برانکو از اواسط نیم‌فصل دوم لیگ گذشته روی نیمکت پرسپولیس نشست. او در لیگ قهرمانان به جایی نرسید و در مسابقات داخلی هم تنها دستاوردش پیروزی در دربی برگشت بود. وقتی فصل جدید هم دست‌کم از نظر «نتیجه‌گیری» برای سرخپوشان به شکل ضعیف شروع شد، خیلی‌ها باب انتقاد از مربی کروات را باز کردند و حضور او در ایران را زیر سوال بردند، اما نمایش‌های خوب سرخپوشان در ادامه کار و پیشروی تدریجی آنها باعث شد بسیاری از منتقدان رفته‌رفته تغییر موضع بدهند. از اواسط نیم‌فصل دوم لیگ پانزدهم، رسانه‌ها به تدریج به انتشار اظهارنظر های کسانی پرداختند که در گذشته از برانکو انتقاد کرده بودند، اما در اثر رویارویی باسرمربی گری فوتبال ناب پرسپولیس با پروفسور، عقیده‌شان تغییر کرد و به حمایت از سرمربی سرخپوشان پرداختند. جالب است که حتی بعد از ناکامی پرسپولیس در کسب عنوان قهرمانی هم این پشتیبانی‌ها قطع نشده و هواداران و پیشکسوتان کماکان پشت مرد کروات ایستاده‌اند. با توجه به اینکه قرارداد کادرفنی پرسپولیس برای فصل بعد هم تمدید شده، این حمایت‌ها می‌تواند بسیار کارگشا باشد و سرمایه‌ای برای آینده تیم محسوب شود. این مطلب به بررسی تغییر دیدگاه برخی از منتقدان پرسپولیس و برانکو طی ماه‌های گذشته می‌پردازد.

شتاب‌زدگی کارشناس تلویزیونی

بازیکن سال‌های دور پرسپولیس در یک دهه گذشته به یکی از منتقدان همیشگی باشگاه و به خصوص مربیان خارجی‌اش تبدیل شده است. او چند ماه پیش از عملکرد برانکو هم انتقاد کرد، اما حالا خیلی شفاف می‌گوید در مورد این مربی زود قضاوت کرده و دچار «عجله» شده است. ذوالفقارنسب این اعتراف را بعد از بازی با سیاه‌جامگان در شبکه تلویزیونی ورزش انجام داده است. اینکه پیشکسوتی با این سابقه به همین راحتی اشتباهش را می‌پذیرد و آن را علنی می‌کند شایسته تقدیر است.

او گردشگر نبود!

مصاحبه‌ای قدیمی داریم از فرشاد پیوس که مربوط به بعد از باخت پرسپولیس به گسترش فولاد در آخرین هفته‌های فصل گذشته است. سرخپوشان بازی ماقبل دربی در نیم‌فصل دوم لیگ چهاردهم را باید برابر گسترش انجام می‌دادند و برانکو هم تصمیم گرفت از تیم دومش در آن دیدار استفاده کند. سرخپوشان در آن مسابقه تشریفاتی برابر حریف تن به شکست دادند و پس از آن، درست در فاصله چند روز تا مسابقه با استقلال، فرشاد پیوس گفت: «همه منتظر بودند با آمدن برانکو شوک مثبتی به تیم وارد شود و روند نتیجه‌گیری تیم بهتر شود، ولی این اتفاق رخ نداده و برانکو کار خاصی را انجام نداده است. او فقط حرف می‌زند. برانکو برای تفریح کردن و پول در آوردن به ایران آمده است. او فکر می‌کند ایران هم مثل چین است که کسی کاری به کارش نداشته باشد، اما آقای برانکو این‌جا چین نیست. این‌جا ایران است و هو‌اد‌ا‌ران از شما نتیجه‌ می‌خواهند.برانکو فعلا فقط شعار می‌دهد و به‌دنبال درآمدزایی برای خودش است. بین او و درخشان فرقی وجود ندارد. درخشان هم شکست می‌خورد، برانکو هم شکست می‌خورد. بعضی از مسوولان برانکو را آوردند تا خودشان را بزرگ کنند و بگویند ما توانستیم برانکو را بیاوریم، ولی آمدن او به پر‌سپولیس کار درستی نبود. او آمده پولی بگیرد و برود.» به هر حال همه ما ممکن است در قضاوت‌های‌مان دچار اشتباه بشویم و فرشاد پیوس عزیز هم از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود با توجه به اینکه خیلی از پیشکسوتان گرامی معمولا به این قبیل داوری‌های شتاب‌زده عادت دارند، انتظار می‌رود حداقل از چنین مواردی درس بگیرند و کمی فیتیله اعتراض‌های کلیشه‌ای و نه‌چندان منطقی را پایین بکشند. گاهی باید اجازه داد یک مربی زمان داشته باشد و کارش را بدون جنجال و هیاهو انجام بدهد. برانکو قطعا نمی‌توانست تیم منفجرشده فصل قبل را به مدعی قهرمانی تبدیل کند، اما حالا او تیمی ساخته که خیلی‌ها به هواداری‌اش مباهات می‌کنند.

مردی که گفت اشتباه کرده

مرتضی فنونی‌زاده برای خودش یک پا محمد مایلی‌کهن است. او تا به حال تقریبا به هیچکدام از مربیان پرسپولیس رحم نکرده است. مدافع سابق سرخپوشان در راستای همین سیاست، سال گذشته و اوایل امسال کلی هم از برانکو انتقاد کرد، اما بعدا خودش مدعی شد پشیمان است و حس می‌کند اشتباه کرده!

واقعا باید دارش می‌زدند؟

پارسال وقتی پرسپولیس در بازی پلی‌آف لیگ قهرمانان به الهلال باخت و حذف شد، امیر قلعه‌نویی در مورد این اتفاق گفت: «اگر درخشان روی نیمکت پرسپولیس بود و این باخت را می‌آورد، قبل از اینکه به میدان آزادی برسد او را دار می‌زدند.» همین قلعه‌نویی اما ماه‌ها است که یکسره از عملکرد برانکو تمجید می‌کند. او حتی اوایل حضور مجددش در تراکتورسازی گفته بود دوست دارد تیمش مثل پرسپولیس بازی کند. حالا لابد امیرخان فهمیده است که چرا مردم و منتقدان، برانکو را بعد از باخت به الهلال دار نزدند؛ به خاطر اینکه او باید زنده می‌ماند و تیمی می‌ساخت که قلعه‌نویی از روی دستش «کپی» کند!

حمایت بزرگ‌ترین منتقد

در بین پیشکسوتان پرسپولیس شاید هیچکس زبانی به تندی حمید درخشان نداشته باشد. او در این سال‌ها خیلی از مربیان پرسپولیس را از ریشه زده و طبعا برانکو که جای خود درخشان را گرفته بود، از این نظر در اولویت بالاتری قرار داشت! حمیدخان آن اوایل چند مصاحبه اساسی علیه مربی کروات انجام داد و مثلا بعد از یکی از باخت‌ها گفت: «مگر پروفسور نیاورده بودند که تیم را درست کند؟» درخشان حتی در میانه‌های نیم‌فصل اول هم یک تنه در مقابل این فرضیه کارشناسان که «پرسپولیس خوب بازی می‌کند» مقاومت می‌کرد، اما در نهایت ناچار به تسلیم شد و در این چند ماه آخر فقط از سرخپوشان حمایت کرد. پشتیبانی او از برانکو و پرسپولیس به‌ویژه بعد از دربی برگشت افزایش چشمگیری پیدا کرد.