معدن‌کاری  باید از شیوه سنتی خارج شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به مناسبت هفته معدن در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، گفت: به‌رغم تاریخچه 9 هزار ساله و دیرینه معدن در ایران، معدن‌کاری علمی باید جایگزین استفاده از روش‌های سنتی و انفجاری در معادن شود. راضیه علیرضایی با اشاره به اینکه در معدن‌کاری علمی، زمین‌شناسی علمی و اکتشافات علمی و سیستماتیک از مسائل جدی است، افزود: تقریبا مطالعات علمی اکتشافی در کشور را تاکنون سازمان زمین‌شناسی یا شرکت‌های دولتی انجام می‌دادند و نقش بخش خصوصی در این زمینه بسیار محدود بوده است. اما طی چند سال اخیر نقش بخش خصوصی در اکتشافات معدنی پررنگ‌تر شده و به برکت انجام اکتشافات علمی شاهد تغییراتی در بخش معدن و صنایع معدنی بوده‌ایم.
دو رویکرد جدید سازمان صنعت در زمینه معدن
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: رویکرد جدید این سازمان در حوزه معدن مساعدت به بهره‌بردارانی است که از دانش فنی متناسبی در بهره‌برداری از معدن برخوردار نیستند تا به سمت فرآوری علمی و کاهش تضییع ماده معدنی حرکت کنند. رویکرد جدید بعدی در حوزه معدن کاهش فاصله کارخانه فرآوری از معادن است تا با بهره‌گیری از دانش فنی در فرآوری ماده معدنی در منطقه مورد نظر، زمینه توسعه آن را نیز فراهم کنیم.وی با بیان اینکه معدن سهم ما از طبیعت است و نباید بهره‌برداری امروز ما از معادن حقوق آیندگان را از بین ببرد، افزود: نظارت بر معادن استان را به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار کردیم و خوشبختانه سازوکار حرفه‌ای و کارآمدی برای این موضوع آغاز شده است.
علیرضایی افزود: با حضور سازمان نظام مهندسی در بخش نظارت بر معادن، دریافت حقوق دولتی واقع‌بینانه‌تر می‌شود، زیرا حقوق دولتی به تنهایی مبنای توسعه مناطق معدنی است و تقاضا کرده‌ایم سهم درآمد مناطق معدنی از حقوق دولتی افزایش یابد.
71معدن متروکه در خراسان وجود دارد
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۶۶ نوع ماده معدنی کشف شده در کشور ۴۶ مورد در استان خراسان رضوی شناخته شده و برای آن پروانه بهره‌برداری صادر شده است.
وی بیان کرد: اکنون در استان 658 معدن فعال دارای پروانه بهره‌برداری و 71 معدن متروکه وجود دارد که ذخیره قطعی آنها نزدیک 3 میلیارد تن و ظرفیت اسمی استخراج آنها 4/26میلیون تن در سال است. تعداد پروانه های اکتشاف در خراسان رضوی 156 فقره و تعداد گواهی کشف 230 مورد با ذخیره 34 میلیون تن است و حدود 140 مورد مجوز برداشت معدن صادر شده است. وی وضعیت معدنی استان را بسیار جالب و خاص دانست و گفت: .برخی از معادن استان منحصربه‌فرد یا حداقل در کشور به‌نام است که از جمله آن معدن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 700 میلیون تن، معادن کائولین گناباد، سنگ‌های تزئینی بجستان و فیروزه نیشابور هستند.