صنایع غذایی میانبر اقتصاد کشور برای خروج از رکود
شرکت های مختلفی در صنایع غذا و کشاورزی کشور فعالیت می کنند و طیف وسیعی از تولیدات را به بازار عرضه می کنند. بالطبع نیازها و مطالبات مطرح شده از سوی این شرکت ها نیز گسترده و متنوع است. نگاهی به اظهارنظرهای دست اندرکاران صنایع غذا و کشاورزی در بخش خصوصی روشن می کند که این افراد از لزوم توجه به مسائلی سخن می گویند که هم به کارآیی و تولید صنایع خاص مرتبط است و هم به نقش فعال دولت برای احیاء بخش کشاورزی گره خورده است.در همین خصوص با مدیر عامل شرکت صنایع غذایی سحر به گفت و گو نشستیم. مشروح آن در پی آمده است.
نقش صنایع غذایی در تولید ناخالص داخلی چقدر است؟
تاثیر نوآوری تکنولوژیک ، را می توان با مشاهده تولید ناخالص داخلی دریافت ، سرانه میانگین GDP جهان از سال 1971 به بعد به طور مداوم و به ویژه در کشورهای توسعه یافته افزایش چشمگیری داشته است ، در مجموعه ای از مطالعات مربوط به رشد اقتصادی که در مرکز تحقیقات ملی انجام گرفته ، اقتصاد دانان نشان داده اند که نرخ تاریخی رشد اقتصادی بر حسب تولید ناخالص داخلی را نمیتوان به تمامی ، محصول رشد نهاده های نیروی کار و سرمایه دانست . طی بررسیهای بعمل آمده حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی را صنایع غذایی تشکیل داده اند، لذا صنایع غذایی می تواند میانبر اقتصاد کشور برای خروج از رکود اقتصادی باشد .
به صنایع غذایی در ایران چقدر بها داده می‌شود؟
صنعت غذا در کشور با کمترین هزینه ، نقش بسزایی در کارآفرینی و اشتغال دارد ، که تاثیر زیادی در ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی را شامل می شود ، با توجه به اینکه در ایران و در بخش کشاورزی پتانسیلی با ظرفیت 4 میلیون بهره بردار وجود دارد ، متاسفانه در ایران متناسب با این ظرفیت به آن بهاء داده نمیشود . در اکثر دنیا صنعت غذا از مالیات معاف می باشد اما در کشور ما این امر صورت نمی پذیرد ، به عنوان مثال محصول سیب وقتی بر روی درخت می باشد معاف از مالیات است ولی وقتی در شرکتهای صنایع تبدیلی به کمپوت تبدیل و بسته بندی می گردد مالیات ارزش افزوده به آن تعلق می گیرد که باعث افزایش قیمت تمام شده و عدم رقابت پذیری در بازارهای بین المللی میگردد .
صنایع غذایی ایران با استانداردهای روز دنیا پیش می‌رود، لطفا توضیح دهید؟
آری صنایع غذایی ایران با استانداردهای روز دنیا پیش می رود ، استانداردهای شرکت سحر نیز بر اساس معیارهای استانداردهای ملی ایران و بین المللی می باشد ، کیفیت محصولات ما بر اساس این استانداردها تدوین می گردد . استانداردهای مدیریتی و استراتژیک شرکت بر اساس استاندارد ایزو 9001 ارزیابی و رصد می گردد ، ضمن اینکه معیارهای GMP در شرکت رعایت شده و کیفیت محصولات بر اساس استاندارد بین المللی CODEX بررسی می گردد. ضمن اینکه لازمه رسیدن به استانداردهای بین المللی ایجاد زیر ساخت های مناسب و فضای مناسب می باشد .
چالش‌های صنایع غذایی را تشریح نمایید.
از چالشهایی که صنایع غذایی همواره با آن دست و پنجه نرم میکند : موضوع خواب سرمایه با توجه به ماهیت صنایع تبدیلی - کشاورزی می باشد . نیاز به سرمایه در گردش بالا ، هندلینگ و حمل و نقل نامناسب مواد اولیه کشاورزی که موجبات بالا رفتن ضایعات را فراهم می آورد و همچنین عدم تفکیک کیفیتی و رقابت بین تولیدکنندگان با استانداردهای داخلی و بین المللی با شرکتهای فاقد استاندارد و زیرپله ای که از نظر قیمت تمام شده بازار رقابتی ناعادلانه ایجاد می کند ، همچنین نیاز به سرمایه ثابت برای نوسازی ماشین آلات از دیگر چالشهای بسیار مهم صنایع غذایی است .
