سارا فدایی
تاول زدن پا آن هم وقتی کفش تازه‌ای خریده‌ایم مساله‌ای است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم. معمولا پشت پا سرخ می‌شود، گاه زیر انگشتان یا لای انگشتان پا آبله کوچکی می‌زند، تنها با گذشتن چند روز اثرات آن زخم‌ها مرتفع می‌شود، در این مواقع سعی می‌کنیم فشار کمتری به پایمان وارد و به این امید که چند روز بعد با رعایت نکات ایمنی کفش ما جای خودش را به قول فروشنده باز خواهدکرد، روزها را با احتیاط و آهستگی سپری ‌کنیم. اما کفش طبیعت‌گردی و کوهنوردی چیزی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت و امید به آینده بست.

شما در برنامه‌ای شرکت کرده‌اید تا بتوانید اندکی از مشغله‌ها و گرفتاری‌های روزمره خلاص شوید و حالا کفش نامناسب انگار وصله ناجوری است که باعث می‌شود هم و غم‌تان فقط این شود که به همان روزمر‌گی برگردید. در هوای سرد وقتی یخ و برف و سرما از کفش به پایتان می‌رسد، وقتی هنگام گذر از چاله آبی در مسیر، جورابتان خیس می‌شود یا وقتی ساق پایتان در اثر ضربه کفش سرخ و تاول زده می‌شود، سفری که با هزار شوق شروع کرده‌اید برایتان تبدیل به تجربه‌ای دردناک می‌شود که آرزوی اتمام آن لحظه‌ای رهایتان‌ نمی‌کند. از این روست که بسیاری بر اهمیت کفش مناسب در برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت گردی تاکید بسیار دارند و آن را جزو مهم‌ترین اقلام این گونه سفرها می‌دانند. کفش‌هایی که برای هر برنامه متغیرند و شما ناچار به هزینه کردن برای آن هستید تا بتوانید سفری خوش داشته باشید.
البته اگر در صندوق سفر شما آنقدر پول نیست که بتوانید کفش‌های نو بخرید می‌توانید از کفش دست دوم بهره بگیرید، به‌رغم گفته بسیاری که آن را راهکار مناسبی برای رفع احتیاج‌ نمی‌دانند و معتقدند کفش‌های نو با پای طبیعت‌گرد و کوهنورد سازگار می‌شوند و کفش‌های دست دوم سازگار پای کسانی هستند که پیش‌تر آن را خریده و پس از مدتی آن را به مغازه‌های دست دومی فروخته‌اند، اما افراد مشهوری هستند که کار خود را با همین کفش‌های دست دوم شروع کرده‌اند. این امید را که می‌توانیم به خودمان بدهیم وقتی‌ نمی‌توانیم کفش‌نو و خوب داشته باشیم.
میدان منیریه در تهران مکانی است که می‌توان در آن کفش‌های هر نوع برنامه‌ای را با قیمت‌ها و مارک‌های مختلف دید، ما نیز بر آن شدیم برای این هفته انواع کفش‌های کوه با قیمت آن را برای شما در جدولی آماده کنیم.
برای این کار سری به مغازه حاج آقا یوسفیان در منیریه زدیم، پیرمردی که سال‌هاست در نزدیکی این میدان لوازم ورزشی البته عموما طبیعت گردی و کوهنوردی را به علاقه مندان ارائه می‌کند. از میان مدل‌های مختلف اعم از وطنی و غیروطنی نظیر لسپورتیوا، مایندل، سالیوا، لووای و اسکارپا نمونه آخر را برگزیدیم تا به ترتیب کاربرد، قیمت‌های آن را در جدولی ذکر کنیم.