آیا یک قرض‌کننده قهار هستید؟
تست زیر به بررسی یکی از مهم‌ترین مشکلات مالی ممکن در زندگی افراد و خانواده‌ها می‌پردازد. این مشکل «بدهی» نام دارد. بدهی می‌تواند گاهی یک امر ضروری در روند زندگی مالی یک فرد و یک خانواده باشد، اقسامی از بدهی نه‌تنها ضروری بلکه مفید هستند اما بدهی و قرض در عین حال می‌توانند به یکی از مخرب‌ترین اقسام عادات مالی افراد بدل شوند. پانزده سوالی که از پی می‌آید به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا اساسا فردی دارای ریسک بدهی بالا آوردن هستید یا خیر؟ آیا سبک زندگی مالی شما به بدهی منجر خواهد شد و آیا شما تصورات غلطی راجع به بدهی دارید یا خیر؟ اگر در حال حاضر میزان زیادی بدهی دارید و یا گاه به گاه اقدام به درخواست قرض‌هایی می‌کنید که به هیچ‌وجه ضروری نیستند و زندگی مالی‌تان را به هم می‌ریزند بهتر است این تست را امتحان کنید تا به شناخت دقیق‌تری از ضعف‌های خود در خصوص مساله بدهی و قرض برسید. اگر به بیش از هشت سوال پاسخ مثبت دهید به این معنا است که در زمینه بدهی یک مشکل تمام عیار دارید و باید به فکر چاره‌ای برای آن باشید.
یک: آیا بدهی هرگز به قدری در زندگی شما زیاد یا نامناسب شده است که بر زندگی خانوادگی شما تاثیرات منفی بگذارد؟ و آن را ناشاد کند؟
دو: آیا بدهی‌های گاه گاه شما یا نحوه استفاده‌تان از قرض‌ها و اعتبارها به نحوی است که تمرکز حواس شما در حین کارهای روزانه و به‌خصوص تمرکزتان بر حرفه‌تان را از بین ببرد یا خیر؟
سه: آیا بدهی شهرت شما را نزد دوستان و آشنایان‌تان تحت‌الشعاع قرار داده است؟ آیا در بین غریبه‌ها هم به عنوان فردی مقروض شناخته می‌شوید؟
چهار: آیا بدهی سبب شده است که کمتر بتوانید به خودتان فکر کنید یا به انگاره شما از خودتان لطمه زده است؟ آیا فکر کردن به خودتان سبب پریشانی خاطر و ناراحتی‌تان می‌شود و کمتر روی خودتان حساب باز می‌کنید؟
پنج: آیا هرگز به خاطر قرض گرفتن دروغ گفته‌اید؟ آیا از اطلاعات غلط، گمراه‌کننده و ترحم‌برانگیز استفاده می‌کنید تا بتوانید دائما قرض‌های بیشتری را از افراد بگیرید؟
شش: آیا وعده‌های غیرواقع گرایانه به اشخاصی که از آنها پول قرض می‌کنید، می‌دهید؟ مثلا به شخصی می‌گویید که قرض وی را در عرض یک هفته پرداخت خواهید کرد درحالی‌که بازپرداخت عملا یک ماه به طول می‌انجامد؟ (فرقی نمی‌کند که شما بدانید وعده شما غیر واقع گرایانه است یا نیست صرف دادن وعده‌های غیرواقع گرایانه مشکلی جدی است.)
هفت: آیا فشار قرض‌ها سبب می‌شود که رفاه خانواده شما کاهش پیدا کند؟
هشت: آیا همواره نگران آن هستید که خانواده، دوستان، یا آشنایان تان به رقم دقیق مجموع بدهی‌های شما دست پیدا کنند و به آن پی ببرند؟ آیا این رقم با تصور آنها از مقدار بدهی شما به کل متفاوت است؟
نه: زمانی که با یک مشکل مالی روبه‌رو می‌شوید، چه پرسپکتیوی به شما آرامش می‌دهد؟ آیا ایده قرض گرفتن فورا به ذهن شما می‌رسد و باعث می‌شود بتوانید بر اضطراب مشکلات مالی‌تان غلبه کنید؟ آیا از طریق ذخیره بی‌پایان قرض کردن از مواجه شدن با حقیقت زندگی مالی‌تان دوری می‌کنید و از حل کردن مشکلات آن طفره می‌روید؟
ده: آیا هرگز در زندگی‌تان به قدری زیر بار قرض رفته‌اید که فشار آن خواب شما را مختل کند؟
یازده: آیا فشار بدهی‌هایتان هرگز باعث شده است دست به رفتارهای غیرمعمولی چون مصرف مواد مخدر بزنید؟
دوازده: آیا هرگز دست به قرض زدن پولی زده‌اید که ناچار باشید آن را با سودی غیرمعمول باز پس دهید؟
سیزده: آیا به صورت طبیعی از شنیدن پاسخ منفی به درخواست پول متعجب نمی‌شوید؟ آیا مردم به کرات و آسانی به شما پاسخ منفی می‌دهند و این برای شما ساده و طبیعی است ؟
چهارده: آیا تا به حال دوره بسیار سخت ریاضت را گذرانده‌اید تا از فشار بدهی‌هایتان کم کنید؟
پانزده: آیا توجیه‌های بی شماری در خصوص حقانیت خود در قرض گرفتن از دیگران می‌تراشید؟ توجیه‌هایی مثل اینکه من برتر از دیگران هستم و بنابراین حق دارم از پول دیگران استفاده کنم؟ یا اینکه افرادی که به من قرض می‌دهند دوستان من هستند و به من علاقه‌مندند و جایی برای نگرانی نیست؟ یا آنکه من به هرحال این پول را پس خواهم داد پس بهتر است حالا از آسایش بهره‌مند باشم؟
نمرات خود را جمع بزنید. آیا به بیش از هشت سوال پاسخ مثبت داده‌اید؟ در این صورت متاسفم. باید بگوییم که شما یک قرض‌کننده از نوع قهار هستید. اما نگران نباشید زیرا هرگز برای تغییر دیر نیست. امروز می‌تواند روزی باشد که شما در آن تغییر می‌کنید. هر شخص در زندگی خود دست کم یک بار بر جاده قرض و بدهی گام برداشته است، گام برداشتن در این جاده گاهی اجتناب‌ناپذیر است اما اگر دیوانه‌وار در آن بتازیم ممکن است به ایستگاه‌های خطرناکی برسیم، منزل‌هایی چون مشکلات روانی، بیماری، طلاق و فروپاشی خانوادگی و حتی خودکشی در این راه قرار دارند. پس بهتر است قدم زدن در آن را جدی بگیریم. پس شاید بهتر باشد پس از لحظه‌ای مکث به تمام راه‌های دیگری که در پیش داریم فکر کنیم. راه‌های سخت‌تری چون کار کردن بیش از حد، ریاضت مندانه خرج کردن و برنامه‌ریزی سفت و سخت مالی. راه‌هایی که نه به بیماری بلکه به عزت نفس و اعتماد به خود و غرور مثبت منجر می‌شوند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم همین امروز نخستین گام دشوار را بردارید و به جاده‌های سختی بروید که به منزل‌هایی خوب می‌رسند.