خودروهای لوکس، ضد ضربه در برابر بحران‌های اقتصادی

بازار خودروهای لوکس و قیمتی همواره روند ثابتی در برهه‌های مختلف زمانی داشته است و بی‌تاثیر از بحران‌های اقتصادی همواره سهم مشخصی از بازار را به خود اختصاص داده است و لوکس‌سازان کمتر دچار ضرر شده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسمی ۸۰ درصد از خودروهای لوکس دنیا از سوی غول‌های آلمانی ساخته می‌شود. این غول‌ها عبارتند از مرسدس بنز، بی‌ام‌‌و و آئودی (این خودروسازان مالک برندهای لوکس در دیگر کشورها هم هستند) که سابقه طولانی در لوکس‌سازی دارند. در بحران‌های اقتصادی که دنیای ماشین‌ها را تحت تاثیر خود قرارداد، بخش لوکس‌ساز این غول‌ها بدون کاهش فروش روند رو‌به رشد خود را ادامه داده است و با اقتدار در این مسیر گام برداشته است. فعالیت غول‌هایی مانند بی‌ام‌‌و در اروپا با روند کمی رو به رشد است اما این روند در برخی کشورها با افزایش بیشتری همراه است. در سال ۲۰۰۹ چین با پشت سر گذاشتن آمریکا توانست به‌عنوان بازار بزرگ خودرو مطرح شود و موضوعی که در رابطه با چین اهمیت دارد این است که رشد خودروهای لوکس در این کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی تا ۱۲درصد افزایش می‌یابد و به‌عنوان بازار بزرگی شناخته می‌شود که می‌تواند تولیدات کارخانه‌های لوکس‌ساز اروپایی را در خود ببلعد.

البته باید اشاره کرد که رشد بازار خودروهای سواری عادی ۸ درصد است که نسبت به خودروهای لوکس در سطح پایین‌تری قرار دارد. چین و آمریکا مقصد عمده خودروهای لوکسی است که آلمانی‌ها می‌سازند و این دو مقصد در کانون توجه لوکس‌سازان قرار دارد و البته آمریکایی‌ها هم در این زمینه لوکس‌ساز‌های قدری دارند که تجربه چند دهه لوکس‌سازی را در کارنامه خود دارند اما ژرمن‌ها الفبای لوکس‌سازی را بهتر از آمریکایی‌ها می‌دانند و برندهای متنوع‌تر و تاثیر‌گذار‌تری در این حوزه دارند. در ۵ سال آینده انتظار می‌رود که رقابت بین لوکس‌سازان افزایش پیدا کند و این شرکت‌ها در انتخاب قیمت‌های نهایی خود تخفیف‌های مختلف و زیادی را اعمال کنند و همین افزایش رقابت ممکن است به کاهش سود منجر شود که در حال حاضر عامل اصلی حرکت به این سمت به‌حساب می‌آید. با توجه به اثبات امنیت فروش در این بخش از دنیای ماشین‌ها، شرکت‌های بیشتری تمایل پیدا خواهند کرد تا به جای تولید خودروها در تیراژ بالا، دست به تولید خودروهای با کیفیت و گران‌قیمت اما در تعداد محدود‌تری بزنند. خودروهای لوکس به دلیل فناوری‌هایی که دارند، از ارزش افزوده بیشتری برخوردارند و به دلیل رقابت کمتر و متفاوت بودن آپشن‌ها، خودروسازان می‌توانند با تولید کمتر سود بیشتری داشته باشند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آینده، خودروهای لوکس برقی بیشتری در بازار وجود خواهند داشت. در حال حاضر لوکس‌سازان ۲۳درصد از خودروهای برقی موجود در بازار را تولید می‌کنند و این مقدار در سال ۲۰۲۰ به رقم ۵۰درصد هم خواهد رسید. بررسی‌های بازار در حوزه خودروهای سبک و سواری که از پیشرانه‌های برقی استفاده می‌کنند نشان می‌دهد که این خودروها در آمریکای شمالی، اروپا و بخش‌هایی از آسیا جایگاه خود را پیدا کرده‌اند که به‌دلیل حمایت دولت‌ها از این بخش از صنعت خودرو‌ اتفاق افتاده است.

