دنیای اقتصاد: مرتضی اسماعیلی هنرمند مینا کار اصفهانی گفت: توجه دکتر جمالی نژاد و سایر شهرداران به صنایع دستی اهمیت دارد ولی کافی نیست بلکه به یک عزم ملی نیاز دارد. مرتضی اسماعیلی، با اشاره به این که از ۵ سالگی به میناکاری می پردازد، گفت: اولین استاد من حسین صاحیان بود که هنوز در قید حیات است، ضمن این که حسن کاویان و کاظم فردسی نیز از دیگر اساتید من در رشته میناسازی بوده اند. وی با اشاره به روز جهانی صنایع دستی و لزوم معرفی بیش از پیش صنایع دستی در ایران و جهان افزود: در اصفهان هر روز باید روز صنایع دستی باشد. اسماعیلی تأکید کرد: ما از مسئولین انتظارات زیادی داریم ولی متأسفانه به هیچ یک جامه عمل پوشانده نشده است.

این هنرمند میناساز تصریح نمود: وقتی شما بخواهید به کشور دیگر و به عنوان مثال به کره بروید، موتور هیوندا را به عنوان هدیه نخواهید برد، یا وقتی به روسیه می روید هرگز پالتوی پوست برای هدیه نخواهید برد، زمانی که میهمانی به کشور و شهرمان می آید چه چیزی هدیه خواهیم داد؟ هویت ایرانی را به عنوان هدیه همراه خواهید برد و اهدا می کنید. هویت ما صنایع دستی است، ولی متأسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود صنایع دستی است. مرتضی اسماعیلی گفت: کم هزینه ترین شغل در ایران، صنایع دستی است یعنی وقتی فردی بخواهد در زمینه صنایع دستی کار کند، به سرمایه گذاری اندک، آن هم سرمایه گذاری محدود داخلی و نه ملی نیاز است. وی ادامه داد: ما بارها و بارها این خواهش را از مسئولین داشته ایم که بی توجهی شده، خواهش ما این است که به صنایع دستی اهمیت دهند. این هنرمند میناساز اصفهان با اشاره به این که میدان نقش جهان اصفهان یکی از بهترین نقاط دنیاست و علی رغم این که قطب صنایع دستی است اما گردشگر برای خرید به فروشگاه های این میدان مراجعه نمی کند، افزود: گردشگران از فروشگاه های تعیین شده خرید می کنند و این یک معضل جدی است. وی درباره اشتغال جوانان در این رشته اظهار داشت: صنایع دستی را نباید دست کم گرفت، این هنری است که زنان و مردان به آن اشتغال دارند، ولی امرار معاش در آن سخت است.

جوانانی هستند که مدرک مهندسی دارند ولی چون در زمینه رشته شان کار نیافته اند و از سویی دیگر به دلیل این که در صنایع دستی آموزش دیده بودند، اکنون در این هنر مشغول به کار شده اند. آنچه مهم و ضروری است، این است که سه ماه تعطیلی دانش آموزان و دانشجویان آغاز شده و خانواده باید فرزندان خود را به آموزش هنر صنایع دستی که می تواند برای آینده شغلی تضمینی فراهم کند، تشویق کنند. وی ادامه داد: خانواده ها فرزندان خود را به انواع کلاس ها می برند ولی چرا آن ها را به آموزش صنایع دستی تشویق نمی کنند! من قبول ندارم که می گویند کار نیست، درست است که وضعیت اقتصادی راکد است اما جوانان حتی اگر دیپلم و لیسانس و دکترا داشته باشند باید به این هنر روی بیاورند، مگر ما چقدر میزنشین می خواهیم!اکنون حدود ۹۰ درصد افراد در رشته میناسازی، خانم ها هستند که مایه افخار ماست. این هنرمند میناکار اصفهان تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد صنایع دستی ایران در اصفهان تولید می شود و شهردار باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. ایشان در رشته خودشان تخصص دارند لذا باید اساتید رشته های مختلف صنایع دستی را دعوت نموده و با نظرخواهی از آنان درباره چگونگی رونق دوباره صنایع دستی، مشکلات موجود در زمینه صنایع دستی را مرتفع نمایند و راهکارهای مناسب ارائه شود، ضمن این که برنامه ریزی ها نباید به گونه ای باشد که شهرداران آینده شهر بخواهند دوباره از نو شروع کنند، بلکه فعالیت های پیشین را ادامه دهند.