کوه آتشین رامهرمز، سد و رودخانه زیبای دز و چندین اثر نامی اشاره کرد.
اما در میان رشته کوه‌های زاگرس وازدل «سالن کوه» آبشاری سر بر آورده است بنام شوی که غرش‌کنان و با ابهتی وصف‌ناپذیر از ارتفاعی بلند به پایین سرازیر می‌شود و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند می‌توان نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند را در عظمت این آبشار با شکوه به نظاره نشست.
حجم آب خروجی آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار به حداکثر خود می‌رسد که بهترین فصل بازدید در همین فصل است. حدود 20 دقیقه بالاتر از آبشار اول، آبشار دیگری قرار دارد که به آبشار دوم شوی معروف است. نزدیک هر دو آبشار حوضچه‌های متعددی برای آبتنی وجود دارد. در کنار آبشار اصلی اول و دوم، جا برای اطراق و کمپینگ وجود دارد. با توجه به اینکه استان خوزستان جزو مناطق گرمسیر به حساب می‌آید، می‌توان در سه فصل سال، امکانات کمپینگ را با خود به همراه برد و در کنار آبشار، کمپ زد و شب رویایی را با صدای آرامش بخش آبشار به صبح رساند. (البته به شرطی که هوا صاف و بدون بارش باشد تا خطر طغیان رودخانه شما را تهدید نکند.)
مسیر دسترسی: رسیدن به این آبشار از دو راه ممکن است:
مسیر اول: مسیری است که باید افراد خود را برای 4ساعت کوه پیمایی و دره نوردی سبک تا آبشار آماده کنند. بعد از سوار شدن به قطار عادی تهران- اهواز، حرکت را از مبدا تهران آغاز می‌کنیم و بعد از ایستگاه‌های بیشه، سپید دشت، چم سنگر، کشور، تنگ هفت و تنگ پنج، در ایستگاه تله زنگ پیاده می‌شویم، از آنجایی که قطار در نیمه‌های شب به این ایستگاه می‌رسد، باید شب را تا صبح در این ایستگاه سپری کرد. بعد از گذشتن از رودخانه سزار، مسیر پاکوب و مشخصی از ایستگاه تله زنگ به سمت روستای شوی وجود دارد و بعد از گذشتن از چند روستا و عبور از مناطقی بکر و دیدنی، به آبشار می‌رسیم. (ترجیحا اطلاعات مسیر را می‌توان از بومیان منطقه به دست آورد یا از یک راهنمای محلی کمک گرفت.)
مسیر دوم: مسیر نسبتا جدید ماشین رو که تقریبا ۴ سال از ساخت آن می‌گذرد و تقریبا تا نزدیکی آبشار را می‌توان با خودرو طی کرد (البته با خودروهای دودیفرانسیل/وانت/مینی‌بوس چون چند کیلومتر آخر جاده خاکی و در برخی معابر جاده با شیبی تند همراه است)؛ یعنی باید با قطار تا اندیمشک رفت و در آنجا با کرایه یکی از خودروهای فوق، مسیر ۳ ساعته‌ای را بعد از گذر از روستاهای شهیون، صالح آباد، پیر چل و شوی خود را به نزدیکی آبشار رساند؛ یعنی بعد از پایان جاده خاکی تا آبشار، نیم ساعت بیشتر راه نیست.
55ghorbani@yahoo.com_Email:Saeed



امکانات
جاذبه‌های طبیعی ایران معمولا فاقد امکانات رفاهی مناسب هستند.
*سرویس بهداشتی وجود ندارد.
*آنتن‌دهی تلفن همراه تقریبا بعد از روستای شوی وجود ندارد، پس قبلا هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
*اگر قصد اقامت شبانه دارید، احتمال وجود جانوران را مد نظر داشته باشید. بقایای خون، پس مانده خوراکی‌ها که در اطراف چادر خود پخش کرده‌اید، حیوانات را بیشتر به سمت شما هدایت خواهد کرد.
*محلی برای دفع زباله وجود ندارد. زباله‌های خود را تا اولین شهری که رسیدید حمل کنید و به این ترتیب به حقوق دیگران احترام بگذارید.
*از شکستن شاخه درختان برای روشن کردن آتش اکیدا بپرهیزید.
*اتفاق هیچ‌گاه خبر نمی‌کند. همراه داشتن مقداری دارو و کمک‌های اولیه ممکن است به دردتان بخورد.



پیشنهاد ما
- بهترین روش بازدید مسیر دوم با خودرو است که هم زمان کمتری را در راه هستید و هم زمان زیادی می‌توانید
در کنار آبشار باشید.
- همیشه در سفرهای طبیعت‌گردی لوازمی مثل: کیت دارو، فندک، چراغ قوه یا هد لامپ همراه داشته باشید.
- می‌توانید از آژانس‌های طبیعت‌گردی که تورهایی به این مناطق دارند نیز استفاده کنید.