سهم ایران از بازارهای صادراتی هدف چقدر است و چالش‌های صادرات را شرح دهید؟
در صنایع غذایی 50 درصد از شرکای تجاری در بازارهای عراق و 30 درصد در بازارهای افغانستان و در روسیه زیر 2 درصد از بازار صنایع غذایی در اختیار کشور ماست که شرکت سحر توانسته است با هدف گذاریهای مناسب و پیگیری های مداوم در کشور روسیه و اقداماتی را انجام دهد از چالشهای پیش روی امر صادرات می توان به انتقال ارز ، وجود تحریم ها ، نوسانات قوانین گمرکی و کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ تسهیلات .
حاشیه سود با دردسرهای تولید در صنایع غذایی همخوانی دارد؟
خیر این حاشیه با سایر بخش ها مطابقت داشت که همه دنبال تولید بودند نه فرار از ، چرا که افزایش بی رویه قیمتها در بخشهای مختلف من جمله مواد اولیه و بسته بندی و بالا رفتن هزینه های سربار از یک طرف و کنترل نرخ های فروش از سوی دیگر ، موجب ناهماهنگی در حاشیه سود صنایع تبدیلی مواد غذایی می گردد ، که گاهاً در نقطه سر به سر قرار می گیرد ، پیشنهاد می گردد با افزایش قیمتها خصوصاً افزایش حاملهای انرژی و حمل و نقل به تناسب از یارانه دولتی در این بخش استفاده گردد ، اعتقاد داریم افزایش نرخ فروش هم باید کنترل شود تا جامعه دچار آسیب تورم بر مایحتاج مردم خصوصاً مواد غذایی نگردد .
واحد تولیدی جنابعالی در چه سالی و در چه حوزه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است؟
شرکت صنایع غذائی سحر همدان در سال 1370 در زمینی به وسعت 6000 متر مربع و فضای تولیدی 2000 متر مربع در شهرستان همدان ـ شهرک صنعتی بوعلی ـ کیلومتر 15 جاده همدان ـ تهران بمنظور تولید محصولات غذائی بر پایه تولید محصولات کشاورزی (کنسروهای غیر گوشتی) شروع به ساخت و راه اندازی خطوط تولیدی نموده و درسال 1373 موفق به اخذ پروانه بهره برداری شده و متعاقباً با اخذ پروانه ساخت 15 نوع محصول فعالیت تولیدی خود را آغاز نموده است . این شرکت بصورت سهامی خاص و تحت شماره 1985 در اداره ثبت شهرستان همدان به ثبت رسیده است. شرکت ابتدا با تعداد 20 نفر پرسنل فعالیت تولیدی خود را در سالهای ابتدائی تاسیس آغاز نمود که با توسعه روند تولیدی خود در حال حاضر از 700 پرسنل خبره و کارآمد بصورت مستقیم در بخشهای مختلف استفاده مینماید که میزان تحصیلات 30 % از این پرسنل کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.
صنایع غذایی سحر در صادرات تا چه حد موفق بوده است؟
پیرو اعتقادات راسخ مدیریت و کارکنان شرکت به جایگاه صادرات و اهمیت آن از سالیان قبل شناسائی بازارهای هدف و حضور در نمایشگاه های خارجی جزء برنامه های کلان شرکت قرار گرفت و به مررو زمان این شرکت توانست که جایگاه ویژه ای در صادرات کشور پیدا کند لذا با توجه افزایش صادرات در بخشهای مختلف ، در سالهای 86 - 87 - 88 و 89 ، ، 91 ، 92 ، 93 این شرکت به عنوان صادرکننده نمونه در استان معرفی شده و درسال89 کشوری نیز بوده‌است.
برخی کارشناسان ورود شرکت‌های صنایع غذایی در شاخه‌های مختلف صنعت را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند در این صورت کیفیت حفظ نمی‌شود و موضوع برندینگ نیز کمرنگ می‌شود و بهتر است تولید در یک شاخه به صورت تخصصی صورت گیرد؛ نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟
موفقیت صنایع تبدیلی در کشور مستلزم بهبود کیفی فرآیند تولید محصولات کشاورزی ، حمل و نقل ، فرآوری ، بسته بندی و خصوصاً توزیع مناسب و تأمین سبد کامل محصولات صنایع تبدیلی است که نیاز به فراهم آوردن الزامات فنی و تخصصی لازم است که سبب استحکام برند خواهد شد .
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
تأمین سرمایه در گردش و ثابت موجبات رشد و توسعه در بازارهای داخلی و صادراتی و بهینه سازی و نوسازی ماشین آلات و بالطبع به کاهش قمت تمام شده محصولات با اعمال روشهای تشویقی در این بخش ، ساماندهی به اوضاع مشوق های صادراتی از جمله مواردی می باشد که می تواند صنایع تبدیلی را در جهت خدمت به بخش صنعت و کشاورزی شکوفاتر نماید.