ایتالیا به‌زودی از ایتالیایی‌ها خالی می‌شود
نگار حسینی می‌گویند کشور ایتالیا به‌زودی از ایتالیایی‌ها خالی می‌شود. البته این طور نیست که ایتالیایی‌ها از این کشور مهاجرت کنند یا آمار مرگ‌ومیرشان عجیب و غریب شده باشد، تنها اتفاقی که افتاده این است که زوج‌های ایتالیایی به کمترین میزان تمایل برای داشتن فرزند رسیده‌اند. نتیجه منطقی چنین رویه‌ای می‌شود اینکه آمار مرگ و میر از آمار زاد و ولد پیشی می‌گیرد و در نهایت با ادامه این اوضاع از جمعیت ایتالیا به شدت کاسته می‌شود. ماجرا ان‌قدر جدی است که پاپ فرانسیس هم به زبان آمده و از ایتالیایی‌ها بابت این بی‌توجهی به زاد و ولد گله کرده است. از نظر پاپ خودخواه بودن زوج‌ها موجب ایجاد این پدیده شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی جنوب اروپا جدی‌تر از آن باشد که زوج‌های ایتالیایی تحت‌تاثیر حرف‌های پاپ قرار بگیرند و در چنین شرایطی دست و بال خودشان را بند بچه و هزینه‌های آن کنند.نرخ زاد و ولد در ایتالیا به کمترین میزان در 150 سال اخیر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 2014 کمترین تعداد نوزادان از سال 1861 به بعد در این کشور متولد شده‌اند. پیش از این و هنگامی که ایتالیایی‌های اصیل تمایلی به بچه‌دار شدن نشان نمی‌دادند، چشم‌ها به سمت مهاجران می‌چرخید و تصور می‌شد این قشر کاهش زاد و ولد در میان ایتالیایی‌ها را جبران می‌کنند؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی روی این گروه نیز اثر گذاشته است. براساس آمارها، کاهش تولد نوزادان در هر دو گروه ایتالیایی‌ها و مهاجران به این کشور دیده می‌شود. این آمارها زمانی منتشر شد که پاپ زوج‌هایی را که تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، خودخواه خواند و گفت که آنها بخشی از یک نسل طماع هستند. پاپ در سخنانی جنجالی گفته است جامعه‌ای که نمی‌خواهد اطراف خود را از بچه پر کند و از بچه‌دار شدن می‌ترسد، آن را خطر می‌پندارد و همچنین فرزندداشتن را نوعی وبال می‌داند، یک جامعه عقب مانده و افسرده است. پاپ با اعتراض شدید به کسانی که دوست ندارند بچه‌دار شوند گفته است زندگی دو نفره و انتخاب آن بدون فرزند نشانه بارز خودخواهی بشر است، زندگی وقتی انرژی لازم را خواهد داشت که زاینده باشد، تنها در این صورت است که که جامعه غنی می‌شود، هیچ اجتماعی با بچه از میان نرفته است. پاپ که در این مراسم روی فرزندآوری تمرکز کرده بود به ذکر خاطراتی از دوران کودکی خود نیز پرداخت. او گفت ما 5 فرزند بودیم و مادرمان به ما می‌گفت شما مثل 5 انگشت من هستید، هرکس یکی از شما را اذیت کند همه ما را آزار داده، همه شما بچه‌های من هستید؛ اما با یکدیگر تفاوت هم دارید. پاپ در ادامه صحبت‌هایش گفت ما بچه‌هایمان را دوست داریم؛ چون بچه هستند نه اینکه سالمند یا باهوشند یا اینکه مثل ما فکر می‌کنند؛ سطح امید یک جامعه رابطه مستقیمی با فرزندآوری دارد؛ چراکه بچه‌دار شدن نوعی نظم درونی به یک اجتماع نیز می‌بخشد.آمارها و نگرانی‌ها در مورد کاهش زاد و ولد در ایتالیا در حالی است که امید به زندگی در میان مردان این کشور، 2/ 80 و در میان زنان 9/ 84 سال است. براساس آمار منتشر شده، از سال 2004 تا 2013 و طی 10 سال نرخ زاد و ولد در ایتالیا به شدت کاهش یافته است. این نرخ در سال 2004، 8/ 9 بوده و در سال 2013 به 5/ 8 رسیده است. بیشترین میزان زاد و ولد طی 10 سال اخیر در سال 2012 گزارش شده بود.
آذربایجان بیشترین زاد و ولد در اروپا را دارد
براساس آمارهای اروپایی، کشور آذربایجان دارای بیشترین میزان زاد و ولد در اروپا است. نرخ تولد در این کشور به ازای هر 1000 ساکن این کشور، 3/ 18 است. کشور ترکیه در جایگاه بعدی قرار دارد. در این کشور نرخ زاد و ولد، 8/ 16 در 1000 نفر است. کمترین میزان زاد و ولد در کشورهای اروپایی در کشورهای پرتغال، استونی، یونان و ایتالیا دیده می‌شود. کشورهای ایرلند، ارمنستان، فرانسه، آلبانی، بریتانیا، مونته نگرو، سوئد، نروژ، لوکزامبورگ، بلژیک، مقدونیه، اوکراین، قبرس، فنلاند، مولداوی، استونی، جمهوری چک و لتونی به ترتیب بعد از ترکیه دارای بیشترین نرخ زاد و ولد در میان کشورهای اروپایی هستند. از سوی دیگر، کمترین نرخ زاد و ولد در میان کشورهای اروپایی را پرتغال، ایتالیا، یونان، استونی و رومانی به خود اختصاص داده‌اند. بعد از رومانی کشورهای اسپانیا، صربستان، لیختن اشتاین، مجارستان، بلغارستان، اتریش، کرواسی، مالت و لهستان قرار دارند.
نرخ زاد و ولد در جملگی این کشورها زیر ۱۰ است. اندکی بالاتر از ۱۰ در ۱۰۰۰، نرخ زاد و ولد در کشورهای اسلوواکی، لیتوانی، سوئیس، اسلونی، هلند و لتونی است.