حکیم توس، میزبان مردم در روز طبیعت
دنیای اقتصاد- مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی توس گفت: خدمات مطلوب و پذیرایی شایسته از گردشگران و مسافران نوروزی در پردیس آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی هم زمان با فرا رسیدن سیزدهم فروردین، روز طبیعت برگزار شد. علی اصغر پاکدل افزود: هم زمان با فرا رسیدن سیزدهم فروردین، روز طبیعت جمع زیادی از مسافران نوروزی و نیز شهروندان مشهدی و ساکنان منطقه توس با حضور در پردیس آرامگاه فردوسی روز طبیعت را در این مکان به استراحت و تفرج پرداختند.
وی گفت: به همین منظور تمهیدات لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و نیز شهرداری منطقه ۱۲ برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در این روز در نظر گرفته شد.
وی گفت: ایجاد یک نماز خانه موقت با مساحت 250 متر مربع، ایجاد چهل چشمه سرویس بهداشتی، استقرار یک تانکرآب با ظرفیت 40 هزار لیتر، جمع آوری زباله و ... از مهمترین اقداماتی است که به منظور رفاه حال مسافران و گردشگران در این مکان انجام شده است.
پاکدل خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردها، بیش از ۱۰ هزار نفر در روز طبیعت در جلوخان آرامگاه فردوسی حضور یافته و روز طبیعت را در این مکان سپری کردند.
وی گفت: علاوه بر پردیس آرامگاه فردوسی، گردشگران هم چنین این امکان را داشتند که با حضور در مجموعه آرامگاه فردوسی، بنای هارونیه، ارگ قدیم توس و ... از این اماکن بازدید کنند.
پاکدل خاطر نشان کرد: هم چنین همزمان با فرا رسیدن روز طبیعت، نقالی و شاهنامه خوانی نیز برای مسافران نوروزی و گردشگرانی که از آرامگاه فردوسی بازدید کردند، اجراشد.
مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی توس گفت: آرامگاه فردوسی و بنای هارونیه یکی از ظرفیتهای مهم گردشگری استان خراسان رضوی است که همواره در روز طبیعت مملو از مسافران و گردشگران نوروزی است.
وی اظهار کرد: در این روز با نصب بنرها و پوسترها در قسمت های مختلف از جمله قسمت جلوخان آرامگاه و در مسیر بلوار پردیس پیام های محیط زیستی گوشزدهای لازم برای حفظ محیط زیست به مردم انجام می داد.وی گفت: با توجه به اجتماع زیاد مردم دو مجموعه آبخوری و دو ظرفشویی در این محل نصب و سرویس های بهداشتی ویژه این روز نیز آماده شد. وی افزود: مسیر بولوار شاهنامه و پردیس نیز برای نشستن مسافران و گردشگران مناسب سازی شد.
مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در 20 کیلومتری شمال شرقی مشهد در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد.
روستای پاژ زادگاه فردوسی که امروزه فاز نامیده می شود در ۲۸ کیلومتری شرق این آرامگاه واقع است.
آرامگاه فردوسی توسط هوشنگ سیحون بر پایه طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد و ساختمان کنونی آرامگاه در سال 1313 همزمان با آیین های هزاره فردوسی گشایش یافت.
آرامگاه مزبور به شکل بناهای پرسپولیس و مقبره کوروش در پاسارگاد و در سه قسمت ساخته شده که نخستین بخش آن میانی ترین بخش است و از سنگ قبری از جنس مرمر به ابعاد ۵/۱×۱ متر و ارتفاع پنج دهم متر تشکیل شده و در مرکز در سکوی مرمری قرار گرفته است.
بخش دوم شامل تالاری مربع شکل است که از سنگ مرمر ساخته شده و داخل آن با کاشی تزئین شده است و چهار ستون بلند با دو سر ستون بزرگ در چهار گوشه این تالار قرار دارد و تصویر مردی بالدار در بالای ضلع جنوبی بنای اصلی ایجاد شده که ویژگی های پرسپولیس را بیشتر به یاد می آورد.
سومین بخش محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر است که اتاق روی آن قرار گرفته و بسیاری از اشعار فردوسی روی دیوار آن حک شده است.