از خوردن نان های بسته بندی با نام لواش تهران پر هیز کنید
دکترمحمدرضاخواجه
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان
نانهای لواش و تافتون تولیدی در تهران که به سایر شهرها صادر می شوند مورد تائید نبود و منشاء بیماریهای مختلف در کشورند. این نانها در تمامی سوپر مارکتهای اصفهان در بسته بندی های شکیل و با ظاهر زیبا و فریبنده توزیع می شوند و چون همیشه مرغ همسایه غاز است ! مردم فکر می کنند چون از پایتخت آمده بی عیب و نقص است. در صورتیکه طبق بررسیهای بعمل آمده برخی نانهای بسته بندی سوپری با نام لواش تهران حاوی جوش شیرین و جوهرقند است که هر دو سلامتی انسان را به مخاطره انداخته و توصیه می کنیم جداً از مصرف آن پرهیز کنید.
به چند دلیل
۱- آنچه باعث سفیدی این نانها شده حذف فیبر- املاح - مواد غذائی و تهی سازی آرد از سبوس است که نانی به ظاهر جذاب!و دل پسند جلوه می کند در حالیکه مصرف این نانها منشاء ابتلا به دیابت - چاقی - سکته و سرطان در جامعه است .
2- نانهای فوق سرشار از جوش شیرین است و به هر کیسه 40 کیلوئی حدود 400 گرم جوش تزریق می شود تا نان را پوک کرده و تاولهای زیبا روی نان نقش بندد. در عوض همچون سدی مستحکم مانع نابودی اسید فیتیک (عامل مزاحم آزادی املاح گندم) غلات می شود و منشاء کم خونی - پوکی استخوان - آرترز- ناراحتی اسکلتی - عضلانی - سلیاک - سرطان گوارش و .... می گردد. که برخی نانوایان بجای مصرف مخمر( محرک خمیر و مکمل تخمی) به خمیر می زنند.
۳- نانهای لواش صادراتی از تهران سرشار از جوهر قند است که در صنایع رنگ رزی برای سفید کردن رنگ پارچه استفاده می کنند ولی اینجا نانوایان برای مقابله با آردهای قوی و پرگلوتن (چسب خمیر را گلوتن گویند) استفاده می کنند. نه برای سفید کردن آرد! که برخی اشتباها در مصاحبه های خود می گویند! چراکه آرد مصرفی این نانوایان از سفیدترین آرد تولیدی در کشور است که آرد ستاره و نول نام دارد و حدود ۲۰٪ سبوس گیری شده است .

مردم عزیز ایران توجه کنند
هر چه آرد سفیدتر باشد نانش سفیدتر و زیباتر جلو می کند ولی عاری از فیبر- ارزش غذائی و خواص درمانی است .سفید و سفیدتر شدن رنگ آرد نه تنها به سلامتی شما آسیب می زند و نان را فقیر و کم خاصیت می سازد بلکه باعث می شود نانوایان ناآگاه و ناوارد برای مقابله برخی با چسبندگی بیشتر خمیر از جوهر قندی استفاده کنند که باعث تخریب پرزهای روده و معده می گردد و آسیب پذیری انسان در برابر بیماریها را بیشتر می سازد.به همین دلیل است که همه باید از تولید آرد سبوس دار در شهرمان حمایت کنیم و از مسئولین استان بخواهیم تولید ارد ۷٪(آردسبوس دار) را در استان افزایش دهند تا هم مانع مصرف جوهرقند در نانوائیها شود هم مانع ابتلاء به بیماریهای غیر واگیر. از طرف دیگر باید قدرنانوایان شهرمان را بدانیم چون اصفهان پیشقراول طرح بهینه سازی نانهای سنتی بوده و هست. شهرما از سال ۱۳۸۰ عملاً جوش شیرین را از ترکیب نانهایش حذف کرده و حدود ۵٪ از نانوایان متخلف و اجاره ای از این افزودنی ناسالم در نانشان استفاده می کنند در حالیکه تهران پایخت ایران ۹۰٪ نانهای لواش و تافتون آن حاوی جوش شیرین است و نانوایانش معتقدند:به هیچ وچه امکان ندارد نان بدون جوش پخت شود و حذف جوش از نان اصلاً میسر نیست.پاکی نانوایان اصفهان در استفاده از جوش شیرین و بلانکت ایجاب می کند قدر آنها را بدانیم و با تنظیم نرخ واقع بینانه برای نانهای اصفهان مانع بروز رفتارهای خلاف و زیر زمینی شویم. قدرنانوایان اصفهان را بدانیم چون:

-۱ زمان خواب خمیرشان ۱ تا ۳ ساعت است ولی در تهران صفر
-2 زمان پخت نانشان 1 تا 2 دقیقه است ولی در تهران 20 ثانیه
-۳ حدود ۸۰ درصد آردهای تولیدی در اصفهان از نوع ٪۷ و ۱۲٪ می باشد در صورتیکه در تهران ۸۰ ٪آرد مصرفی نانوایانش را آرد ۱۸درصد تشکیل می دهد که مخصوص نان بربری وفانتزی است و این یعنی فاجعه که نباید اصفهان به سرنوشت تهران دچار گردد.
-4 حذف جوش و استفاده از مخمر در 95 ٪ نانوائیهای اصفهان اجرا می شود که 5٪ آدم متخلف در هر صنفی هست . ولی در تهران 90 ٪ نانوایانش مصرف کننده جوش هستند که مستنداتش محفوظ است
-۵ سرد کردن نان روی میز توری قبل از دسته کردن و بسته بندی نان امری مهم و ضروری است که مانع کپک زدگی وسفت و لاستیکی شدن نان می گردد که در استانهای دیگر رعایت نمی شود.
-6 نانوایان اصفهان یادگرفته اند بجای مصرف جوهر قند برای تضعیف شبکه گلوتنی خمیر با یک عدد کیوی یا یک گرم پودر پروتئاز همان کار را بکنند تا به سلامتی مردم آسیبی نرسد.

در پایان باید بگویم
اگر حق نانوا را بخوریم نان خوبی نمی خوریم و نانهای موجود در سوپرها باید شناسنامه دار و محل پخت و پز آن معلوم باشند. بسته نانی که رویش هیچ آدرسی ندارد یا خارج از استان تهیه می شود هرگز قابل کنترل و نظارت نیست . پس از مصرف آن خودداری کنید.