شهردار خوب، شهرداری ِپویا
محسن شریفیان طرح‌های توسعه پایدار شهری اساسا به پروژه‌های زیربنایی و عمومی مثل: حمل و نقل، ترافیک، پارکینگ، کتابخانه، حفاظت محیط زیست، مراکز اشاعه هنرهای تصویری و نمایشی و بخش‌های مولد(انرژی پاک) و ... اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. نه تنها با بزک کردن شهر طرح توسعه پایدار محقق نمی‌شود بلکه حتی روند توسعه هم در تنگنا قرار خواهد گرفت. از طرفی چه بخواهیم، چه نخواهیم ما مدت‌هاست که در از دست دادن فرصت‌ها یکه تاز هستیم اما باید باور کنیم که دیگر زمان جبران فرا رسیده است. بدین سبب و در آستانه انتخاب شهردار جدید مشهد به پاره‌ای از سرفصل‌های و تجارب جهانی اداره امور شهر در قالب جملات کوتاه می‌پردازیم به امید اینکه مفید فایده قرار گیرد. - ملاک شهردار توانمند و شهرداری پویا حرکت به سمت تحولات در سطح جهانی است، باید تمام توان خودمان را به کارگیریم و از لفاف قیاس‌های بی مورد بیرون بیاییم.
- از اقدامات یک شهردار موفق توسعه برنامه‌های کلی و هدایت ابزارهای مالی برای به ثمر رساندن پروژه‌های مولد و جذاب است که اینها خود تبدیل به منابع اصلی درآمد برای شهر خواهند بود.
- شهرداری باید با حرفه‌ای‌گری جلوی اقدامات غیرکارشناسانه‌ای که در قالب آیین نامه‌ها درمی‌آیند را بگیرد، چرا که برخی از اینها به جهت داشتن قابلیت‌های اقتصادی مناسب، کاربرد خاصی پیدا کرده‌اند و مثل سم در رگ‌های شهر تزریق شده اند و تا رسیدن پادزهر آن خسارات جبران ناپذیری را وارد خواهند نمود.
- شهرداری نباید در اداره شهر تضاد منافع ایجاد نماید و منشاء بروز اختلافات گردد، شهردار هوشمند تنها به برنامه هایی که دارای منافع همگانی هستند، اهمیت می دهد.
- بی تردید اگر فرصت دهیم، خود مردم با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت، بهترین کارها را برای شهر و کشور خویش انجام خواهند داد. بنابراین یک شهردار خوش فکر مشارکت مردم در اداره شهر را جدی می گیرد.
ما باید تضادها را از مدیریت ها اخراج کنیم و در نهایت کسی را انتخاب کنیم که ویژگی های زیر را داشته باشد:
توانایی تامین منابع مالی
داشتن چشم اندازهای وسیع و عمیق
انتقاد پذیری
اولویت دادن به احیاء و توسعه شهر در سطوح جهانی
دوستدار محیط زیست
آگاه به پتانسیل های شهر
استوار در فعالیت
و در انتها نگاه رو به جلو.