پایان سناریوی گاز سوزها
این روزها و به دنبال برداشتن نرخ ارز مرجع برای واردات قطعات خودروهای دوگانه‌سوز و محدود شدن ورود این قطعات به کشور، به نظر می‌رسد داستان دوگانه‌سوزها هم در حال پایان یافتن است، داستانی که قرار بود فراگیر شود و پایانی خوش داشته باشد، اما ظاهرا چرخ روزگار می‌خواهد جور دیگری برای دوگانه‌سوزها بچرخد. طبق قوانین جدید، کالاهای وارداتی به کشور، برای گرفتن ارز مرجع در 10 اولویت قرار گرفته‌اند و در این بین، واردات قطعات خودروهای دوگانه‌سوز در هیچ یک از اولویت‌های ۱۰ گانه جایی ندارد و این به معنای ممنوعیت ثبت سفارش قطعات خودروهای دوگانه‌سوز است.
بنابراین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به زودی و با اتمام موجودی قطعات شرکت‌های تولیدکننده، تولید خودروهای دوگانه‌سوز متوقف خواهد شد.
اما علاوه بر مشکلات واردات، افت چشمگیر تولید دوگانه‌سوزها هم می‌تواند دلیلی باشد بر صحت نظر کارشناسانی که توقف تولید را پیش‌بینی کرده‌اند.
طبق آمار سه ماه نخست امسال، تولید انواع خودروهای سواری دوگانه‌سوز بیش از ۴۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش تولید تنها در سه ماه نخست امسال اتفاق نیفتاده است و سال ۹۰ هم سال خوبی در تولید دوگانه‌سوزها نبود، زیرا تولید این خودروها کاهشی بیش از ۴۴ درصد را تجربه کرده است. حال با توجه به مشکلات واردات و تولید دوگانه‌سوزها و همچنین افت تولید این محصول که به دلیل کاهش تقاضا رخ داده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که تولید دوگانه‌سوزها چه سرانجامی خواهد داشت و حال پرسش مهم اینجا است که توقف تولید این خودروها چه تبعاتی را در پی خواهد داشت؟
در این مورد، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به افت کلی تولیدات خودرو،‌ افت دوگانه‌سوزها از ناحیه عدم‌استقبال مشتریان طی چند سال اخیر دانسته و می‌گوید: پس از افزایش قیمت گاز که دیگر نسبت به بنزین به صرفه نبود و همچنین مشکلات فراوانی که جایگاه‌های سوخت‌گیری CNG داشتند، علاقه مردم هم به خودروهای گاز سوز کم شد. نعمت‌بخش تاکید می‌کند: از طرفی مشکلات فنی دوگانه‌سوزها هم به قیمت بالای گاز و سختی‌های سوخت‌گیری اضافه شد و تمام این موارد دست به دست هم دادند تا تولید این نوع خودروها با کاهش قابل توجهی مواجه شود. در این میان گویا دردسر دریافت مجوز واردات کپسول گاز از ستاد حمل‌و نقل سوخت هم به مشکلات خودروسازان اضافه شده است، مشکلی که قبلا وجود نداشته و حالا باعث کند شدن روند واردات هم شده است. حال دبیر انجمن خودروسازان با توجه به وضعیت فعلی و مشکلات زیادی که این روزها گریبان گازسوزها را گرفته است، توقف تولید آنها را بعید نمی‌داند.
اما توقف گازسوزها چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟ آیا اصولا در شرایط فعلی که مردم علاقه‌ای به گازسوزها ندارند و آنهایی هم که خودروی گازسوز دارند با مشکلات زیادی در سوخت‌گیری مواجه هستند و هیچ سازمانی هم برای بازرسی ادواری خودروهای دوگانه‌سوز قبول مسوولیت نمی‌کند، همچنان تولید این خودروها به صرفه است؟ البته درست است که وزارت کشور متولی اصلی بازرسی ادواری دوگانه‌سوزها است، اما تا به حال اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده و نگرانی فعالان صنعت سی.ان.جی از اجرایی نشدن بازرسی‌های ادواری همچنان ادامه دارد. در حال حاضر سه میلیون دستگاه خودروی گاز سوز مجاز و هزاران دستگاه خودروی گازسوز غیرمجاز که حتی پلیس راهور ناجا هم آماری از آنها در دست ندارد در حال تردد در شهرها و جاده‌های کشور هستند. حال با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد مشکلات واردات و عدم استقبال مردم دلایل منطقی و مستدلی برای توقف تولید دوگانه‌سوزها باشند. گویا خودروسازان هم برای این توقف تولید آماده هستند و در صورت توقف تولید دوگانه‌سوزها تمرکز خود را روی دیزلی‌ها بیشتر خواهند کرد. دبیر انجمن خودروسازان در این مورد می‌گوید: در صورت توقف تولید دوگانه‌سوزها و چنانچه گازوئیل استاندارد به صورت سراسری در جایگاه‌ها توزیع شود، خودروسازان می‌توانند با تولید خودروهای دیزلی، آنها را جایگزین دوگانه‌سوزها کنند که از همه لحاظ بهتر و به‌صرفه‌تر هم هستند.
این اظهارنظر نعمت بخش در شرایطی است که توقف تولید دوگانه‌سوزها رکود در صنعت سی.ان.جی را به همراه خواهد داشت و از آن سو شاهدی خواهد بود بر شکست برنامه‌هایی که بدون بررسی‌های کارشناسانه و ایجاد زیرساخت‌های لازم و کافی به مرحله اجرا درآمده اند.
دوگانه‌سوز کردن خودروها طرحی است که زمانی قرار بود برای همه خودروهای داخلی به اجرا درآید، علی اکبر محرابیان وزیر وقت صنعت و معدن در شرایطی طرح دوگانه سوز کردن تمامی خودروهای بنزین سوز را به خودروسازان ابلاغ کرد که هیچ زیر ساختی در این زمینه فراهم نبود اما اصرار محرابیان منجر به آن شد که ایران به عنوان بزرگ‌ترین خریدار تجهیزات خودروهای دوگانه سوز شناخته شود . حالا کار به جایی رسیده که شاید تولید دوگانه‌سوزها کلا به تاریخ بپیوندد.