پورتفوی محور نیستیم
دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی است. سال‌ها در حوزه‌های مرتبط با بازار سرمایه در سازمان‌ها و نهادهای بزرگ کشور فعالیت داشته است و اکنون مدیریت بیمه سینا را به عهده دارد. «امین شیرکانی» از مدیران جوان صنعت بیمه است که با نیم نگاهی به گفتار و شیوه مدیریتی اش به خوبی می‌توان بارقه‌های یک مدیر موفق صنعت بیمه را در او نظاره کرد.

در اتاق کارش حاضر می‌شویم و به گرمی‌به پرسش‌های دنیای اقتصاد پاسخ می‌گوید. ابتدا از دیدگاهش درباره آیین‌نامه توانگری مالی شرکت‌های بیمه می‌پرسیم که توضیح می‌دهد: این آیین‌نامه مصوبه شورای عالی بیمه است که نقاط ضعف و قوت خودش را دارد، اما نقاط قوت آن بیشتر است. اگر همه شرکت‌های بیمه آن را رعایت کنند این موضوع گام بزرگی در پیشرفت صنعت بیمه به شمار می‌رود و نقطه قوت آن خواهد بود. درباره نیاز این آیین‌نامه به اصلاح هم پاسخم مثبت است، زیرا این آیین نامه فقط مشخص می‌کند که توانگری شرکت‌های بیمه چه میزان است اما هیچ وقت صدور شرکت‌ها را بر اساس رتبه توانگری‌شان محدود نمی‌کند.

او به نسبت توانگری مالی بیمه سینا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: نسبت توانگری ما در سال‌های 93 و 94، «دو» بوده است. در عین حال یک افزایش سرمایه از 92 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان را در دست اجرا داریم و با رضایتمندی اعلام می‌کنم که نسبت خسارتمان هم کاهش یافته است.تمامی ‌این موارد را وقتی در کنار گام بلندمان برای افزایش سرمایه از 150 به 250 میلیارد تومان بگذاریم می‌توانیم به نسبت توانگری «یک»، امیدوار و در انتظار آن باشیم. البته باید گفت این افزایش سرمایه از 150 به 250 میلیارد تومان اکنون در دست بررسی است.شیرکانی درباره استراتژی فروش بیمه سینا می‌گوید: فروش بیمه سینا مبتنی بر فروش بیمه‌های سودآور است که بر این اساس سعی کرده‌ایم از بیمه‌های زیان‌ده خارج شویم. این موضوع را می‌توانیم در روند کاهش نسبت خسارت که هر سه ماه یک بار توسط بیمه مرکزی منتشر می‌شود هم مشاهده کنیم. باید بگویم که ما دیگر شرکتی پورتفوی محور نیستیم بلکه استراتژی اصلی شرکت تغییر یافته است.

او همچنین تاکید می‌کند: رفع مشکلات مالیاتی بیمه سینا، رسیدگی مناسب به پرونده‌های بزرگ خسارتی، تسویه حساب با بیمه‌گران اتکایی و افزایش سطح رضایتمندی مشتریان از دیگر دستاوردهای مدل مدیریتی جدید در بیمه سینا محسوب می‌شود.این مدیر صنعت بیمه به نقش سهامداران در مدیریت یک شرکت اشاره می‌کند و می‌افزاید: هدف اصلی سرمایه‌گذاری سهامداران در یک شرکت سود آوری است و یک صنعت باید بتواند با عملکرد خود نرخ بازده سرمایه‌گذاری مناسبی را فراهم کند تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در آن صنعت تشویق شوند. متاسفانه در سال‌های اخیر شرکت‌های بیمه نتوانسته‌اند انتظارات سهامداران در این زمینه را برآورده کنند.

او ادامه می‌دهد: نتیجه این موضوع این می‌شود که سهامداران در زمان افزایش سرمایه با احتیاط بیشتری تصمیم‌گیری کنند، هرچند که اذعان می‌کنم در بیمه سینا سهامداران مساعدت بسیار مناسبی در تحقق افزایش سرمایه داشته‌اند.شیرکانی می‌افزاید: به طور کلی تا زمانی که صنعت به درجه‌ای از سودآوری نرسد که پاسخگوی نرخ بازگشت سرمایه سهامداران باشد، تقاضا از سهامداران برای افزایش سرمایه بیشتر، منطقی نیست. از دیدگاه من، این دوران هم البته دوران گذار است؛ چرا که سهامداران بزرگ و استراتژیک شرکت‌ها معمولا از دوره سرمایه‌گذاری خود عکس نمی‌گیرند و با افق نگاهی بلندتر، به موضوع سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند.

مدیرعامل بیمه سینا در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر نقاط ضعف و قوت آیین‌نامه 90 تاکید می‌کند: این آیین‌نامه هم مانند همه آیین نامه‌های دنیا نقاط ضعف و قوتی دارد که از دیدگاه من نقاط قوت آن بیشتر است. در عین حال ظرفیت اصلاح‌پذیری هم دارد زیرا هنوز آیین‌نامه‌ای نوپا به شمار می‌رود که کمتر از یک سال از عمر آن گذشته است. ولی اگر اشکال اساسی در آن دیده شود شورای عالی بیمه ظرفیت قانونی اصلاح آن را دارد. به نظر من اصلاح آیین‌نامه به گونه‌ای که بتواند از دانش مدیریتی سایر رشته‌ها هم استفاده شود گام موثری در توسعه صنعت بیمه است.این مدیرصنعت بیمه در پایان گفت‌وگو به نوآوری شرکت متبوع خود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بیمه سینا برای آن که بتواند به همه اقشار مردم در تمامی‌نقاط کشورمان خدمات‌رسانی کند، برای نخستین بار فروش بیمه نامه‌های آتش‌سوزی، سیل، زلزله و حوادث را از طریق «یو.اس.اس.دی» آغاز کرد. در این شیوه مردم محروم که به نت دسترسی ندارند با وارد کردن چند شماره در گوشی همراه خود می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، در ابتدای این ماه موفق شدیم فروش بیمه نامه را از طریق اپلیکشن آپ با همکاری شرکت آسان پرداخت پرشین عملیاتی کنیم که بر این اساس به هدف بزرگ سهولت در دسترسی به انواع بیمه‌ها نائل شده ایم.