دانشگاه «ایران پاش»  بین المللی خواهد شد
راه اندازی دانشگاه علمی- کاربردی ایران پاش که اخیراً اتفاق افتاده با چه هدفی صورت گرفت و چه دستاوردی هایی برای آن پیش بینی کرده اید؟ در کنفرانس های بین المللی که شرکت می کردم، بعد از جلسات، بازدیدهایی از واحدهای تولیدی داشتیم.حضور دانشجویان در کارخانه‌ها به عنوان کارآموز حس غبطه و حتی حسادت من را بر می انگیخت.
در کشورهای توسعه یافته، دانشجویان در حین تحصیل دوره کارآموزی را در واحدهای صنعتی و تولیدی می گذرانند تا پس از دریافت مدرک دانشگاهی با تسلط تمام وارد بازار کار شوند. متاسفانه امروز دانشجویان فارغ التحصیل در ایران قادر به پاسخگویی به جزئی ترین سوال در حوزه رشته تحصیلی خود نیستند، چرا که عملاً کاری انجام نداده اند. هدف من از راه اندازی دانشگاه علمی -کاربردی ایران پاش رفع این مشکل بود تا دانشجویان ضمن تحصیل و کسب دانش تخصصی با تسلط کامل فنی وارد بازار کار شوند.
آیا فقدان نیروهای متخصص فنی و تحصیلکردگان رشته های مربوط به واحد تولیدی شما، سبب طولانی شدن پروسه ثبت جهانی واحد تولیدی ایران پاش شده است یا خیر؟
خیر، خوشبختانه همه افرادی که در کارخانه ما مشغول به کار هستند متخصص و مسلط به کاراند. این امر سبب شده است موفقیت های دیگری را در برنامه ثبت رکورد جهانی داشته باشیم که در آینده ای نه‌چندان دور به تحقق می پیوندد.
در حال حاضر چه تعداد دانشجو دارید و آیا برنامه ای برای افزایش رشته های تحصیلی و دانشجویان دارید یا خیر؟
اصولاً در دانشگاه علمی - کاربردی ایران پاش، هدف، افزایش تعداد رشته و دانشجو نیست. مهم ترین هدف ما تربیت دانشجویان رشته های فنی و مورد نیاز کشور است. در حال حاضر حدود ۲۰۰ دانشجو داریم اما در آینده نیز به تعداد رشته ها افزوده و دانشجویان بیشتری پذیرش می شوند.
آیا نیازی به توسعه فیزیکی دانشگاه می‌بینید؟
در سال ۶۶ که نخستین قدم برای راه اندازی مجتمع تولیدی - صنعتی ایران پاش برداشته شد، در محیطی با ابعاد ۲ در ۲ در گوشه حیاط منزلم این اتفاق افتاد. در آن دوران نیز من به افق های دور و چشم اندازهای جهانی می اندیشیدم. دانشجویان دانشگاه ایران پاش نیز باید به ابعاد فیزیکی دانشگاه توجه نداشته باشند بلکه مهم علم و دانشی است که فرا می گیرند. تبدیل این دانشگاه به یک دانشگاه بین المللی از اهداف من است و دانشگاه بین المللی ایران پاش در آینده ای نه چندان دور تحقق می یابد.
استاندار آذربایجان غربی نیز برای تامین زمین مورد نیاز این دانشگاه قول مساعد داده اند و در صورت تحقق وعده ها، دانشگاهی با تجهیزات کامل کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزشی روز دنیا احداث خواهیم کرد.
از اهداف بنده برای تاسیس چنین دانشگاهی، تربیت دانشجویانی مسلط به ابزار علم و عمل است تا هر کدام از آنان توانایی تاسیس و اداره حداقل یک واحد تولیدی موفق را داشته باشند.
دانشگاه ایران پاش در چه سالی تاسیس شد و چند رشته و در چه مقاطعی در این دانشگاه وجود دارد؟
این دانشگاه در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است. رشته‌های گوناگون کاردانی و کارشناسی این دانشگاه عبارتند از:
رشته های کاردانی متمرکز :
کاردانی فنی برق صنعتی
کاردانی فنی نقشه کشی صنعتی
کاردانی فنی فناوری اطلاعات
کاردانی فنی مکانیک - ساخت و تولید قالبهای پلاستیک
کاردانی فنی ایمنی کار و حفاظت فنی
کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار
کاردانی فنی حسابداری صنعتی
کاردانی حرفه ای ایمنی و بهداشت واحد های صنعتی
رشته های کارشناسی مرکز :
مهندسی فناوری صنایع شیمیایی
ضمنا ریاست دانشگاه بر عهده جناب آقای دکتر
امیر امین فر است.
واحد تولیدی - صنعتی ایران پاش از منظر ایجاد اشتغال تا چه اندازه از ظرفیت پذیرش فارغ التحصیلان دانشگاه خود برخوردار است؟
در این مجموعه تولیدی - صنعتی، هدف جذب همه دانشجویان نیست. هدف اصلی تشویق دانشجویان برای فعالیت در پروژه های مشابه است، چرا که امروز در کشورمان شدیداً به تولید و کار نیاز داریم. ما با این روش می خواهیم به سهم خود به رشادت های رزمندگان و شهدای انقلاب لبیک بگوییم.
از دیگر اهداف ما تربیت دانشجویان فنی و حفظ سرمایه های ملی است تا به اندازه ای که در توان داریم، مانع از خروج سرمایه های کشور شویم و نیز سهمی در ورود سرمایه گذاران به ایران داشته باشیم.
آیا برنامه ای برای پیشرفت دانشگاه در زمینه علمی دارید؟
بله، بنده در دانشگاه جامع علمی - کاربردی ایران پاش، پیشنهاد تاسیس پارک علم و فناوری را داده ام.