گودزیلای سبز نیسان

در حالی که نسخه فوق‌العاده‌ای از نیسان GTR در راه نمایشگاه‌های آمریکاست، طراحان این شرکت به‌دنبال بازبینی در طراحی مجدد نسل بعدی GTR هستند. این تغییرات بیشتر شامل شکل بیرونی و حالت دینامیک و آیرودینامیک خودرو خواهد بود و همچنین کاهش مصرف سوخت خودرو به‌طور جدی در دستور کار این برند قرار گرفته است. سیاست‌های حاکم بر استانداردهای مصرف سوخت در آینده نزدیک سختگیرانه‌تر خواهند شد و این موضوع باعث شده است بسیاری از خودرو‌سازان تلاش بیشتری برای کاهش مصرف سوخت انجام دهند. در همین راستا یکی از مدیران نیسان اعلام کرده است که طرفداران این مدل از خودرو آماده باشند، چرا که ممکن است این خودرو به شکل گودزیلایی سبز از راه برسد و همگان را شگفت‌زده کند. اینکه این گودزیلای سبز تمام برقی یا هیبرید خواهد بود هم مشخص نشده است.

او همچنان اعلام کرده است که باز‌طراحی این خودرو کار بسیار سخت و دشواری است اما تیم نیسان خوشبختانه این کار را آغاز کرده است و در رابطه با تاریخ اتمام این کار هم حرفی زده نشده است. هدف از این کار تنها افزایش عملکرد و بهتر و اقتصادی‌تر شدن این خودروی خاص ژاپنی اعلام شده است. بعد از تویوتا، نیسان جزو اولین خودروسازانی بوده است که با ساخت خودروی نیسان لیف (به معنای برگ) در این راه سبز وارد شده است و بر اساس محدوده قیمتی که دارد و همچنین ماموریتی که برایش تعریف شده است توانسته موفق ظاهر شود، اما در ادامه مسیر نتوانسته است قدرت و سرعت را در این محصول به نمایش بگذارد؛ هر‌چند نسخه‌های جدید آن از نظر امکانات رفاهی و سامانه‌های رانندگی ایمن، پیشرفت‌های خوبی کرده است و طرفداران بسیاری دارد ولی در مقابل تسلا به‌عنوان خودرویی تولیدی نتوانسته مقاومت کند و شاید یکی از اهداف باز‌طراحی شدن نیسان GTR همین موضوع باشد، چرا‌که در یکی دو سال اخیر شرکت‌های زیادی پس از ظهور تسلا برای رقابت با آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدل GTR یکی از مدل‌های قدیمی شرکت نیسان است که در نسخه‌های متعددی ساخته شده است. مدل‌های ۲۰۱۶ آن با دو قدرت و امکانات متفاوت ظاهر شده است که بین ۵۴۵ تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند و با قیمت ۱۰۰ تا ۱۴۹ هزار دلار به‌فروش می‌رسند. این خودروی چهار چرخ محرک به موتوری ۳۸۰۰ سی سی و ۶ سیلندر و دو توربوشارژر با عملکرد بالا مجهز است. ساخت خودروهای برقی با توجه به تفاوت‌هایی که در پیشرانه و سوخت دارند در خودروهایی با سوخت فسیلی مخصوصا خودروهایی در حد و توان GTR کاری دشوار اما شدنی است و شاید چالشی که نیسان به آن اشاره کرده است مربوط به همین تغییرات باشد. با اعلام این خبر گمانه‌زنی‌ها در رابطه با محصول آینده نیسان شروع شده است و محصولی که قرار است در قامت یک گودزیلای افسانه‌ای با عملکردی سبز باشد کاری است که ممکن است برای نیسان با ریسک‌های زیادی همراه باشد؛ هر‌چند نیسان تجربه لیف را در سابقه خود دارد اما تغییر در GTR قطعا چالشی برای او به‌حساب خواهد آمد. نیسان GTR به دلیل قدرت و شتاب بالایی که دارد در ادبیات خودرویی جهان با لقب گودزیلا که یک موجود افسانه‌ای در ژاپن است شناخته می‌شود.