سینمای ایران در تسخیر موش ها
یک گربه سیاه که موش‌ها به آن می‌گفتند «اسمشو نبر» به شهر موش‌ها حمله می‌کرد. به خاطر همین موش‌ها به یک شهر دیگر می‌روند. قرار می‌شود پدرها و مادرها از راه سخت و کوتاه بروند تا شهر را آماده کنند و بچه‌ها هم با معلم و آشپزباشی راه طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند. این داستان شهر موش‌ها یک است که سال‌ها پیش روی پرده رفت وحالا قسمت دیگری از آن فیلم خاطره‌انگیز با فیلمنامه‌ دیگری روی پرده سینماها آمده است. شهر موش‌ها 2 در شرایطی اکرانش را از روز گذشته آغاز کرد که خیلی‌ها معتقدند این فیلم می‌تواند فضای یخ‌زده گیشه‌ها را در گرمای تابستای آب کند و پای مخاطبان بسیاری را به سینما بکشاند. عوامل این فیلم در ماه‌های گذشته با تیزهوشی روی تبلیغات این اثر سینمایی کار کرده‌اند و فضای عمومی را برای اکران آماده کرده‌اند. استقبال مردم در همین یک روز که از اکران آن می‌گذرد غافلگیر کننده بوده است و مردم صف‌هایی طولانی را برای رسیدن به سالن‌ها تحمل کرده‌اند. اکران این فیلم در بسیاری از شهرهای کشور همزمان صورت می‌گیرد. در همین رابطه برنامه‌ای ویژه برای افتتاحیه این فیلم روز گذشته در برج میلاد برگزار شد. قرار بود این فیلم در عید فطر اکران شود اما بنا به درخواست وزارت ارشاد و به این خاطر که به اکران فیلم‌های دیگر آسیبی وارد نشود، اکران این اثر به تعویق افتاد.
منیژه حکمت، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی شهر موش‌ها در مراسم اکران ویژه این فیلم برای اهالی مطبوعات که روز دوشنبه ۲۷ مرداد در مجتمع سینمایی تازه تاسیس کوروش برگزار شد، ضمن تقدیر از حمایت مطبوعات و رسانه‌ها، شهرموش‌ها را بزرگ‌ترین‌ پروژه صنعت سرگرمی کشور معرفی کرد. حکمت صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: «خوش‌ آمدید یاوران فرهنگ و هنر مستقل. این فیلم، فیلم کودک است، هرچند بزرگسال‌ها نیز جذب این فیلم می‌شوند. ما اینجا جمع شده‌ایم نه از یک فیلم، که از بزرگ‌ترین پروژه صنعت سرگرمی کشور رونمایی کنیم. در این پروژه تمام ابعاد و پتانسیل صنعت سرگرمی بالاتر از استانداردهای کشور، برای کودکان لحاظ شده است.‌»
تهیه‌کننده شهرموش‌ها با اشاره به حجم بالای نیروی انسانی شاغل در این پروژه افزود: «در طول تولید این پروژه، بیش از هزارنفر شغل ثابت و مقطعی ایجاد شده و امروز در پروسه پخش نیز بیش از هزار نفر دیگر مشغول به فعالیت هستند. ما در این فیلم، هرچند سخت، اما روی پای خودمان ایستادیم اما با حمایت بخش خصوصی. پروژه سینمایی شهرموش‌ها، مناسبات سینمایی ایران، به‌خصوص در بخش اقتصادی را تغییر داد. سرمایه‌گذاران بخش‌های صنعتی و خصوصی، اطمینان، انگیزه و شهامت حضور در تولیدات فرهنگی را در ابعاد مختلف پیدا کرده‌اند که امید داریم شهرموش‌ها بتواند این انگیزه را برای پیوند صنعت و سینما
حفظ کند.‌»
همزمان با تولید این فیلم و آغاز به کار سایت این اثر سینمایی با عنوان «موشنا» طرحی با عنوان موشوندی مطرح شد. از آنجا که طیف علاقه‌مندان فیلم شهرموش‌ها و شخصیت‌های عروسکی این فیلم گستره همگانی دارد و این نوستالژی محدود به یک نسل یا طبقه خاصی نیست، دعوت از شخصیت‌های شناخته‌شده و محبوب برای حضور در محل دفتر شهر موش‌ها توسط عوامل ساخت فیلم، انجام شد تا ضمن بازدید از روند ساخت فیلم، در حضور سخنگویان شهر موش‌ها، مراحل عضویت را تکمیل و به‌عنوان «موشوند» ثبت نام کنند. هانیه توسلی بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون به‌عنوان اولین «موشوند معروف» ثبت‌نام کرد و به عضویت افتخاری شهر موش‌ها درآمد. از معروف‌ترین موشوندهایی که دعوت شخصیت‌های عروسکی شهر موش‌ها را پذیرفته و به‌عنوان موشوند ثبت‌نام کرده‌اند می‌توان به رضا عطاران، فرهاد آییش، محمدرضا هدایتی، سحر دولت‌شاهی، ویشکا آسایش، امید روحانی و علیرضا خمسه به‌عنوان موشوند بازیگر‌های معروف و همایون شجریان از خوانندگان سرشناس کشور و
جواد خیابانی... اشاره کرد.
همچنین در روزهای تولید این اثر بسیاری از چهره‌های سرشناس خاطرات خود درباره این اثر را با رسانه‌ها در میان گذاشتند و چهره‌هایی همچون گیتی خامنه، فرهاد آییش، جواد دلیری، سحر دولتشاهی، همایون شجریان، کسری نوری، داود محمدی، آتیلا پسیانی، علی‌اصغر سیدآبادی، خشایار دیهیمی، جواد خیابانی، علیرضا خمسه، رویا تیموریان، صابر ابر، رضا عطاران و محمدرضا هدایتی موسیقی تیتراژ فیلم شهرموش‌ها را به اجرا درآوردند.
در همین رابطه همایون شجریان درباره خاطرات خود از «مدرسه موش‌ها» می‌گوید: «من هم مانند همه کسانی ‌که در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰، سن کودکی و نوجوانی را پشت سر می‌گذاشتند از این فیلم خاطره‌های زیادی دارم. هرگاه صحبت از شهرموش‌ها می‌شود یاد آن دوران می‌افتم. وقتی عصرها ساعت پخش برنامه کودک می‌رسید من یک نگرانی جالب داشتم. پدرم عصرها بعد از رسیدگی به باغچه استراحت می‌کرد و چون کنترل صدای تلویزیون ما خراب بود و تلویزیون با صدای بلند روشن می‌شد برای همین همیشه استرس داشتم که همزمان با پخش «مدرسه موش‌ها» پدرم در حال استراحت باشد و من موفق به تماشای این سریال نشوم.‌»
شجریان در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از شخصیت‌های عروسکی «شهرموش‌ها» را بیشتر دوست دارد می‌گوید: «همه شخصیت‌های این فیلم به‌نوعی در خاطرم هست و همه را دوست داشتم چون هرکدام جذابیت‌های خاص خود را داشتند. ولی از بین آنها «کپل» را بیشتر دوست داشتم، چون شخصیت گرم و دلنشینی داشت. از طرفی به کاراکتر «خوش‌خواب» حسادت می‌کردیم چون سرکلاس خوابمان می‌گرفت و مثل او نمی‌توانستیم بخوابیم. همچنین در همان احوالات دوران کودکی از دست «نارنجی» دلخور بودیم که چرا آن رفتارها را می‌کند.‌»