خودرو‌سازان برای اینکه خودروهای بیشتری را در اختیار افراد قرار دهند تلاش کرده‌اند تا جذابیت محصولاتشان را به‌گونه‌ای افزایش دهند که مورد توجه اقشار بیشتری از جامعه قرار بگیرند. این کار را شرکت تسلا با ارائه مدل S که تقریبا لوکس ولی با قیمت خودروهای متوسط است انجام داده است در واقع این محصول تسلا هم ترویج استفاده از خودروهای برقی است و هم توانسته خودروی لوکس را با قیمتی کمتر عرضه کند. برای پی بردن به اینکه دنیای ماشین‌ها در آینده چه شکل و شمایلی دارد باید به‌سراغ خودروهای مفهومی غول‌های این صنعت رفت، بیشتر خودروهای مفهومی که این روزها رونمایی می‌شوند برقی هستند. با وجود تسلا مدل S که از نظر عملکرد در آزمایش‌های انجام شده از ۱۰۰ امتیاز ۱۰۳ امتیاز به‌دست آورد که بیشتر از انتظار کارشناسان بود و نشان داد که باید تغییراتی در بررسی‌های خود صورت دهند و در نهایت امتیاز ۱۰۰ را به این خودروی لوکس دادند. لوکس‌سازی برقی از جمله اهدافی است که می‌تواند نیاز خودرو‌سازان را که همان حاشیه سود بالا است، محقق کند. برخی شرکت‌ها در کنار تولید محصولات خود زیر‌مجموعه‌ای تخصصی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای لوکس می‌کنند. این شرکت‌ها به‌صورت اختصاصی در زمینه لوکس‌سازی فعالیت دارند تا گزینه‌های پر هیجان خود را درون ماشین‌های گران‌قیمتشان وارد کنند. جامعه هدف این خودروها همواره توان خرید خود را در هر شرایط اقتصادی حفظ می‌کنند و تجارت در این زمینه بی‌تاثیر از بحران‌های اقتصادی است.

در بحران‌های گذشته که در صنعت خودرو‌ رخ داده است در مدت زمان کوتاهی میزان فروش خودرو‌سازان به یکباره کاهش پیدا کرد و با گذشت ۸ سال پس از این بحران میزان فروش خودرو‌سازان به‌تدریج افزایش پیدا کرده و به همان میزان گذشته رسیده است اما این اتفاق در بخش خودروهای لوکس نمایان نشده است. با افزایش تمایل جامعه به خرید خودروهای شاسی‌بلند این بازار قدرت بیشتری گرفته است و بسیاری از تولید‌کننده‌ها به سمت شاسی‌بلندهای لوکس حرکت کرده‌اند. برخی خودرو سازان که هیچ‌گاه خودروی شاسی بلند تولید نکرده‌اند هم برای به‌دست آوردن این بازار نمونه‌های پرهیجانی را روانه بازار کرده‌اند که لوکس بودن در کنار عملکرد بالا از صفات و مشخصات بارز این خودروها است. برندهایی مانند بنتلی، پورشه و رولز رویس از جمله نام‌هایی است که به سمت شاسی بلندهای لوکس تمایل پیدا کرده‌اند و در کنار خودروهای سوپر اسپرتی که می‌سازند خودروهای کراس‌اوور با قابلیت‌های آفرودری بالا و همچنین شتاب خوب که با ویژگی‌های یک خودروی لوکس ترکیب شده‌اند را می‌سازند. در کنار تمام مزیت‌هایی که یک خودروی لوکس دارد و باعث افزایش قیمتش می‌شود، ایمنی بالاتر را نمی‌توان فراموش کرد که باعث می‌شود افراد برای امنیت و سلامت خود هزینه بیشتری بپردازند.