به تعویق انداختن بیکاری
دکتر فرخ قبادی
اقتصاددان
جدال دانشگاه و کار جدالی قدیمی و دیرپا در ایران است.چه بسیار خانواده‌هایی که تلاش طاقت‌فرسایی داشته اند برای آنکه فرزندان خود را از این سوی دانشگاه به آن سوی دانشگاه بفرستند. گویی دروازه‌ای است که اگر از آن عبور کند به بهشت راه یافته است. شاید در گذشته چنین بود و همین طرز تلقی نیز منجر به این شد که بسیاری دانشگاه را کعبه آمال خود بدانند، اما واقعیت این است که دانشگاه همه چیز نیست و صد البته هیچ هم نیست.
دانشگاه هیچ نیست چون اگر قرار باشد فردی در اموری به طور تخصصی پیش رود ورود به دانشگاه مکمل کار است. همه چیز نیست چون صرف رفتن به دانشگاه نمی‌توان امور را در مشت خود داشت.
به همین دلیل است که اگر کسی می‌خواهد وارد حوزه کسب‌وکار شود دوره ارشد مدیریت (MBI) را طی می‌کند. گذارندان این دوره به دلیل آنکه پیوند حوزه نظر و عمل است برای بسیاری از فعالان کسب و کار مهم است. تحقیقی نشان داده بین سوددهی شرکت‌هایی که مدیران آن دوره مدیریت ارشد کسب‌و‌کار را طی کرده‌اند و کسانی که چنین دوره‌ای را طی نکرده‌اند تفاوت زیادی وجود داشته است.
بنابراین بسیاری با این هدف پا به محیط‌های آموزشی می‌گذارند در حالی که در ایران در کنار کسب پرستیژ به تعویق انداختن بیکاری یکی از دلایل تحصیل است. در حالی که در دنیا این طور نیست، رفتن به دانشگاه نه با تعویق بیکاری و نه کسب پرستیژ است.چون اگر این گونه باشد درآمد بسیاری از افرادی که کار تاسیسات می‌کنند از یک مهندس در کشوری مانند آمریکا بالاتر است.
در آنجا عموما هر کس به تناسب مهارت و علایق خود دست به انتخاب می‌زند بنابراین امور در جای خود قرار دارد.