توسعه تکنولوژی مخابرات به توسعه امن و پایدار می‌انجامد
طی هشت سال گذشته حمایت‌های داخلی از شرکت‌های تحقیقاتی صاحب تکنولوژی پیشرفته و حتی تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی با یک طرز فکر نئوکاپیتالیسیتی (فراتر از خود آدام اسمیت) کاملاً قطع شده و همه چیز به عوامل بازار سپرده شده بود. در این میان ارتباط‌های بین المللی نیز سخت و سخت‌تر شدند و عرصه فعالیت از همه سو تنگ گردید. اما روی کار آمدن دولت جدید و انتخاب وزیرانی با دیدگاه‌های پیشرو در جهت رشد صنایع داخلی، خیلی امیدوارمان کرده است. این مطلب را دکتر علی فتوت مدیرعامل شرکت کاوشکام (از گروه شرکت‌های افراتاب) بیان کرد و افزود: ظرف سال‌های اخیر مشکلات زیادی در وزارت صنایع بوجود آمد. به عنوان مثال، با پایین بودن مصنوعی قیمت ارز تعداد زیادی از تولید کننده‌ها قدرت رقابت را در بخش خود از دست داده بودند که این قضیه باعث شده در حال حاضر اولویت وزارت صنایع، راه‌اندازی کارخانه‌هایی باشد که با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و به همین جهت انتظار نمی‌رود مسئولین به این زودی‌ها فرصت رسیدگی به مشکلات صنایع نوین و پیشرفته را پیدا کنند.
وی در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه در گذشته مرکز صنایع نوین در وزارت صنایع تشکیل شده بود و شرکت‌های دانش پایه و تحقیقاتی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته بودند، به ۲۲ سال فعالیت کاوشکام و افراتاب اشاره کرد و افزود: از ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۲ به عنوان یک شرکت دانش بنیان فعالیت کرده ایم و توانستیم یک برند معتبر تولید محصولات پیشرفته روشنایی به نام صنایع الکترونیک افراتاب بوجود آوریم. همچنین موفق به اخذ مجوز GC در زیر مجموعه پیمانکاری شدیم.
وی توضیح داد: یکی از محصولات مهم ما سیستم‌های مکان‌یابی و ردیابی وسائط نقلیه است. تکنولوژی ردیابی ارزشمندی برای نظارت بر خودروهای گازوئیل سوز و پیشگیری از قاچاق گازوئیل از کشور برای وزارت نفت را به نتیجه کامل رساندیم که قرار است در کل کشور توسعه یافته و بکار رود.
برای تجهیزات لکوموتیوهای راه‌آهن نیز دستگاه بسیار پیشرفته‌ای برای نظارت و ردیابی ساخته‌ایم که اینک زیر بار است و شبکه لکوموتیوها را کاملاً از این حیث به استانداردهای جهانی رسانیده است.
وی اضافه کرد: در چهار سال گذشته سندیکای شرکت‌های تولید کننده تجهیزات مکان‌یابی و برچسب شناسایی را با عضویت 30 شرکت بنیان نهادیم و امیدواریم فرهنگ عمومی استفاده از GPS و RFID و ناوبری را در کشور اشاعه دهیم و بازار آن رشد کند.
او پیش‌بینی کرد که اگر دولت یازدهم به طور جدی در زمینه توسعه تکنولوژی مخابرات سرمایه‌‌گذاری کند - که یکی از محورهای آن توسعه شبکه فیبری منازل می‌باشد که از نظر امنیتی و اقتصادی برای کشور بسیار پر اهمیت است و دیگری سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه نسخه پیشرفته موبایل نسل چهار است و بالاخره سرمایه‌گذاری در توسعه نقشه‌های ناوبری در کل کشور و توسعه کاربری تجهیزات نظارت بر خودروها و RFID برای اتوماسیون صنایع - در یک دورة ۸ ساله بار دیگر شاهد تحول در این زمینه خواهیم بود.
او گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور و خیلی فراتر از مقیاس‌های جهانی در تربیت مهندسین الکترونیک و مخابرات و کامپیوتر صورت می‌گیرد ولی این فارغ‌التحصیلان وقتی در خارج از کشور فعالیت می‌کنند- به عنوان مثال شرکت "بی‌سیم" که بخش طراحی و تحقیقات آن در هند فعال شده بود- در یک بازه شش ساله به محصولات در زمینه موبایل نسل 4 می‌رسند که کاربری جهانی دارد. اما در داخل کشور حتی وقتی مسئولین معتبر مخابراتی کشور به ما توصیه کردند وارد حوزه GC (پیمانکار عمومی) شویم، کارهای فاقد محتوی فنی بالا به داخلی‌ها واگذار شد که تازه آن هم چند سالی بیشتر دوام نداشت.
فتوت افزود: تجربیات موفق سال‌های گذشته در زمینه تحقیقات منجر به محصول، می‌باید بار دیگر توسط وزارت صنایع و مخابرات تکرار شود. مرحله بعد بازارسازی برای محصول است که باید به طور جدی دنبال شود. متأسفانه با بی توجهی به این شرکت‌ها که ناشی از عدم شناخت کافی از تفاوت مثلاً صنایع خودروسازی با صنایع پیشرفته است و همچنین طرز فکر خام رهاسازی همه چیز به دست بازار آزاد (در حالیکه چینی‌ها و حتی ژاپنی‌ها در این صنایع به شدت چتر حمایتی برای شرکت‌های خود بوجود می‌آوردند)، زمینه‌های تولید تجهیزات مخابراتی را در کشور کاملاً از بین برده و خشک کرده ایم و ‌باید بذر این گونه شرکت‌ها را دوباره بکاریم. این کار شش هفت سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسیم، اما می‌توانیم موفق شویم.