5  توصیه مالی برای متاهلان

نایت کیپلینگر، کارشناس مسائل مالی در نوشته‌ای از تجاربش برای زوج‌های تازه ازداوج کرده می‌گوید. او که سردبیر نشریه «کیپلینگر پرسنال فایننس» است در مطلبی که در ادامه می‌خوانید، ۵ توصیه را برای افرادی که تازه متاهل شده‌اند مطرح می‌کند. چند ماه قبل از ازدواج اخیر پسرمان، با او و نامزدش نشستیم و درباره پول حرف زدیم. البته که پول مساله مهمی است. من به‌زودی همین کار را برای دختر کوچک‌ترمان و نامزد او خواهم کرد.همه این ۴ نفری که از آنها صبحت می‌کنیم، شهروندانی مسوولیت‌پذیر هستند که با درآمد خود زندگی می‌کنند و مشاغلی محترم و نه با حقوق بالا دارند. فراموش نکنیم که دختر دیگر ما هم همین‌طور است! او پس‌اندازکننده فوق‌العاده‌ای هم هست! من به این دو زوج جوان نصیحت‌هایی پدرانه درباره مسائل مالی فردی و خانوادگی می‌کنم که از خرد برگرفته از تجربه‌های خودم و همکارانم در مجله گرفته شده است. این تجربه‌ها را می‌توان در ۵ توصیه زیر خلاصه کرد:

محتاط زندگی کنید

اینکه دو نفر می‌توانند با هزینه‌های یک نفر زندگی کنند، فقط یک سفسطه است. با این همه، ترکیب دو خانوار می‌تواند در هزینه‌های اجاره، وعده‌های غذایی آماده شده در خانه و حمل و نقل (اگر بتوانید خودرو را به صورت مشترک استفاده کنید) صرفه‌جویی کند. ترکیب دو زندگی به این صورت، به نوعی مثل پول پیدا کردن است. درآمد اضافه ممکن است به شما این حس را بدهد که کار مشکلات مالی را ساخته اید، اما همیشه باید محتاط باشید. حالا که ازدواج کرده‌اید پول بیشتری برای صرف کردن دارید، مخصوصا برای چیزهایی مثل لوازم برقی، لباس، مسافرت و بیرون شام خوردن که همیشه دوست داشته‌اید. اما توصیه من این است که برای چنین چیزهایی هزینه نکنید. مخارج خود را مانند قبل نگه دارید یا در حالت ایده آل حتی آن را کاهش دهید و درآمد هر دو طرف را بودجه بندی کنید. در این بودجه حتی می‌توانید برای دانشگاه یا خیریه هزینه کنید اما تا جایی که می‌توانید پس‌انداز خود را افزایش دهید.

درآمد یک طرف را پس‌انداز کنید

نباید این فرض را داشته باشید که هر دوی شما همیشه درآمدی که الان دارید را خواهید داشت. به اختلالاتی که در روند کسب درآمد پیش می‌آید فکر کنید. این اختلالات ممکن است نتیجه تصمیم خود شما یا محصول اتفاقی غیرمنتظره باشد. چنین تصمیم‌ها یا اتفاقاتی می‌تواند شما را چند کیلومتر از مسیری که می‌روید، دور کند. یکی از شما ممکن است بیمار شود. یکی ممکن است تصمیم بگیرد کارش یا محل کارش را عوض کند. یکی ممکن است تصمیم بگیرد که به دانشگاه برود. اگر بچه‌دار شوید، یکی از شما ممکن است مجبور شود مدتی را پیش فرزندش بماند. اگر پس‌انداز کافی برای جایگزین کردن درآمد کاهش یافته یا از دست رفته برای مدت طولانی داشته باشید، در وضعیت‌های خاص، گزینه‌های بیشتری برای تصمیم‌گیری در اختیار دارید. اگر پس‌انداز داشته باشید، می‌توانید بدون تغییر زیاد در سطح زندگی در مواقع بد، به مسیر خود ادامه دهید. برای برنامه‌ریزی برای آن روز، تمام یا بخش اعظم یکی از دو حقوقی که خانواده دریافت می‌کند را پس‌انداز کنید.

پس‌انداز بازنشستگی را به حداکثر برسانید

می‌دانم که نیاز مالی ۴۰ سال آینده ممکن است حالا برای شما بی اهمیت به نظر برسد. اما بگذارید این طور بگویم: اگر الان پس‌انداز نکنید، هیچ‌کس موقعی که نیاز دارید به شما پول نخواهد داد. مطمئنا روزی حقوق اندکی به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت خواهید کرد. اما من معتقدم که این حقوق برای داشتن زندگی ایده آل کافی نیست. در مقایسه با زمانی که کار کرده‌اید و مالیاتی که داده‌اید، آن پول ناچیز است. حتی از همان حقوق هم مالیات کسر می‌شود. از همین روست که باید تا جایی که می‌توانید برای روزهای بازنشستگی خود پس‌انداز کنید. هر دوی شما باید حسابی داشته باشید که تا می‌توانید در آن پس‌انداز کنید. هدف شما برای پس‌انداز نباید پس‌انداز کمتر از ۱۰ درصد از درآمد سالانه شما باشد. دست کم ۱۰ درصد از هر دو حقوقی که به خانواده می‌آید باید پس‌انداز شود. این علاوه‌بر پس‌اندازی است که باید برای مواقع خاص که در بالا توضیح دادم داشته باشید. خانواده باید سرمایه‌ای داشته باشد که در شرایط خاص به کمکش بیاید و همچنین باید سرمایه‌ای برای روزهای پیری داشته باشد.

بیمه داشته باشید

به‌عنوان کسانی که تازه ازدواج کرده اند، مقابل هزینه‌های سرسام آور پزشکی یا موارد بدتر، باید از خود محافظت کنید. بیمه زندگی خوب است، اما هر نوع بیمه‌ای که به نفع شماست را در نظر بگیرید.

از زندگی لذت ببرید

این نکته مهمی است که هر کار می‌کنید، از زندگی لذت ببرید! کار کنید، پس‌انداز کنید و شب خوش بخوابید! موفق باشید!

5 توصیه مالی برای متاهلان

5 توصیه مالی برای متاهلان