پرسپولیس برانکو اعجاب انگیز بود

مرتضی محصص

کارشناس فوتبال

فوتبال ایران در چند سال اخیر وارد مرحله انتقال شده است. اکنون در تیم ملی و تیم‌های لیگ برتری و حتی تیم‌های لیگ دسته اول نیز ما شاهد تغییروانتقال هستیم و معتقدم این تیم‌ها نیاز به گذر زمان دارند تا خود را ثابت کنند. زمانی که یک تیم جوانگرایی را در دستور کار خود قرار می‌دهد تا مدتها نتیجه نمی‌گیرد و شاید این امر باب میل هواداران، مسوولین و یا حتی باشگاه مربوطه نباشد اما زمانی که فرصت لازم داده شود و تیم در مسیر رشد و تجربه قرار بگیرد، شاهد موفق بودن یک تیم در لیگ و یا مراحل مختلف خواهیم بود. جوان گرایی نیاز به حوصله و زمان دارد.

یکی از تیم‌هایی که خصوصا در فصل اخیر با جوانگرایی وارد دوران انتقال شده پرسپولیس است. پرسپولیس با میدان دادن به بازیکنان جوان توانست با برترین‌ها و با تجربه‌های لیگ برتر به رقابت بپردازد. فکر می‌کنم این تیم به دلایل مختلف تیم قابل تقدیری است. پیشرفت این تیم در نیم فصل دوم در مقایسه با نیم فصل اول بسیار اعجاب‌انگیز و جادویی بود و آنها رشد محسوسی داشتند. همین موضوع نشان می‌دهد که این تیم واقعا شایسته قهرمانی بود. البته عقاید در خصوص موفقیت‌های پرسپولیس زیاد است ولی یکی از بزرگ‌ترین دلایل این پیشرفت وجود «برانکو ایوانکوویچ» در این تیم بود. همیشه سرمربی تیم‌های مدرن با بقیه متفاوت است و به چشم می‌آید. این تفاوت لزوما در دانش فنی آنها و انتقال آن به بازیکنان است. برانکو بزرگ‌ترین دستاوردی که در کوتاه‌مدت برای پرسپولیس داشت جا انداختن کار گروهی در این تیم بود. ۳۵ سال پیش فوتبال حول یک نفر می‌گشت اما امروز فوتبال به معنای واقعی یک ورزش گروهی است. برانکو با مدیریت خود توانست به‌خوبی این موضوع را به ذهن شاگردان خود وارد کند. برانکو امتیاز بزرگی دارد و آن اینکه قبلا نیز در ایران کار کرده و به روحیه و نقاط ضعف و قوت فوتبال ایرانی اشراف کامل دارد. فلسفه فوتبال برانکو کاملا مشخص است.

وی مربی اصولگرایی است. بر این اساس تفکر او می‌گوید توپ را حفظ کن، آن هم در نیمه حریف. بنابراین برانکو که دانش فنی بالایی دارد و از نظر شخصیتی نیز در سطح بالایی است بزرگ‌ترین دلیل نتیجه گرفتن پرسپولیس است. اما در این میان نباید از کار خوب کریم باقری و قنبرپور هم چشم‌پوشی کرد، چه اینکه این دو و خصوصا باقری با شخصیت آرام و بی حاشیه خود تجربه‌های چند ساله فوتبال خود را به درستی در اختیار پرسپولیس قرار دادند. موضوع بعدی داشتن بازیکنان جوان، با انگیزه، سرعتی و باهوش مثل طارمی، عالیشاه، مسلمان، احمدزاده و خصوصا کمال کامیابی نیا بود. این‌ها برای پرسپولیس نعمت بزرگی هستند و به‌خوبی دستورات برانکو را در زمین پیاده ‌کردند. فقط به روشنی می‌توان گفت که نقطه ضعف و پاشنه آشیل تیم برانکو دروازه‌بان تیم است. مکانی با حاشیه‌هایی که در مقطعی هم ایجاد کرده بود باعث کم شدن تمرکز تیم شد. با این حال من بدون تردید می‌گویم که پرسپولیس فصل بعد هم یکی از مدعیان سر سخت قهرمانی خواهد بود چراکه جوان‌هایی که برانکو فرصت بازی به آنها را داد تجربه خوبی به‌دست آورده‌اند. ضمن اینکه آنها انگیزه فراوانی برای قهرمانی خواهند داشت. مورد دیگر موفقیت پرسپولیس داشتن مدیری بی‌حاشیه و بی‌سر و صدا در راس تیم است. طاهری به‌خوبی توانست حاشیه‌ها را کم و منابع مالی را فراهم کند و با این کار به تیم آرامش داد. در واقع امسال همه در باشگاه پرسپولیس از پس تقسیم وظایف خود به خوبی برآمدند. با این شرایط، کار کارلوس کی‌روش هم در تیم ملی راحت‌تر خواهد بود و باید به کسب نتایج خوب در تیم ملی هم امیدوار بود چون امسال لیگ بسیار پویایی داشتیم. من امیدوارم پرسپولیس امسال الگویی برای دیگر باشگاه‌های کشور باشد.