بی‌مهری به فرصت‌های طلایی در ارومیه

به اعتقاد نایب رییس اول اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ارومیه این استان به خاطر مزیت‌های فراوان معدنی و کشاورزی می‌توانست شرایط بسیار بهتری داشته باشد اما از این پتانسیل‌ها استفاده نشده است. مهندس علی دیلمقانیان عدم حمایت دولت در تامین سرمایه‌های موردنیاز را عاملی برای عدم توسعه اقتصادی مناسب آذربایجان غربی عنوان کرد. با این حال اتاق ارومیه با بیش از ۱۳۰۰ عضو سعی دارد نقش پررنگی در فعالیت‌ها و توسعه اقتصادی استان بر عهده داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده استان در بخش معدنی، کشاورزی و صنعت از سوی بخش خصوصی بوده است، افزود: از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها، سهم دولت فقط به واسطه چند شرکت پتروشیمی و نیروگاه بوده که این امر برای سرمایه‌گذاری‌های استان هم مزیت است هم ایراد. وی با اشاره به اینکه دولت‌ها عزم جدی برای توسعه اقتصادی در منطقه نداشته‌اند، ادامه داد: سوء‌مدیریت‌ها نیز موجب شده سرانه درآمد مردم استان ۲۸ باشد که جای تاسف دارد.این با با وجود مزیت‌هایی است که اساسا باید یک فرصت باشد اما مشخصا نمی‌توان دلیلی برای بی‌توجهی دولت به سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع در این منطقه ذکر کرد. وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر این فرصت عملا به یک تهدید تبدیل شده و نگاه امنیتی به جای نگاه اقتصادی حاکم شده، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی ظرفیت‌های بی‌نظیری به لحاظ کشاورزی و ذخایر معدنی دارد و در منطقه نصف جدول مندلیف را دارا هستیم اما هیچ کدام به طور شایسته به بار نشسته ‌است.

وی درخصوص نحوه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی، گفت: اتاق در حال ارائه مشاوره است اما اول باید کسی باشد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند تا اتاق مشاوره بدهد. دیلمقانیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های موازی آفت هستند، افزود: برخی مدیران و دست‌اندرکاران که هیچ وقت به ظرفیت‌های اتاق بازرگانی نگاه درست نداشته‌اند. تمامی اعضای اتاق دست‌اندرکاران تولید هستند و خودشان با موضوعات مختلف اقتصادی مواجه اند و بهتر می‌توانند مشاوره دهند. براین اساس زمانی اتاق می‌تواند نظر بدهد که در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی ها نقش داشته باشد. وی با بیان اینکه اتاق ارومیه جزو ۵ اتاق بزرگ و برتر کشور است ،یادآور شد: اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور به خاطر تعداد اعضا و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند در چند شاخص امتیاز می‌گیرند و اتاق ارومیه فعالیت‌های متعدد انجام داده و فعالان اقتصادی زیادی دارد که می‌توانند در موضوعات اقتصادی نقش داشته باشند. دیلمقانیان بااشاره به شرایط فعالیت‌های تولیدی در استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ۳۴ تا ۳۵ شهرک صنعتی داریم که متاسفانه بخش عمده‌ای از آنها راکد و تعطیل هستند. بیش از ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها و واحدهای صنعتی نیز تعطیل مطلق هستند و از۶۰ درصد باقیمانده ۲۰ درصد با ظرفیت‌های نسبی تولید می‌کنند. ۴۰ درصد نیز با ظرفیت غیرتوجیهی و فقط به امید بهتر شدن شرایط در حال کار هستند.

وی با بیان اینکه در سایه دولت تدبیر و امید، امیدواریم شرایط بهتر شود، گفت: در دوران پساتحریم هستیم، گرچه معتقدم ماه‌ها و سال‌ها را نباید با این عبارت به هدر بدهیم و بایدتصمیمات را عملیاتی کنیم. شناسایی ظرفیت‌های استان و آسیب شناسی عدم توفیق صنایع کوچک و بنگاه‌های زودبازده می‌تواند در رونق اقتصادی استان موثر باشد، همان طور که این بنگاه‌ها در تمام دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند. در این باره نقش بانک ها در تامین مالی و ارائه تسهیلات غیرقابل انکار است . این در حالی است که بانک ها نیز با وجود معوقات متعدد و سیاست های نادرست اقتصادی شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند. وی در پاسخ به اینکه برای شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان چه باید کرد، افزود: باید این عزم را داشته باشیم که از حالت عدم توسعه یافتگی خارج شویم تا صنعتگران در بحث اشتغالزایی و تولید نقش ایفا کنند. هر چند سمت و سوی استان آذربایجان غربی به دلیل مزیت‌های کشاورزی در سرمایه‌گذاری‌های اولیه به سوی صنایع تبدیلی رفته، اما در بحث صنایع نیز سیمان مورد توجه است. این در حالی است که استان ما در خصوص سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی و عایق‌های رطوبتی صنایع فولادی، پیشرو است و برای تولید تریلر و بونکر ظرفیت‌های خوبی دارد. وی در پایان با تاکید براینکه خشک شدن دریاچه ارومیه از آسیب‌های جدی است، افزود: باید از بحث شعار خارج شویم و عملیاتی کار کنیم؛ زیرا این موضوع به لحاظ زیست‌محیطی کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.سونامی نمکی که بعد از خشک شدن کامل اتفاق می افتد تا زنجان و تهران هم دامنه زیست‌محیطی خواهد داشت.