مهدیس فرقانی
در حال حاضر ارزش هر سوئیت مسکونی در نیمه شمالی تهران در مقایسه با سال‌های گذشته برابر با قیمت یک واحد مسکونی متراژ متوسط بود، اما اکنون باید برای خرید یک واحد مسکونی ۳۰ متری یا بهتر است گفته شود برای خرید یک سوئیت ۳۰ متری در محدوده خیابان معلم که ۱۴ سال از عمربنای آن می‌گذرد و انباری تنها امکانات آن به‌شمار می‌آید، حدود ۱۰۵ میلیون تومان هزینه کرد.

خریدارانی که در نوار شمالی تهران قصد خرید یک سوئیت نوساز را داشته باشند، با توجه به شرایط حاکم بر بازار برای خرید هر مترمربع باید حداقل 4 میلیون تومان هزینه کنند.
برای مثال یک سوئیت نوساز ۲۸ متری در خیابان گلبرگ غربی با انباری متری ۴ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و مالک عنوان کرده است که خریدار برای بهره‌مندی از پارکینگ باید ۱۳ میلیون تومان جداگانه پرداخت کند.
به‌طور یقین این قیمت‌ها از نظر اکثر مصرف‌کننده‌ها در بازار مسکن نرخ‌های غیر واقعی است، اما به هر حال قیمتی است که از سوی مالکان تعیین و پیشنهاد می‌شود و متقاضیان هم چاره‌ای جز سر خم کردن در مقابل این نرخ‌ها ندارند. البته قیمت‌های پیشنهادی در جدول زیر در هر محله ممکن است به ضعیف‌ترین یا باکیفیت‌ترین واحد مسکونی مربوط باشد، البته درجه کیفیت محله هم بر این امر تاثیر بسزایی دارد.