حرف های شنیدنی در شب صنعت استان
بیست وهفتمین دوره مجمع عمومی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در حالی هفته گذشته در ساختمان ساپکو مشهد برگزار شد که از همان ابتدای جلسه معلوم بود که صنعتگران خراسان دل پردردی از مشکلات ریز و درشت گریبانگیر بخش تولید دارند. حضور چهره های برجسته و مدیران صنعت استان در کنار بعضی چهره های دولتی از جمله رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زمینه را برای بیان دردل صنعت گران فراهم آورده بود. هر چند انتظار می رفت استاندار خراسان به عنوان نماینده عالی دولت در این جلسه حضور داشته باشد اما این مهم تحقق نیافت.

بیست وهفتمین دوره مجمع عمومی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در حالی هفته گذشته در ساختمان ساپکو مشهد برگزار شد که از همان ابتدای جلسه معلوم بود که صنعت گران خراسان دل پردردی از مشکلات ریز و درشت گریبانگیر بخش تولید دارند.حضور چهره های برجسته و مدیران صنعت استان در کنار بعضی چهره های دولتی از جمله رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت زمینه را برای بیان دردل صنعت گران فراهم آورده بود هر چند انتظار می رفت استاندار خراسان بعنوان نماینده عالی دولت در این جلسه حضور داشته باشد اما این مهم تحقق نیافت. حمیدی رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی درابتدای مجمع عمومی این نهاد که در سالن همایش ساختمان ساپکو برگزار گردید، اظهار کرد: با وجود تحریم‌های خارجی وبی‌مهری وعملکرد برخی مدیران کشور انجمن مدیران وصنایع سعی کرد از تنگناهای اقتصادی عبور کند.
حمیدی با بیان اینکه درخواست‌های مدیران انجمن صنایع همان شعارهای تبلیغاتی زمان انتخابات است و فقط مدیران باید با دستور جهادی آنها را اجرا کنند، افزود: توجه مسئولان کشور به تولید، صنعت و کشاورزی باعث حل سایر مشکلات اقتصادی کشور می‌شود. وی با اشاره به تاخیر در انتخاب استاندار گفت: وقفه ۶ماهه در انتخاب مدیر ارشد استان سبب به تاخیر افتادن تصمیمات مهم در اقتصاد استان شد و اینک امیدواریم که جناب استاندار جبران خسارت کنند و این وقت از دست رفته به نحوی جبران شود. حمیدی آغاز به کار شورای گفتگو از اردیبهشت ماه و پس از مدت‌ها وقفه را نویدبخش حل و فصل بسیاری از مشکلات دانست و افزود: در شورای گفتگو با پیشنهاد تاسیس ستادهای مشابه برای حل‌وفصل مشکلات موافقت شد.pic۱
حمیدی با اشاره به درخواست مطرح شده از طرف انجمن مدیران صنایع از استاندار افزود: با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد، از استاندار درخواست کردیم که بدون اجازه ایشان هیچ واحد تولیدی به دلیل بدهی آب، برق، گاز، دارایی وغیره تعطیل نشود، در تهیه سند آمایش و توسعه استان اصلاحات قاطع صورت گیرد، 10درصد عوارض حق کشتیرانی خارجی لغو شود، به مشکلات برخی از صنایع با صنایع پتروشیمی رسیدگی شود، سهم صنعت از یارانه به صنعتگران پرداخت شود و همانند فاز اول از بین نرود. وی از مسئولان خواست تا به واحدهای موجود برای گسترش صادرات کمک کنند، جلوی واردات، به‌ویژه واردات کالاهای مشابه کالاهای داخلی را بگیرند و در مبارزه با قاچاق جدی باشند، زیرا قاچاق کالا سبب نابودی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است و در این راه مرزهای طولانی کشور را بهانه نکنند، چراکه بر اساس آخرین آمار،میزان قاچاق به 20هزار دلار در سال رسیده است که معادل هزینه 500 هزار شغل است.


گزارش عملکرد انجمن در سال ۹۲
امیرمهدی مرادی دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع در ادامه این مجمع عمومی اظهار کرد: هیئت رئیسه انجمن 23جلسه با 70موضوع متنوع برگزار کرد و در سال گذشته 23 نفر عضو جدید به خانواده مدیران صنایع افزوده شد که این نشان‌دهنده اعتماد مدیران صنعت استان به این انجمن است.
وی دیدار با اعضای کمسیون اقتصادی مجلس، درباره اصلاح مالیات‌های مستقیم، نشست با آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی درباره ظرفیت‌های اقتصادی استان و ارائه پیش‌نویس اصلاحیه قانون بیمه بیکاری وحمایت از بیکاران جویای کار به مجلس را از مهمترین اقدامات انجمن در سال۹۲ دانست.


ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر
در ادامه این مراسم، محمدسیادت افزایش قیمت‌ها به‌ویژه افزایش ارز را سبب تورم دانست و گفت:این افزایش دامنگیر تمام جامعه می‌شود.pic۲
وی عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه به دلیل داشتن منابع دولتی نیازی به برقراری رابطه با صنعت احساس نمی‌کند و صنعتگر نیز به دلیل اینکه ارز دولتی دریافت می‌کرد، تلاشی برای برقراری این ارتباط نکرد، پس درعدم برقراری این رابطه همه مقصرهستند.
سیادت تصریح کرد: امروز شعارهای زیادی در حمایت از تولید سر داده می‌شود، اما درعمل انواع فشارها به تولید وارد می‌شود، قوانین سازمان امور مالیاتی و ۱۴۰۰میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان از نمونه‌های بارز این فشارهاست. وی خطاب به مدیران مالیاتی بیان کرد: اگر مغازه‌های سطح شهر ارزش افزوده ندارند، چرا روزبه‌روز بر ارزش ملک آنها افزوده می‌شود؟!
سیادت تاکید کرد: بسیاری از قوانین به ابزار باجگیری و عامل فشار بر واحدهای اقتصادی تبدیل شده و امکان اصلاح انها وجود ندارد و فقط باید آنها را دور بریزیم.
وی با اشاره به فضای رقابت جهانی گفت: در این فضا ما هر تن سنگ‌آهن را ۵۷ دلار می‌فروشیم درحالی‌که سوئیس هر ساعت را که بخشی از آن از همین سنگ‌آهن است، ۵۷ دلار می‌فروشد.
وی خطاب به مدیران گفت:تا چه زمانی می‌خواهیم به خام‌فروشی ادامه دهیم؟ فکر واندیشه ایرانی به کجا رفته است؟ چه بلایی بر سرتولید ایرانی آمده است؟
در سال گذشته قیمت یک ساختمان چندین برابر افزایش یافت اما اگر یک تولیدکننده قیمت کالایش را اندکی افزایش دهد، همه اعتراض می‌کنند، آیا دولتمردان توان مدیریت نرخ بازار مسکن را نداشتند؟ سازمان مالیات چه میزان سود از این افزایش نرخ گرفته است؟ تا زمانی که اوضاع اینطور ادامه یابد، جوانان ما باید بیکار باشند. سیادت خطاب به مدیران ارشد نظام گفت: بانک‌ها برای سرمایه، اندیشه وابتکارانسان‌ها ارزش چندانی قائل نیستند، اما برای مصالح، سیمان و برج‌سازی ارزش بالایی قائلند وتسهیلات به سمت آن سرازیر می‌کنند.
وی خطاب به صنعت‌گران نیز گفت: همانطور که دولت، مجلس و مدیران باید رویه خود را تغییر دهند، ما نیز باید تغییر رویه دهیم، زیرا با این روش که در پیش گرفته‌ایم، نمی‌توانیم پاسخگو نیازهای مراجعه‌کنندگان و هم‌صنفان خود باشیم و با این روش به توسعه نمی‌رسیم.
سیادت با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد:این سازمان ترکش‌های فراوانی به سمت صنعت‌گر و تولید پرتاب می‌کند، به‌طور مثال اگر پسماند کارخانه‌ای آزمایش شود و مطابق استاندار نباشد، باید تا مدت ۳ ماه ۱۰درصد فروش خود را به این سازمان پرداخت کند و اگر اصلاح نکند، این مدت تمدید می‌شود. وی ادامه داد: فردی که این قانون را وضع کرده اطلاعی از فضای اقتصادی و مشکلات بنگاه‌ها و ضرر و زیان آنها نداشته است، مگر صنعتگر استان با این شرایط بحرانی منجی محیط زیست جهانی است؟!


تحریم فرصت طلایی برای رشد اقتصاد
محمد بحرینیان که سخنران پایانی این مراسم بود با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از مسئولان ما در تاریکی بحث می‌کنند، اظهار کرد: مسئولان باید از تحلیل‌های رویایی دست بردارند و موارد را آنگونه که هست عرضه کنند وتا زمانی‌که در لفافه عمل کنیم و نخواهیم مشکلات را بفهمیم، نمی‌توانیم راه برون‌رفتی برای مشکلات اقتصادی کشور پیدا کنیم.pic۳
بحرینیان افزود: از سر تا پای اقتصادما وابستگی است، از مواد اولیه تا دیگر اجزای مورد نیاز و به هر بخش بنگریم وابستگی به خارج نمایان است. حال در این وابستگی چه کسی مقصراست؟
بحرینیان با اشاره به اینکه در بحث معوقات بانکی انگشت‌ها به سمت تولید دراز می‌شود، درحالی‌که تنها ۵درصد این معوقات به بخش تولید، صنعت و کشاورزی مربوط می‌شود، تصریح کرد: در این شرایط بحرانی این سخن که صنعت‌گر ما نا کارامد است، سخن ناروایی است.
وی ادامه داد: ما در اقتصاد برعکس سیاست، نتوانسته‌ایم استقلال داشته باشیم واین موضوع بسیار دردناک است. وی با اشاره به تحریم‌های شدید تصریح کرد: به نظر من تحریم فرصتی طلایی برای اقتصاد وصنعت‌گر است.
وی به اشتباهات صورت گرفته در عرصه اقتصاد که از صنعتی شدن کشور جلوگیری کرده است اشاره کرد و ادامه داد: به‌طور مثال دولت کره اقتصاد آزاد را پذیرفت ومالکیت دولتی را برداشت و فقط قسمت ورود را تعیین می‌کند. به‌طور مثال به شرکت سامسونگ اجازه تولید ژنوراتور را نمی‌دهد و فقط در همین حد دخالت می‌کند اما در ایران این نوع مالکیت با اشکال مواجهه است.
وی علت موفقیت این کشورها را داشتن یک هدف مشترک و نداشتن صدها هدف مختلف دانست ودر پایان افزود: تا زمانی‌که این مسیر در ایران دنبال نشود و تا زمانی که به تولید قدرت ندهیم، به توسعه پایدار و ارزش افزوده بالا نمی‌رسیم.