پتروشیمی امیرکبیر رکورد دار تولید پلی اتیلن
پتروشیمی امیرکبیر بزرگترین شرکت پلی‌اتیلن کشور است که سه نوع پلی‌‌اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی را با ظرفیت 700 هزار تن در سال تولید می‌کند. ظرفیت تولیدی کل این مجتمع برابر 8/1 میلیون تن است اما به دلیل کمبود خوراک در تمام سال‌های عملیاتی خود کمتر از 70 درصد ظرفیت تولید داشته است. مهندس حمید وفایی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر با مدرک لیسانس مهندس الکترونیک و فوق لیسانس کسب و کار حرفه‌ای حدود 25 سال است که در صنعت پتروشیمی کشور در شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی آبادان، کیمیا، بندراما و غدیر فعالیت داشته و حدود دو سال است که در سمت پتروشیمی امیرکبیر فعال است.
وی در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد به تشریح فعالیت‌های «امیرکبیر» و برنامه‌های آینده آن پرداخته است.
وی درباره عدم استفاده از ظرفیت کامل این شرکت می‌گوید: در تلاش هستیم در کوتاه‌مدت با خرید خوراک مناسب به ویژه اتیلن از شرکت‌های دیگر کمبود خوراک مجتمع را جبران کنیم. در بلندمدت نیز انشاء‌اله با سرمایه‌گذاری در طرح‌های 2300- NGL و طرح MTO خوراک مجتمع تامین خواهد شد.
به گفته وی شرکت در یکسال گذشته با همت کلیه همکاران و مدیران موفق شد علاوه بر اینکه در حد خوراک تامین شده، به موقع تولید را انجام داده و محصولات را به فروش رساند، قرارداد تامین خوراک اتان با پتروشیمی بندر امام را نیز منعقد کرده که ارزش بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه ما با تفکر اقتصادی به تولید نگاه کرده و آن را انجام داده‌ایم، می‌افزاید: مجوز شراکت پنجاه درصدی در طرح 2300- NGL و بیست درصدی در طرح متانول دوم شرکت پتروشیمی فن‌آوران که شامل واحد MTO نیز می‌باشد را به دست آورده‌ایم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از محصولات شرکت صادر و مابقی از طریق بورس یا به صورت بین مجتمعی در داخل کشور به فروش می‌رسد، می‌گوید: بازارهای هدف صادراتی ما اغلب چین، هند، ترکیه، کشورهای CIS، روسیه، عراق، پاکستان و افغانستان هستند و به تازگی در تلاش برای ورود به بازارهای اروپایی هستیم.
مهندس وفایی در ادامه بخشی از فعالیت‌های شرکت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی را برشمرده و می‌گوید: در سال‌های قبل به عنوان عضوی از شورای راهبردی منطقه سهم خود را در کمک‌های مصوب به شهرستان انجام داده‌ایم و از سال گذشته نیز تکمیل یک باب مدرسه با برآورد هزینه بیش از پانزده میلیارد ریال را شروع کرده‌ایم که امیدواریم در سال جاری تقدیم مردم محترم شهرک طالقانی نمائیم. همچنین فعالیت‌های خیریه مورد تقاضای مسوولان شهری تا حد امکان صورت پذیرفته است.
وی همچنین درباره محیط زیست اظهار می‌دارد: در راستای برآورده کردن الزامات محیط زیستی، نصب آنالایزرهای آنلاین بر روی کلیه پساب‌های مجتمع، نصب آنالایزر co کوره‌های الفین و انعقاد قرارداد با پیمانکار معتمد سازمان محیط زیست داشته‌ایم تا بر مبنای آن پسماندهای شرکت تعیین تکلیف شوند. این در حالی است که تمامی این فعالیت‌ها در کنار فرهنگ‌سازی مرتبط با حفاظت محیط زیست صورت پذیرفته است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های شرکت در حوزه کارکنان شرکت توضیح می‌دهد:
در این حوزه ضمن بازنگری کلی ساختار سازمانی شرکت، نسبت به جذب نیروهای متخصص مورد نیاز اقدام شده است. همچنین طرحی را به صورت آزمایشی اجرا نموده‌ایم که در آن نوبتکاری به صورت ۴-۲-۲ بوده و بسیاری از مشکلات زندگی نوبت‌کاری را کاهش می‌دهد. طرح موفق و به مدت ۴ ماه اجرا گردیده و لیکن در حاضر متوقف تا به صورت آیین‌نامه‌ای با کمک مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تهیه و تدوین شود.
به گفته وی در کمیته فرهنگی - ورزشی تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفاه کارکنان و خانواده آنها با همکاری و همفکری پرسنل صورت پذیرفته و اجرا می‌شود.
همچنین با طرح مناسبی در حال رفع مشکل اختلاف حقوق کارکنان نفتی و تامین اجتماعی هستیم.
وی با اشاره به نظرسنجی از کارکنان در رابطه با مسائل و مدیران شرکت می‌گوید: در این طرح سعی در اخذ نظرات همکاران محترم کرده و ارزیابی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
به گفته وی با استفاده از سیستم نظام پیشنهادات سعی بر به حداکثر رساندن مشارکت کارکنان و خانواده‌های آنها در امور شرکت داریم.
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت صنعت پتروشیمی در یکسال گذشته می‌گوید: صنعت پتروشیمی در سال گذشته چالش‌های زیادی را همانند سال‌های قبل داشته است که اغلب ناشی از اثر تحریم‌ها و همچنین نحوه خصوصی‌سازی شرکت‌های این صنعت بوده است. هنوز خصوصی‌سازی به مفهوم واقعی در صنعت پیاده نشده است و برنامه دقیق و منظمی برای تحقق افق تعریف شده برای صنعت پیگیری نمی‌شود.
وی یکی از چالش‌های جدی صنعت در آینده را تربیت مدیران و نیروهای متخصص این صنعت دانست که بایستی برنامه و پایه‌ریزی لازم برای آن صورت پذیرد.
مهندس وفایی اظهار امیدواری کرد که با اجرای برنامه‌های تعریف شده برای توسعه این صنعت بتوانیم به جایگاه تعیین شده برسیم.